Hej
Har en gammal oljepanna som konverterats till pellets. 50 talskåk med källare och två vånongsplan.
Bytt ut alla radiatorer mot golvvärme.
MEN i källaren finna bara en radiator som är kopplad till pannans "hetvattenslinga" där även expansionskärlet ligger. Övriga rum i källaren drivs med elelement!!! HJÄLP!
Vill skapa en slinga med vattenburna radiatorer i källaren för att slippa elen och utnyttja mitt vattenburna system
Kommer ta bort den enda hetvattenradiatorn för att istället sätta dit en stor handdukstork som får tjäna som värmekälla i tvättrummet och ligga med i den tänkta "källarslingan"

Om jag fimpar pannans hetvattenslinga så undrar jag vilka slinga jag ska koppla på expansionskärlet ELLER ska jag ha kvar pannans hetvattenslinga och bara ha expansionskärlet på denna ?

hmm lite rörigt kanske men om nån fattar vad jag menar så får ni gärna hjälpa mig ... :-)

Med vänlig hälsning,
Fredrik

Är det ett öppet eller slutet kärl?

D Daniel 109 skrev:
Är det ett öppet eller slutet kärl?
Slutet

Då kan det i praktiken sidan nästan var som helst. Det är inte fel om det sitter på kalla sidan. Övertrycksventilen ska dock sitta på hetsidan.

Först och främst, fungerar pannan.så ha den kvar till att börja med. Är det självcirk på hetvattnet, fungerar utan pump.Ska du ersätta elementet i källaren med en H-tork går det bra, bara koppla in den på de rören som är där. Sen om du ska ha mer värme nere, så måste du ha en shunt som kan reglera hettvatten ner till användbar temp. Den kan då kopplas in på hetvattenrören och fortsätta ut reglerad. Det med X-kärl kan kopllas in i princip på vilken värmerör som helst. Bör sitta på ett av dom rör som är svalast, gummiblåsan gillar inte stark värme.
När du ändrar till H-tork så sätter du av ett par ventiler närmare pannan, för att jobba vidare senare. Att ha H-torken på hetvatten är inte fel, allr torkar fort då.

J jonaserik skrev:
Först och främst, fungerar pannan.så ha den kvar till att börja med. Är det självcirk på hetvattnet, fungerar utan pump.Ska du ersätta elementet i källaren med en H-tork går det bra, bara koppla in den på de rören som är där. Sen om du ska ha mer värme nere, så måste du ha en shunt som kan reglera hettvatten ner till användbar temp. Den kan då kopplas in på hetvattenrören och fortsätta ut reglerad. Det med X-kärl kan kopllas in i princip på vilken värmerör som helst. Bör sitta på ett av dom rör som är svalast, gummiblåsan gillar inte stark värme.
När du ändrar till H-tork så sätter du av ett par ventiler närmare pannan, för att jobba vidare senare. Att ha H-torken på hetvatten är inte fel, allr torkar fort då.
-det är ju märkligt att Xkärlet sitter på den oreglerade hetvattenslingan då? Där kan det ju bli väldigt varmt …..

Det är inte så att du har cirkulationsledning från expansionen då? Så hade jag och även ett element då på stigaren till expansionen. Sen på ledningen som går tillbaks för cirkulationens skull så har man en strypning så man inte får full cirkulation. Då fick man grundvärme på det elementet plus lite värme på vinden för kärlet i botten.

Om du ser dig omkring i pannrummet och ska sätta in ett X-kärl, så blir det nog så att AHA där är lättast att få dit det, blir bra och fungerar. Sen hur länge är en annan sak.Något man kan göra samtidigt med flytt av kärlet är att sätta en ventil strax före, detta för att slippa tappa ur en massa vatten vid jobb Ventilen öppen, handtaget tas bort och hängs i ett snöre bredvid. Sen finns det nog en säkerhetsventil någonstans och den får inte gå att stänga in.

J jonaserik skrev:
Om du ser dig omkring i pannrummet och ska sätta in ett X-kärl, så blir det nog så att AHA där är lättast att få dit det, blir bra och fungerar. Sen hur länge är en annan sak.Något man kan göra samtidigt med flytt av kärlet är att sätta en ventil strax före, detta för att slippa tappa ur en massa vatten vid jobb Ventilen öppen, handtaget tas bort och hängs i ett snöre bredvid. Sen finns det nog en säkerhetsventil någonstans och den får inte gå att stänga in.
Bra idé - den tar jag

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.