Byggahus.se

Vilken spinsats skall jag välja?

1. P
    Medlem Nivå 2
    Hej!
    Jag har idag en traditionell öppen spis i min sommarstuga. Ju mer jag eldar desto kallare blir det! Jag har för avsikt att installera en spisinsats så att vi själva kan dra nytta av värmen :). Det är inte så många insatser som får plats i den, bredden är bara 50 cm. Jag har bla tittat på Keddy 110 och även på Komfort hörninsats som skulle passa. Är det någon som har erfarenhet och kan ge mig ett tips om vilken jag ska välja..? Pris o effektmässigt ligger dom i ungefär samma nivå, men är det samma kvalité?

Redigerat 19 jan 2011 23:07
  2. J
    Medlem · Nivå 11
    Välj största möjliga volym som går i förhållande till öppna spisens storlek. Installerade en Keddy för drygt 20 år sedan i sommarstugan och den har fungerat bra under alla år. Ganska att tung att rulla in men väldigt skön värme jämfört med hur det var utan insatsen då värmen försvann efter en kvart. Håller ger behaglig värme i storstugan många timmar efter elden slocknat. Enda trixet att dörrarna måste stå lite öppna en stund för att elden ska ta sig ordentligt och det bli rätt drag i skorstenen.

3. E
    Medlem · Nivå 12
    Det är oftast höjden på spisen som är kruxet. Är tex spisöppningen 55 cm och insatsen 50 cm kommer du i stort sett bara tillgodogöra dig strålningsvärmen från glasluckorna och du att bli ordentligt besviken. Antingen skall spisöppningen vara minst 10 cm högre än insatsen eller att man gör ett hål i spiskupan högre upp för att släppa ut varmluften från insatsen.

4. P
    Medlem Nivå 2
    Tack för era tips, tänkte inte alls på höjden! Spisen är 53 cm på höjden ivändigt, Keddyn är 41,5 cm hög och Komfort hörninsats är 48 cm mätt ovansida skorsten så gissningsvis enbart lite högre än Keddyn. Med andra ord ska jag knacka bort den eldfasta stenen på sidan och pressa in en så bred o effektfull insats som möjligt! Då är bara frågan vilken av dessa två som jag ska välja? Keddyn uppger 10 KW och komfort 12 KW effektmässigt.

Redigerat 20 jan 2011 14:43
  5. E
    Medlem · Nivå 12
    Maxeffekten är i stort sett oväsentlig om du inte har ett jättehus. Tänk själv att 10 kw är lika mycket som 10 st stora elradiatorer som står på samtidigt.Det mer intressanta är hur lågt i effekt som kaminen kan brinna med fortsatt god verkningsgrad.Skall du ha någon av dessa insatser och inte sätter in ett varmluftsgaller i kupan är det l:a keddyn som passar bäst.

6. P
    Medlem Nivå 2
    Jag var o tittade på insatser idag, fick en del intressanta tips! I mitt fall är installationen till en stuga som står på plintar och själva spisen står på ett fundament på marken mitt i huset. Jag har m a o inga problem att krypa/ gräva mig in under huset. Ofta är det kallt o fuktigt i huset när vi kommer och då kunde en lösning för att få ut den gamla luften o öka cirkulation i huset va att installera en kanalfläkt som tar uteluft och blåser in i utrymmet bakom insatsen så att den värms upp o trycks ut i rummet. På så sätt skulle jag öka cirkulationen och få bättre luft i huset. Är det någon som har provat denna varianten?

7. P
    Medlem Nivå 2
    Släppte mina spistankarför ett tag,men nu är det insatt en Jötul I150 som passade perfekt! Det blev även ett rör och isolering i skorstenen! Har precis fått den godkänd o nu är den proveldad. Vilken skillnad, nu blir det varmt när vi eldar o inte efteråt! Dessutom slipper vi all kall luft som rusade in när vi tände den öppna "varianten"! Nu kan vi få varmt o gott!