Hej alla tvättmaskinspulare, er hjälp är efterfrågad och uppskattad !!

Vår gamla Cylinda 10505 (1998 års modell) slutade en dag att dra runt trumman. Öppnar bakstycket och ser att den gamla remmen ramlat dän och delvis tycks ha smulats sönder av slitage. Beställer en ny från Nettoparts som "ska passa Cylinda 10505". Alltnog, den nya remmen är- när man sträcker ut dom intill varann- ca 5 mm längre än originalet. Inga större problem - eftersom motorfästet i maskinen har en justeringsmöjlighet där man kan lossa en av bultarna, fastsatt i en skjutbar bygel, som håller upp motorn.

Men nu är ju såklart frågan, hur mycket sträck ska remmen ha ? Heltight eller med visst slack ?
Inledningsvis har jag låtit motorns tyngd styra det hela, dvs satt fast bulten i det läge som motorn hamnar om man låter motoraxeln vila på remmen. Får dock en känsla av att det är för tight, jag tycker Cylindan låter lite annorlunda nu - när man kör med den nya remmen.

Mycket tacksam för era synpunkter.

Trevlig Helg från Jörgen

A
Lossa inte spännaren
utan kräng på den nya remmen direkt
det är bäst
annars är det hård spänning som gällerd

ja, jag gjorde så från början, dvs krängde på den nya. Men storleksskillnaden på 5 mm gör att remmen "kliver av" hela tiden när man kör igång maskinen, så det blev tvunget att justera.
Tack för tipset - jag kör på ganska så tight spänning nu. Får se hur maskinen och motorn beter sig efter tio körningar till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.