Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Vilken storlek fläkt till en 78cm häll?

1. B
    Medlem · 2 inlägg

Bjorkliden

Medlem
    Vi ska sätta in ett Ikea kök och är i färd med att bestämma vilka vitvaror från Ikea vi ska köra på och vilka man hellre köper någon annanstans. Vi fastnade för en induktionshäll från Ikea på 78cm. Problemet är bara att den enda fläkten från Ikea som vi tycker är snygg endast är 70cm.

Går det ihop? Ser det konstigt ut? Blir det hela mindre effektivt?

Tacksam för lite input från er som vet.

2. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 30 997 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Välkommen till forumet!

Fläkten bör vara minst lika bred som hällen för annars är det risk för att mycket os och ånga hamnar på sidan av fläkten.

3. H
    Medlem · 1 951 inlägg
    Där håller jag inte med. Hällen kan vara något smalare än hällen så länge draget är gott.

70 och 78 är inget problem skulle jag tro, sällan du har kokkärl ut till kanten på hällen.

Redigerat 26 nov 2022 19:21
  4. zarkov
    Husägare · Halland · 674 inlägg

zarkov

Husägare
    Varför låsa sig vid IKEAs vitvaror, varför inte titta på andra märken?

Råd och Rön testade köksfläktar tidigare i år, det kanske vore värt några tior att läsa det testet?

5. B
    Medlem · 2 inlägg

Bjorkliden

Medlem
    Vi har kikat runt lite och föredrar väl egentligen en fläkt från Fjärråskupan men då vi renoverar hela huset drar det lätt iväg och vi behöver börja snöra åt där det finns möjligheter. Ska kolla råd och rön dock, tack för tipset!

• Laddar…
  6. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 31 337 inlägg
    Jag skulle inte montera en mindre kåpa än hällen är bred. Hade tidigare 60 häll och 60 kåpa, nu 80 häll och 90 kåpa. Samma fläktmotor. Enorm förbättring i att få bort matos.

7. zarkov
    Husägare · Halland · 674 inlägg

zarkov

Husägare
    Vilken Ikea-fläkt är det nu har fastnat för?

Jag har för övrigt en 90cm fläkt till en 70cm häll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.