Byggahus.se

Vilken takplåt ska man köpa?

1. B
    Medlem Nivå 1
    Hej byggkollegor.
    Någon som har köpt ByggMax takplåtar typ takpanneprofil och kan dela med sig av erfarenheter? Har hört att den är något tunnare än t ex Plannjas och att den upplevs som lite mer "fladdrig".
    Är på gång att handla men vet inte vilken typ man ska satsa på.

2. Renovering
    Medlem Nivå 2

Re: Vilken takplåt ska man köpa?

Hej
    Du har rätt den är tunnare 0,4mm och en "vanlig" plåt på annan firma är 0,5mm´. Man kan tycka att det är så liten skillnad att det kvittar. Men jag köpte först på byggmax, sen kasserade jag det taket och köpte på "riktig" byggfirma.

Anledningen var att så fort du belastade eller äns försökte gå på byggmaxs plåt så vek den sig och blev förstörd. Vilket den andra plåten inte blev.

Så mitt råd är att köp en lite bättre plåt det kärnar du på i längden. Det är bara att kollar runt på plåtfirmor och byggfirmor och pruta & pressa priserna så brukar det inte bli mycket dyrare än byggmax.

Mvh Niclas

3. B
    Medlem Nivå 1

Re: Vilken takplåt ska man köpa?

Tack.
    Bekräftar vad jag misstänkte.

/Michael

4. B
    Medlem Nivå 8
    Jag lånar den här gamla tråden istället för att skapa en ny.

Nån som lagt byggmax-plåt (den takpanneprofilerade) och tyckt att det gick hyfsat?
    Jag kände på den härom dagen när jag handlade lite annat och den kändes ju lite tunn. Frågan är om den funkar bra om man är försiktig eller om det är givet att det kommer att sluta med svordomar och tillknycklade plåtar.