Jag ska bara sätta upp en ny lampa, där finns en inbyggd "sockerbit" på den nya med l och n. Så då kan jag sätta det hur som helst? Det spelar ingen roll? Jag förstår givetvis att ingenting ska in i jorden.Farstatjej90 skrev:
Ja, så är det. Det spelar ingen roll.
Men jag skulle sätta en liten peng på att vit är nolla och gul är tändtråd. Fasen byter namn när den lämna brytaren.
Fas är idag brun. Men tändtråd ska helst vara en annan färg, för att man lättare ska identifiera.
Men jag skulle sätta en liten peng på att vit är nolla och gul är tändtråd. Fasen byter namn när den lämna brytaren.
Fas är idag brun. Men tändtråd ska helst vara en annan färg, för att man lättare ska identifiera.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 749 inlägg
Och för oss purister så spelar det ändå viss roll.
Man vill ha fasen/tändtråden på botten i sockeln och nollan på ringen. Detta för att minska risken om någon byter lampa utan att ha slagit av knappen/strömmen.
Det är dock långtifrån rättkopplat ute i stugorna och vi hör inte om olyckstillbud var och varannan stund, och det spelar som sagt ingen roll för funktionen, men jag tycker ändå det är snyggt och vettigt att koppla så.
Det kostar relativt lite att kolla. Iaf här att lägga gul i botten.
Man vill ha fasen/tändtråden på botten i sockeln och nollan på ringen. Detta för att minska risken om någon byter lampa utan att ha slagit av knappen/strömmen.
Det är dock långtifrån rättkopplat ute i stugorna och vi hör inte om olyckstillbud var och varannan stund, och det spelar som sagt ingen roll för funktionen, men jag tycker ändå det är snyggt och vettigt att koppla så.
Det kostar relativt lite att kolla. Iaf här att lägga gul i botten.
Om lampan gått sönder så är det ju inte säkert att den som byter lampa vet vilket läge som är av och på, och om den har gått sönder mekaniskt så att bara delen med gängan är kvar kan det lätt bli farligt om den som ska byta lampan inte har rätt kunskap.
Klicka här för att svara