Det har blivit ett hål i väggen där en golvlist suttit. Väggarna verkar vara av armerad betong, med ett lager puts utanpå. Just här går dock två rör vertikalt. Det ena är isolerat och det andra kändes varmt, så jag gissar att det är elementvatten till lägenheterna högre upp. Det är något en aning poröst runt om rören, känns som någon hård puts eller lättbetong.
Så till saken, jag vill täppa igen det där hålet och vet inte vad som är bäst att använda. Det är i snitt 4-5 cm djupt. Mer mellan rören.
För mycket för att använda mediumspackel. Jag har funderat på gips?
Tacksam för tips.
Så till saken, jag vill täppa igen det där hålet och vet inte vad som är bäst att använda. Det är i snitt 4-5 cm djupt. Mer mellan rören.
För mycket för att använda mediumspackel. Jag har funderat på gips?
Tacksam för tips.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 874 inlägg
Betong. Lämna lite utrymme för puts utanpå, så blir väggen snarlik där som övriga väggen. Så hade jag gjort.
https://www.bauhaus.se/one-strike-filler-rep-spackel-250ml
Kanske inte fyller allt, då kan du fylla på det sista med vanligt spackel.
Eller gipsputs.
Kanske inte fyller allt, då kan du fylla på det sista med vanligt spackel.
Eller gipsputs.
Hål i golv ja....D Davion skrev:
Men visst går det till väggar oxå, om du sätter en form först, men då får du likt förbannat ett hål efteråt som du måste spackla i, hålet som du ska ha in betongen i.....
Men prova o kasta in betong i ett hål i väggen utan form så får du se vad som händer!?
Men använder du ett spackel gör du klart i ett svep.....så krångla inte till det med betong!
Eftersom jag själv har använt just betong för att fylla igen exakt ett sådant hål som bilden visar så vet jag att det går alldeles utmärkt. Det som krävdes av mig som normalbegåvad glad amatör var en liten del av skiva osb som agerar stopp/kant, en vikt a 25 kg och en väldigt enkel finess med en murslev. Den sista delen längst upp fyllde jag enkelt igen med en tämligen fuktfattig skvätt betong som inte rann. Blev hur bra och slätt som helst.J Jörgen Ö skrev:Hål i golv ja....
Men visst går det till väggar oxå, om du sätter en form först, men då får du likt förbannat ett hål efteråt som du måste spackla i, hålet som du ska ha in betongen i.....
Men prova o kasta in betong i ett hål i väggen utan form så får du se vad som händer!?
Men använder du ett spackel gör du klart i ett svep.....så krångla inte till det med betong!
För mig är det således förbryllande att se det benämnas som en universalt krånglig lösning när det var både enkelt och blev fint.
Det låter med det sagt som om du har helt rätt vad gäller betongens användningsområde för dig, men att påstå att snarlika hål inte går att gjuta igen är skitsnack.
Tack för alla goda tips. Jag gick och köpte en påse husfix för några dagar sedan men har inte hunnit åtgärda.
Har använt finbetong och gips mixat med spackel tidigare, men aldrig husfix, så jag tänkte att det var ett bra tillfälle att prova det.
Ska ta en bild när det är färdigt och berätta hur det gick.
Har använt finbetong och gips mixat med spackel tidigare, men aldrig husfix, så jag tänkte att det var ett bra tillfälle att prova det.
Ska ta en bild när det är färdigt och berätta hur det gick.
Perfekt. Husfix är ju väldigt smidigt på det sättet att det är lätthanterligt och går att köpa i små mängder. Påminner mer om ett paket sockerkaksmix än en stor säck cement eller betong/bruk. Sedan är det självklart så att en liknande skada gått att laga med vad som helst, bara man har nåt hemma som inte torkat till en hård kaka redan. Husfix kan man återförsluta i sin lilla innerpåse i väntan på nästa problem.
Hej såg ditt svar här och vill bara fråga. Vad är risken om man inte blötsprayar ytan man skall applicera husfixen på. Jag hade kollat igenom video innan och förberett med vatten i sprayflaska. Men glömde ändå att göra detta moment och la på husfix direkt i hålen på betongväggen istället. Så vad är risken? MvhJ Jocke Best skrev:
Risken är att utan suger ut allt vatten ur fixet så att det torkar för fort, och det märker du om det fäst dåligt eller är poröst. Då är det bara att skrapa bort och göra om det.F Funkis-Matte skrev:Hej såg ditt svar här och vill bara fråga. Vad är risken om man inte blötsprayar ytan man skall applicera husfixen på. Jag hade kollat igenom video innan och förberett med vatten i sprayflaska. Men glömde ändå att göra detta moment och la på husfix direkt i hålen på betongväggen istället. Så vad är risken? Mvh
Ajdå OK! Då är det bara att vänta å se. Tack för svar!