Byggahus.se
Mugmaz MugAssMaz skrev:
När man lossar muttrar?:thinking:
Men tråden handlar om slagskruvdragare.
Fast den enda reala skillnaden på en mutterknackare och slagskruvdragare är väl avsaknaden på en hylshållare.

Anledningen jag frågade om behovet var för att höra så TS inte blandat ihop behovet av en slagskruvdragare med behovet av en slagborr

Ryobi har rätt mycket trädgårdsmaskiner. Så finns såna behov kan det vara ganska bra med Ryobi eftersom batterierna passar till alla, har själv en battertrimmer samt en batterigrenkap från Ryobi, vilket är det typ bästa trädgårdverktyg som finns om man har mycket träd. Annars har jag mest Hitachi på själva verktygen.

Niklasloow Niklasloow skrev:
När i hela fridens namn behöver man en mutterknackare? Tänker mig att det är en villhöver mer än behöver
Jag använder slagskruvdragaren till allt som ska skruvas, den vanliga används bara när det ska borras.

• Gilla
Forestgrove och 3 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Jag använder slagskruvdragaren till allt som ska skruvas, den vanliga används bara när det ska borras.
Använder den vanliga även vid finlir tex vid ihopskruvning av ikea-möbler med känsligt underliggande material. Där har den vanliga skruvdragaren fördel mot slagskruvdragaren

Vi har fortfarande ett makita paket från Bauhaus kvar på jobbet som överlevt i 6-7 år och batterierna håller fortfarande.
Så skulle alla dagar i veckan välja makita framför ryobi.

T20 skruvdragare.
T25+ slagskruvdragare.

/ATW

A ArneTW skrev:
T20 skruvdragare.
T25+ slagskruvdragare.

/ATW
Kör hellre ankarskruv (T20) med slagskruvdragare än vanlig dragare

• Gilla
kristofo och 2 till
  • Laddar…
Kör allt allt allt som ska skruvas med slagskruvdragare. När man lärt sig sin maskin, är den oslagbar i precision.
Storlek, typ av bits mm saknar betydelse.

Roybi känns stadiga, men är för klumpiga.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
En sak till. Jag använder aldrig bitshållare i slagskruvdragaren, kör bara 50-75-100 mm bits direkt i maskinen.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Kör allt allt allt som ska skruvas med slagskruvdragare. När man lärt sig sin maskin, är den oslagbar i precision.
Storlek, typ av bits mm saknar betydelse.

Roybi känns stadiga, men är för klumpiga.
Nja, visst funkar det för det mesta men att hävda oslagbar precision är nog att ta i.
Jag skulle inte använda slagskruvdragare vid spikplåt/beslag etc.

/ATW

A ArneTW skrev:
Nja, visst funkar det för det mesta men att hävda oslagbar precision är nog att ta i.
Jag skulle inte använda slagskruvdragare vid spikplåt/beslag etc.

/ATW
Inga problem om man har lite vana med maskinen, då är det lätt att reglera hur mycket man drar

P Prodigys skrev:
Inga problem om man har lite vana med maskinen, då är det lätt att reglera hur mycket man drar
Om vi pratar om genom plåt/beslag så har du fel.
Du kanske undviker att dra av skruvar men att du "lätt" reglerar åtdragningsmomentet är fel.

/ATW

J
Jag köpte makitas kit med slagskruv och vanlig skruv inkl 4ah batterier.. Fantastiska maskiner!

Slagskruven är oslagbar vid montering av regel och stolpar som kräver franska skruv! Har kört en del självborrande franska i mina altaner.

Jag har båda varianterna:)

började med ryobis verktyg, har sedan långsamt bytt till makita.

ryobin är bättre för finlir, den snurrar inte lika snabbt och är lättare att dra sista 1/4 mm. Har autoload chuck, dvs tryck bara i bitset så fastnar det och dra i fläsen så poppar det ut. Sjukt bra. Saknar det på makitan. Lite klumpigare.

makitan. Mindre, lättare och bälteskrok. Något tystare. Inbillar mig att den är något starkare. Bättre lampa.

A ArneTW skrev:
Om vi pratar om genom plåt/beslag så har du fel.
Du kanske undviker att dra av skruvar men att du "lätt" reglerar åtdragningsmomentet är fel.

/ATW
Vet inte vilken typ av plåt du skruvar, men jag satte omfattningar 0,7 plåt runt dörr/portöppningar i panelväggar, oxå i 0,7 plåt, med montageskruv 4,2 mm, även kallade knappskruv eller vårtor (kärt barn har många namn)
Detta är normalt inte mitt jobb, men vi jobbar tillsammans med flera hallbyggare som inte gör annat hela dagarna än att dra ihop tunnplåt. Alla använder slagskruvdragare, ingen skruvar med borrmaskinen.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.