Vilken är den bästa takstolskonstruktionen för L-formade byggnader, dvs. byggnader som går i vinkel och där huskropparna som möts upp har samma bredd? Frågan avser sadeltak med ca. 35 graders lutning.
Då menar jag där takstolarna från två håll möts just vid vinkeln.
Det finns säkert olika sätt att konstruera detta på, men vilken är den bästa metoden om de två huskropparna som möts i en vinkel är precis lika breda (dvs. har exakt lika stora och likadana takstolar)?
Finns det några konstruktionsritningar? Jag har letat och letat på olika lösningar men inte hittat en enda.
Ungefär så här menar jag, men då söker jag efter bilder där själva konstruktionen syns och inte döljs av taket:
Då menar jag där takstolarna från två håll möts just vid vinkeln.
Det finns säkert olika sätt att konstruera detta på, men vilken är den bästa metoden om de två huskropparna som möts i en vinkel är precis lika breda (dvs. har exakt lika stora och likadana takstolar)?
Finns det några konstruktionsritningar? Jag har letat och letat på olika lösningar men inte hittat en enda.
Ungefär så här menar jag, men då söker jag efter bilder där själva konstruktionen syns och inte döljs av taket:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hur ser planlösningen ut inne i lokalen?
Jag bygger just nu en liknande byggnad och jag har valt att ha vanliga w-takstolar och bygga klart ena taket och sedan möta det med vikelbyggnaden. en eller två enklare "takstolar" just där taken möts får jag bygga på plats för att få stöd under råsponten.
Min lösning bygger dock på att du kan ha en bärande vägg (eller avväxling) mellan de båda delarna.
Jag bygger just nu en liknande byggnad och jag har valt att ha vanliga w-takstolar och bygga klart ena taket och sedan möta det med vikelbyggnaden. en eller två enklare "takstolar" just där taken möts får jag bygga på plats för att få stöd under råsponten.
Min lösning bygger dock på att du kan ha en bärande vägg (eller avväxling) mellan de båda delarna.
Jag är inte säker på exakt hur planlösningen blir då det inte är jag som skall bygga (frågar för en bekant) men jag får uppfattningen om att de skall ha det öppet just vid vinkeln. Mina funderingar var att använda hörnsparrar, dvs sätta en takstol på diagonalen mellan inner- och ytterhörn och sedan använda halvsparrar för att fylla ut från bägge av ytterväggssidorna. Känns som den enklaste metoden om de skall ha öppet under, men det finns säkert andra lösningar också. Därför jag tänkte höra här 
Annars kan man ju göra som du menar och köra med en avväxling istället men det kanske är mer omständigt, jag vet inte. Då blir vinden inte lika öppen heller.
Annars kan man ju göra som du menar och köra med en avväxling istället men det kanske är mer omständigt, jag vet inte. Då blir vinden inte lika öppen heller.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken dränkbar länspump för smutsvatten är bäst?
Vatten & Avlopp -
Vilken typ av dränering för garagevägg intill sluttande berg?
Grund & Markarbeten -
Vilken lösning ser ni för skorsten i Utekök?
Tak & Vind -
Vilken typ av koppling behövs för gashäll
Fjärrvärme & Gas -
Vilken lösning bäst för förlängd skorsten?
Ved, Pellets, Flis