Byggahus.se

Vilken storlek på radiatorerna i källaren?

1. Grillen
    Husägare · Gävleborg · 684 inlägg

Grillen

Husägare
    Behöver byta ut 2st radiatorer i källaren och försöker hitta vilken storlek jag behöver. Har försökt kolla med diverse vvs-firmor men dom vill bara säga om dom får beställa och göra jobbet vilket jag inte känner för att leja bort.

Det är 2st rum i källaren och det är 2rörs system
    Ena rummet är ca 19m2 / 41m3 takhöjd 2.2m.
    Andra rummet är ca 16m2 / 35m3.

Har försökt kolla på rinkabyrör's hemsida men får inte riktigt ihop hur jag ska räkna med DT och dyl.

Har fjärrvärme om det gör någon skillnad

Redigerat 30 mar 18:10
  2. J
    Medlem · Stockholm · 3 480 inlägg

Josth

Medlem
    Om du har oljepanna, elpanna eller pellets kan man utgå från tabell DT50 högtempsystem. Har man värmepump så är det tabell DT30 lågtempsystem som gäller. Det beror på ditt nuvarande värmesystem och vilka temperaturer som skickas ut i radiatorerna. Jag skulle räkna med minst 55 W per kvm. Kanske upp till 70 W per kvm i gammal oisolerad källare.

3. Grillen

Grillen

Husägare
    Uppdaterade min post då jag såg att jag skrivit lite fel samt glömt värmesystemet. Det är fjärrvärme i kåken.

4. Grillen

Grillen

Husägare
    Delvis isolerad, oisolerad platta men isolerad utvändigt vid dränering.

Så 1200-1300W borde fungera per rum?

5. J

Josth

Medlem
    Ok. Fjärrvärme klarar ge mycket höga temperaturer men frågan är hur ditt nuvarande system är dimensionerat. Vilken framledningstemperatur har du när det är -17 °C ute?

1200-1300 borde räcka långt.

6. Grillen

Grillen

Husägare
    Förmodligen aningen kasst dimensionerat och funderar om man kanske ska byta ut samtliga radiatorer i huset då det är en salig blandning i dagsläget.
    Är det någon skillnad vilka radiatorer jag ska ha beroende på framledningstemp? Har

7. Grillen

Grillen

Husägare
    Har inte riktigt koll på vilken framledningstemp jag har vid 17grader ute då jag bara låtit det vara sen vi flyttade in. Men måste det vara just vid 17 grader eller går det att kolla nu när det är kring 10 ute?
    Och vilken framledningstemp bör jag ligga på för att få det så optimalt som möjligt?

8. J

Josth

Medlem
    Dimensionerande vinterutetemperatur DVUT för Gävle är -17,2 °C. Brukar du ha runt 80 °C framledningstemperatur då är det ett klockrent högtemperatursystem tabell DT50. Brukar du ha max 55 °C är det ett lågtemperatursystem tabell DT30. Kanske kan man se hur fjärrvärmeväxlarens automatik är inställd och läsa i manualen vilken temperatur det blir när det är riktigt kallt?

• Laddar…
  9. Staffans2000
    Banned by Bo · 9 007 inlägg

Staffans2000

Banned by Bo
    Joxa inte till det. Mät ytan på dina gamla och köp nya med samma yta, eller lite mer för att vara på den säkra sidan. Klart.

Staffan

• Laddar…
  10. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 15 461 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Estetiskt kan det också vara idé att kika på bredden på fönstret om det finns sådana.

I källare kan man normalt klara sig med lägre effekt, generellt för ett hel källare ner mot halva, eftersom jorden utanför isolerar mot den värsta kylan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.