Byggahus.se
Jag vill införskaffa en slip att använda för slipning av väggar och möbler. Helst av allt vill jag kunna reducera damm så mycket som möjligt.
Från de efterforskningar jag gjort verkar det som att det är festools rotex som är den självklara vinnaren men den har också en prislapp jag inte alls kan motivera.

Så vad är näst bäst till en human peng?

Slipa väggar med en rotex, det låter lite märkligt måste jag säga. Är det spackel du tänker på då? Det tror jag inte alls är lämpligt att slipa med en rotex.

Alternativ till rotex är väl t.ex. blå bosch, GEX 150 Turbo.

Funkar alldeles utmärkt att slipa väggar med en Rotex. Vill man ha något bättre får man gå på en girafflösning.
Blå Bosch anses vara bra som alternativ till Festool

P
Bosch GEX 150 Turbo omnämns ofta som en konkurrent till Rotexen.
För dryga 3400:- får du den i hantverkarväska ink frakt från Tyskland, kanske lägre också.
Och för dryga 3600:- får du L-boxx versionen ink frakt från samma land.

Hur mycket vill du betala. Måste den ha typ rotexläge. För med vanlig exenterslip kommer man väldigt långt med. Bosch har en bra modell

Jag köpte Mirkas excenterslip. Har slipat allt från btg-skivor, träskivor till väggspackel när giraffen var på avvägar. Kan även våtslipa mm. Är mycket nöjd med den!

Tack för alla snabba svar. Näst bäst var nog klumpigt uttryckt. Jag är mestintresserad av bra dammutsug. Som jag förstått hade rotexen nån patenterad soecialfunktion för det. Vill gärna komma under en tusenlapp.

Under en tusenlapp och bra dammutsug tror jag inte går att få ihop. Bra prylar kostar en slant men är väl värda pengarna imho.

Om du vill komma undan billigt kanske det är ett alternativ att försöka hyra en bra slip?

"väggar och möbler" är ju inte någon vidare kombination heller... Jag har en "mouse" från B&D som samlar upp bra och som jag främst använder till att slipa möbler och skivor och sen en billigare giraffslip från Bauhaus till väggar och tak men en vettig kombination kan nog vara svår att hitta...

Hyr är mitt enkla svar. Då kvittar märket. :)

Ojdå. Är det verkligen så illa att billiga slipar inte har bra dammutsug? Om alternativet enbart är att hyra kommer man ju inte heller under en tusing om man gör det mer än 2-3 gånger med transporter mm. Jag tackar för att ni tog er tid.

Redigerat:
AronD skrev:
Ojdå. Är det verkligen så illa att billiga slipar inte har bra dammutsug? Om alternativet enbart är att hyra kommer man ju inte heller under en tusing om man gör det mer än 2-3 gånger med transporter mm. Jag tackar för att ni tog er tid.
Om du frågar mig så är det tre saker som skiljer en maskin av hög kvalitet från en med låg dito:
1) Mindre vibrationer - du blir inte förstörd i händerna när du slipar
2) Bättre dammupptag - slipdammet hamnar där det ska och inte i luften du andas
3) Byggkvalité - grejerna håller i en evighet

Tyvärr går dessa saker hand i hand, dvs det är svårt att hitta maskiner som bara uppfyller 1 & 2 men inte 3. Och med 3 så kommer ett högre pris.

Jag köper det absolut. Men med tanke på hur ofta (sällan) man som hemmafixare använder sina grejer tycker jag 1 och 3 är mindre relevanta. Även fast den bara håller 100 drifttimmar kan det säkert räcka 20-30 år i hemmamiljö.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.