Vilken storlek på grävmaskin ska man satsa på?

225 läst  5 svar

1. M
    Medlem Nivå 8
    Har börjat planera en "utbyggnad" på ca 40 kvm. Tanken är att utbyggnaden ska efterlikna ett sepparat hus då det främst ska användas som gästhus/uthyrning. Enligt detaljplan får jag inte bygga ett till sepparat småhus på tomten.

Hade tänkt göra så mycket av arbetet jag kan själv och hade då tänkt att utbyggnaden ska ligga på plintgrund då det verkar lättast och billigast. Det ska inte vara någon golvvärme utan uppvärmt med luft-luft-pump.

Själva utbyggnaden blir ca 5*8m. Tänkte jag skulle gräva ut 6*9m för att ge rum för 50cm dränerande material runt om byggnaden. Är det rätt tänkt? Hur djupt bör jag gräva? Tror berget ligger ca 1m ner. Borde jag skrapa rent ner till berget eller är det onödigt mycket grävande?

Nu till huvudfrågan, vilken storlek på grävmaskin bör jag satsa på? Har tidigare bara kört 1ton för att gräva lite avlopp. Hyran stiger ju snabbt på de större maskinerna men jag inser att med en större maskin går arbetet mycket fortare.

2. H
    Verktygstokig · Nivå 8
    Maskin beror väl på hur tomten är.
    Trångt?
    Är det mycket sten?
    Vart ska massorna göras av???
    Om man ska lasta på lastbil så måste man ju nå upp med.

Har själv en 1,7 tons maskin.
    Lätt att köra efter bil.

Ska du ha större maskin blir det lastbil eller traktor med kärra och då drar ju priset iväg.

Gör bra jobb med den maskinen jag har.
    Kanske lite stora jobb ibland med men det är ju för att maskinen står ju här.

3. M
    Medlem Nivå 8
    Jag har en brant slänt på tomten ca 10-15 meter bort ifrån där jag vill gräva ur. Tänkte dumpa i slänten för att "platta" ut den.

En maskin på 1.7ton, får man dra den själv med dragkrok?

En maskin på 1.7 ton, kan den lasta högt nog för att få upp massor på en lastbil?

4. H
    Verktygstokig · Nivå 8
    1,7 är en för liten för att lasta upp på bil.
    Om de inte har flak som de kan sätta ned.

Lastat själv med min upp på dumperflak till en traktor men det var precis det gick.

Med rätt bil och be körkort kan man köra min bakom bil.
    Totalt med kärra så väger allt 2,2-2,3 ton.

Men man gör mycket med en sån maskin.

Har själv köp så jag har klypa, rippertand, 4 olika skopor, och tiltbar planeringsbalk med fäste till lasern när jag drar ut jord på gräsmattor.
    Ska köpa mig hydraulisk hammare och raka till maskinen nu.

Om det inte är för stora sten så skulle jag hyra mig en 1,5-2 tons maskin.
    Det är ganska lite du ska gräva ut.
    Går fort.

5. Jarlingar
    Allvetare · Nivå 13
    Enkelt.
    Du ska ha en 3.5 tons maskin.

6. H
    Verktygstokig · Nivå 8
    Till den lilla utgrävningen, sett till transport kostnad och hyra av maskin så skulle jag tatt en liten maskin.
    A

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: