Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Vilken slagskruvdragare

1. J
    Medlem · Västmanland · 483 inlägg

JFrisk

Medlem
    Enligt rubrik.

Jag har en del festool-verktyg, men inga batteri-verktyg idag
    Har en 18V Dewalt-skruvdragare DCD778 med 2st 2Ah-batterier och multiladdare
    Har ett blå Bosch 12V-batteri (2Ah) och laddare.

Har en längre tid varit sugen på en liten kompakt skruvdragare, primärt slagskruvdragare för att avlasta händerna lite, mindre risk för runddragning och orka dra i "konstiga" vinklar. Inget specifikt projekt men en smidig allo-dragare att kunna komplettera med olika bit eller borr eller kunna arbeta parallellt, har bara en dragare värd namnet i huset. Kommer skruva lite spont på innerväggar, sannolikt något innertak, vindsskivor och lite såna uppgifter, ovan huvud och konstiga vinklar.

Egentligen är jag inte så förtjust i Boschs grepp, tycker inte de ligger riktigt bra i min hand lite för tjocka och når knappt att växla riktning, men var länge inne på Boschs GDR 12V-110.

Men sen tipsade någon om Dewalts lilla 12V DCF801. Den gick initialt bort då jag ju varken hade batterier eller laddare. Men nu insåg jag att 18V-laddaren passar även för 12V-batterier.

Var på väg att trycka köp-knappen men vid summering naken maskin plus ett 12V-batteri (3Ah) landar jag runt samma summa som 18V-maskinen DCF850.

DCF850 är ju t.o.m. kortare än DCF801 men lite bredare och väger något mer.

Låser jag in mig att försöka hålla mig till Bosch eller Dewalt?
    Bosch vinner nog generellt med ett mycket trevligt utbud av smidiga 12V-maskiner.
    Tappar jag vitsen med att gå på 12V Dewalt då den ändå är i princip lika stor och tung som en 18V-maskin?
    Bör jag snegla mot Makita som jag annars ofta tyckt legat bra i min hand?
    Jag har förstås kollat Festools TID18 men tycker inte den ligger riktigt bra i min hand och det är ju inte den lätta kompakta (billiga) maskin jag söker nu.

Jag har inga planerade projekt där jag kommer skruva timme efter timme men vill ha något som känns bra och fungerar över tid. Just nu lite begränsad ekonomi pga. föräldraledighet, men väntar hellre med inköp än köper något jag inte blir nöjd med. Medveten om att jag definitivt skulle klara mig på biltemas billigaste maskin och att jag har många verktyg som är bättre än vad min användarfrekvens motiverar, men snickrandet och i förlängningen verktygen är inte för mig något nödvändigt ont utan (för det mesta) en hobby där jag vill bli glad av att få använda verktygen.

2. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 949 inlägg

Stefan NPremiumikon: Hand

Verktygstokig
    När du kände på Tid18 vilket batteri hade den då? Jag tycker den ligger perfekt i handen men det är skillnad om det är 4 eller 6 Ah.

3. H
    Medlem · Sverige · 2 393 inlägg
    • Laddar…
  4. J

JFrisk

Medlem
    Jag kände på den utan batteri, så det påverkar så klart balansen. Jag avsåg mer att jag upplever handtaget något för grovt, jag når inte riktigt att växla rotationsriktning m.m. Jag har nog lite för små händer för maskinen, men det är även en vanesak och något att lära sig, jag vill ju gärna tycka om den och efter att ha känt på den några gånger börjar den kännas lite bekvämare i handen och jag når något lättare för rotationsriktning nu än jag tyckte mig göra första gången jag kände på den.

Det är ändå fel maskin för vad jag letar nu, oavsett om det är 4 eller 6Ah-batteri, nu vill jag ha något litet smidigt för att dra några få skruv i en vindskiva som akut behöver bytas eller skruva över huvudhöjd. Skulle jag bygga en altan eller en rejäl stomme skulle jag definitivt titta närmare på TID18, men här måste det väl vara helt fel maskin? Det är något "liknande" Bosch GDR 12V-110 jag primärt är ute efter.

5. J

JFrisk

Medlem
    Den såg fin ut!
    Överkomligt pris på proffsmagasinet, hade dessutom en 10%-kod som fungerade där.
    Nackdelen är kanske, även om maskinen är kort, blir den lite längre om man ska ha bit med adapter på ½"-fästet. Finns det ½"-bit? har 1/4", men har nog inte sett för ½", men har å andra sidan aldrig letat.

6. H
    Milwaukee-knacken jag visar på finns i tre varianter, 1/4” till 1/2”. I 1/2”-varianten så bygger Milwaukees hex-adapter ca 30 mm från 1/2” tappens spets, 155 mm totalt från bakkant till framkant på hexadaptern. Det blir ungefär som en ”vanlig” slagskruvdragare bara det att denna är så enormt mycket kraftfullare, tre effektlägen upp till ca 340 Nm. Betyder att man drar i grova ”BigDog” 10 mm och nästan hur långa som helst som ingenting, helt enastående.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    0D9FA743-29EF-43E7-8BC8-9287FAADC76B.jpeg

• Laddar…
  7. J

JFrisk

Medlem
    Ja, såg att den fanns i lite olika utföranden. Men de med "bitfäste" hade ju betydligt lägre moment.
    Maskinen avviker ju egentligen en del från vad jag tänkt handla, men när jag tänker på det täcker den ju ändå de flesta behov och täcker dessutom ytterligare gapet med en rejälare maskin med kraft samt mutterdragare, tycker visserligen det är Ok att lossa de 20 muttrarna på bilen två gånger om året med teleskopskaft och fälgkors, och dra med fälgkors innan momentnyckeln, men en knack kanske kan snabba upp bytet något.

DCF850 var ju bara 100mm lång så jämfört med den är den ju en bit längre, GDR 12-110 verkar ju dock vara nästan 140 mm, så där är ju inte skillnaden så stor.

8. H
    Helt klart, Milwaukee M12 FIWF12 som jag har är ju främst avsedd som mutterknackare på litet svåråtkomliga ställen med sin ”stubby” design. Det är massvis med ställen på en bil där man inte kommer åt med de traditionella grova muttermaskinerna.

Det var mest en bonusfunktion som riktigt kompetent slagskruvdragare jag upptäckte via hexadaptern, fortfarande en smidig maskin även om det förvisso finns kortare dedikerade slagskruvdragare.

Jag har inte känt något som helst behov av att skaffa någon möjligen ännu smidigare slagskruvdragare, denna har funkat i flera år nu för diverse. Det är en sån maskin man blir glad av att använda varenda gång, ett sant nöje!

• Laddar…
  9. K
    Medlem · 110 inlägg

konunge87

Medlem
    Tycker du ska prova makitas subcompact 18v. Kör själv med modell dtd157 som är efterträdare till dtd155. Lika stora som 12v verktyg och lite starkare än 12v men funkar med 18v-batterier.
    Dom ligger grymt bra i min hand, skönt grepp och bra balans. Kan utan problem Skruva 90mm träskruv om det behövs. Enligt tester på Youtube så ligger makita i topp vad gäller Slagskruvdragare

• Laddar…
  10. H
    Den maskin du föreslår har ca hälften av prestandan av det jag diskuterade nyss, Milwaukee M12 ”stubby”.

Just sayin’ …

11. samlarpådetmesta
    Medlem · 549 inlägg
    Jojo, mycket möjligt, men är greppet fel blir det snart tröttsamt ändå.

Just sayin ;)

Mitt råd är att klämma och känna på olika maskiner tills man hittar något man tycker om.

• Laddar…
  12. H
    Framför allt, om möjligt: testa att använda till det man hade tänkt. Ergonomi, prestanda.

Definitivt är det så att tex Milwaukee M12-systemet har ett relativt maffigt grepp, passar inte alla personer. man får prova och kolla som sagt, Mig passar det som handen i handsken men så är det inte för alla.

13. J

JFrisk

Medlem
    Nu har jag hunnit känna en del på maskinerna, eller i alla fall maskiner, det var inte många av de aktuella som fanns på hyllan, men i alla fall "släktingarna"
    Makita och Hikoki var nog de som kändes absolut bäst i handen, men båda går tyvärr lite bort då de har externa batterier och medioker kapacitet, då får jag för mig att jag lika gärna kan köpa en 18V.

Både Bosch och Milwaukee kändes idag bra i handen, blå Bosch 18V (en modell) låg däremot riktigt illa.
    Kanske lite fördel åt Milwaukee då batteriet inte går hela vägen upp och således ger en lite smalare midja precis vid avtryckaren.

Kände även på festool TID18, den var nättare än jag mindes den och låg idag riktigt bra i handen.

Jag är inte det minsta klokare.

Boschen för en tusenlapp är kanske bra, precis den kompromiss jag från början tänkt, liten och smidig och lätt att komma åt men lite klen.
    Men behöver sannolikt i förlängningen minst ett till batteri, då drar det ändå iväg lite. Och behöver kompletteras med en kraftigare maskin vid större projekt.

Milwaukee å andra sidan blir en annan kompromiss, liten och smidig men kommer inte åt riktigt lika bra som Boschen, å andra sidan kraftig nog att byta hjul på bilen och dra rejäl skruv, i alla fall ett par, är det ett större jobb med många grova skruvar antar jag man ändå vill ha något större.

Måste haft en väldigt okritisk dag idag, nästan allt kändes bra och rätt, kanske en mulen och regnig dag med mycket motgångar man ska kolla sånt här. Eller har helt enkelt maskinerna blivit lättare och nättare de senaste 5 åren?

14. K
    Medlem · 110 inlägg

konunge87

Medlem
    Tyvärr så är greppet på milwaukee alldeles för stort för mig, annars hade jag funderat på m12-slag

15. J

JFrisk

Medlem
    Jag tyckte milwaukeen låg riktigt bra i handen och var väldigt nära att trycka köpknappen men lät till slut bli.
    Det var ju egentligen inte den maskin jag letade efter, krävde då övergång mellan ½"och bit, ordentligt drag i maskinen vilket väl påverkar ljudnivå och kräver investering i avsedda bits.

Dök upp en Bosch på blocket idag till överkomligt pris så hoppas det blev en ok affär.

Jag tror inte det kommer vara någon enastående maskin men hoppas den täcker upp för de specialfall jag tänkt, skruvade över huvud och i andra konstiga vinklar. Lätt är stoppa i fickan för att klättra upp på taket och fästa en vindsskiva, plåt eller likande.
    Hoppas även minska risken av runddragning av skruvar som sitter åt på besvärliga ställen.

Behöver byta en vindsskiva och tillhörande plåt i vår/sommar, det blir sannolikt första "riktiga" testen.

Tack för god information i tråden, har fler ordentliga alternativ att fundera på när jag behöver något riktigt, hoppas bli nöjd med denna för allmänt småpill.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.