8 264 läst · 14 svar
8k läst
14 svar
Vilken storlek på Speedheater ska jag välja?
Jag har bestämt mig för att köpa en Speedheater inför kommande målningsarbeten och fönsterarbeten, men blir inte riktigt klok på vilken av de tre varianterna man ska köpa.
En Speedheater Cobra är ju klart billigast, men (antar jag) för liten för större ytor?
Och vad skillnaden mellan en Standard och en 1100 RS blir i praktiken vid en ommålning eller fönsterrenovering är lite oklart för mig.
Någon som har erfarenhet av modellerna och kan ge råd?
En Speedheater Cobra är ju klart billigast, men (antar jag) för liten för större ytor?
Och vad skillnaden mellan en Standard och en 1100 RS blir i praktiken vid en ommålning eller fönsterrenovering är lite oklart för mig.
Någon som har erfarenhet av modellerna och kan ge råd?
Skulle du säga att det är någon väsentlig skillnad på Standard eller 1100 RS?
Med tanke på hur min tidsplan och omfattningen av arbetet ser ut har jag räknat på att hyra, men det lönar sig inte totalt sett om jag räknar med arbetet med att åka och hyra varje gång istället för att ha en liggande i källaren att plocka fram när jag får en halvdag eller två att jobba.
Med tanke på hur min tidsplan och omfattningen av arbetet ser ut har jag räknat på att hyra, men det lönar sig inte totalt sett om jag räknar med arbetet med att åka och hyra varje gång istället för att ha en liggande i källaren att plocka fram när jag får en halvdag eller två att jobba.
Vilken blev det?? Nöjd?
Funderar själv på vilken jag ska köpa.
Funderar själv på vilken jag ska köpa.
Jag köpte en Standard, men jag ser att prisskillnaden nu har minskat jämfört med när jag köpte - och om jag inte minns fel var det någon kampanj också på Standard där jag köpte den som gjorde att det jag inte tyckte prisskillnaden var motiverad.
Än så länge har jag inte kommit till att jobba med fasaden med den utan bara fönster och fönsterkarmar. Till det är jag mycket nöjd med den och när man fått in känslan för hur länge som är lagom att värma är det sedan väldigt lätt att ta bort den mjuka lösa färgen med en färgskrapa eller spackel. Det enda jag stött på så långt är att det kan vara lite trångt att komma åt bra i hörnen på karmarna men om jag bara tänker på att skrapa där först (innan färgen svalnat igen) så har det gått ok. Som jag förstår Speedheaters hemsida är RS något bättre på hörn och liknande.
För just fönster och karmar är det ju också uppenbart att man inte behöver hela bredden som Standard har utan att bredden på RS räcker utmärkt. Hur det funkar på större ytor som fasad vet jag inte, men det var också en sak jag vägde in när jag valde.
Men att det är ett väldigt bra verktyg att ha för ommålning av fönster är det ingen tvekan om!
Än så länge har jag inte kommit till att jobba med fasaden med den utan bara fönster och fönsterkarmar. Till det är jag mycket nöjd med den och när man fått in känslan för hur länge som är lagom att värma är det sedan väldigt lätt att ta bort den mjuka lösa färgen med en färgskrapa eller spackel. Det enda jag stött på så långt är att det kan vara lite trångt att komma åt bra i hörnen på karmarna men om jag bara tänker på att skrapa där först (innan färgen svalnat igen) så har det gått ok. Som jag förstår Speedheaters hemsida är RS något bättre på hörn och liknande.
För just fönster och karmar är det ju också uppenbart att man inte behöver hela bredden som Standard har utan att bredden på RS räcker utmärkt. Hur det funkar på större ytor som fasad vet jag inte, men det var också en sak jag vägde in när jag valde.
Men att det är ett väldigt bra verktyg att ha för ommålning av fönster är det ingen tvekan om!
Jag har samma fråga som TS. Jag tänkte renovera några fönster och vill ta bort allt kitt i stället för att bara lappa och laga........ Det kommer i mitt fall aldrig bli tal om att skrapa fasad, bara fönster och eventuellt lite inomhussnickerier. Funderar därför om det räcker med en Cobra eller om standardmodellen är effektivare för just fönster. Vilka är era erfarenheter? Finns det någon snålvariant av speedheater för oss som renoverar fönster bara lite då och då? Varmluftspistol funkar för färgen men värma kitt innebär risk för att glaset spricker.
nikasp skrev:
Jag har inte använt den riktiga men har just använt Cobran till det nämnda och skulle nog inte vilja pröva den riktiga till det. Cobran värmer snabbt nog och man måste arbeta fort för att inte bränna trät.
I filmen ovan så verkar det vara mer fräs i Cobran men 1/3 yta dock och inga möjligheter till att köra Cobra på stativ heller. Lutar starkt åt Cobran till nästa år.H Huzzbutt skrev:
Nu har jag inte heller kört något annat än Cobran.
Min erfarenhet är att det gäller att få bort färgen/kittet medans det är varmt. Vilket innebär att det för t.ex. spröjsade smårutor och profilerade fönsterbågstycken, d.v.s där det går långsammare att skrapa trärent, är en fördel att värma små ytor åt gången så inte materialet hinner kallna.
Även större, raka ytor såsom karmdelar utan profil går snabbt eftersom Cobran värmer upp ämnet inom några sekunder. Med rätt teknik kan man bli ganska snabb, där man både värmer och skrapar samtidigt.
Min erfarenhet är att det gäller att få bort färgen/kittet medans det är varmt. Vilket innebär att det för t.ex. spröjsade smårutor och profilerade fönsterbågstycken, d.v.s där det går långsammare att skrapa trärent, är en fördel att värma små ytor åt gången så inte materialet hinner kallna.
Även större, raka ytor såsom karmdelar utan profil går snabbt eftersom Cobran värmer upp ämnet inom några sekunder. Med rätt teknik kan man bli ganska snabb, där man både värmer och skrapar samtidigt.
Liknande trådar
-
Vilken storlek på vattenmätare?
Vatten & Avlopp -
Vilken storlek på grus ska man lägga närmast husgrunden mot plattonmatta.
Fyllnadsmassor -
Vilken storlek på tilluft?
Ventilation -
Vilken storlek på luft/vatten-värmepump passar på mitt hus?
Frågor och svar om värme -
Byta bergvärmepump - vilken storlek är rimlig?
Frågor och svar om värme