Hej!

Har gjort en öppning på knappt fyra meter mellan kök och vardagsrum och nu är frågan vad jag skall göra med skarven mellan de två golven? Vad blir snyggast, tröskel i ek eller list i metall? Och går något av alternativen att få i den här längden, eller måste jag skarva på mitten?

Det är två olika golv (ekparkett och linoleumplattor), men de är i nivå med varandra.

Öppning mellan kök med ekparkett och vardagsrum med linoleumplattor i samma nivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J
Lägger du en ekbit på 4 meter ( finns i den längden ) så kommer du att slå tårna i med AJAJ ofta , är det ett spår mellan golven
hur många mm , så en form av T-list är bäst , tveksamt om du hittar en så lång , kanske gå till en plåtis så fixar dom en efter dina mått och önskningar , som skruvas med små försänkta skruv ,

J jojo123 skrev:
Lägger du en ekbit på 4 meter ( finns i den längden ) så kommer du att slå tårna i med AJAJ ofta , är det ett spår mellan golven
hur många mm , så en form av T-list är bäst , tveksamt om du hittar en så lång , kanske gå till en plåtis så fixar dom en efter dina mått och önskningar , som skruvas med små försänkta skruv ,
Ah, bra tips.

Är inne på att en mässingslist kanske blir snyggast då. T-list verkar bra, men det är inte direkt något spår mellan golven. Kanske man kan ta upp, men känns som onödigt jobb kanske? Finns väl plana lister man kan skruva på plats också?

• Övergång mellan ett mörkt trägolv och ljus klinker utan list, möjlig plats för mässingslist.
    Skapa konto
J
Ja kanske det finns mässing i det längder , men en T-list som skruvas med ca 10 cm mellan skruvarna kommer aldrig att röra sig , medans en vanlig ovanpå kommer att ha en tendens till att börja glappa samt kanske släppa om några år

Verkar inte som någon av de större byggvaruhusen har lister som är längre än 2 m, så det får väl bli en skarv på mitten.

Funderar också på hur man bäst fäster listen, antar att man får välja ett av golven och skruva den i det?

De som jag har monterat har det varit i två delar. Dvs en del som är tänkt att ligga i springan och sticka in lite under golven på båda sidor. Sedan en som man sätter uppifrån som bara skruvas fast i den undre. Ser dock svårt ut att få plats med det i detta fallet och kan ju vara besvärligt att ta upp. Vad är det för material under golven?

Det kanske blir lite krångligare det här, än vad jag först tänkte. :)

Mellan golven är det en springa rakt ner till betongplattan (ca 150 mm). Parketten är en lamellparkett (totalt 22 mm tror jag) och under linoleumplattorna ligger nytt spångolv (18 mm).

Måttband visar springa mellan parkettgolv och linoleumplatta mot betongplatta.
Skapa konto
Renoveringsprojekt med osammanhängande träreglar och golvmaterial på en betongplatta i ett rum under konstruktion.
Skapa konto
Delvis nedmonterat golv med exponerat spångolv, verktyg och lamellparkettstycken i en orenoverad byggnad.
Skapa konto

Kanske enklare att limma?

88-65 Renoveringsmannen skrev:
Det kanske blir lite krångligare det här, än vad jag först tänkte. :)

Mellan golven är det en springa rakt ner till betongplattan (ca 150 mm). Parketten är en lamellparkett (totalt 22 mm tror jag) och under linoleumplattorna ligger nytt spångolv (18 mm).

[bild] [bild] [bild]

Kanske enklare att limma?
Vill du lägga en T-list så är det bara att ta en multimaster (eller annat verktyg) och bredda glipan mellan golven. Lägg sen vid behov en distans som du skruvar eller limmar mot betongplattan. Sätt därefter din T-list. Det finns även eklister som du inte slår i fötterna mot, tex
https://www.kahrs.com/sv-SE/golv/tillbehor/lister/massiv-t-list-58x17mm

• Gilla
88-65
  • Laddar…
N noupe skrev:
Vill du lägga en T-list så är det bara att ta en multimaster (eller annat verktyg) och bredda glipan mellan golven. Lägg sen vid behov en distans som du skruvar eller limmar mot betongplattan. Sätt därefter din T-list. Det finns även eklister som du inte slår i fötterna mot, tex
[länk]
Även om det helt klart verkar bäst med T-list tror jag att det blir för mycket jobb för oss i det här läget att såga upp glipan och skarva ner mot betongplattan.

Lutar åt en 40 mm bred mässingslist, och fästa den med skruv (i spångolvet under linoleumplattorna) och lim.

Så här blev det! Struntade i limmet, har hållt bra hittills.

Nyinstallerat schackrutigt golv i vitt och grått möter befintligt träparkettgolv.
Skapa konto

• Gilla
Markus__ och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.