Jag ska byta taklampa i ett rum jag renoverar hemma, upptäckte att sladdarna går rakt in i den gamla lampan direkt från taket. Vilken är fas och nolla?

• Bild på taklampa med exponerade kablar i kontakt, där sladdarna går in direkt från taket, osäkerhet kring vilka kablar som är fas och nolla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Farstatjej90
Det går inte att veta utifrån bilden.
Var kommer sladdarna ifrån?

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det går inte att veta utifrån bilden.
Var kommer sladdarna ifrån?
De kommer rakt ner från taket, direkt från strömbrytaren på väggen.

Farstatjej90
Kommer dom från ett rör eller är dom spacklade in i taket? Du behöver hitta var dom kommer ifrån. Vet du vilken strömbrytare som tänder och släcker lampan? Öppna den.

• Gilla
J-banan
  • Laddar…
Farstatjej90
Sen om du bara ska montera en ny lampa spelar det ingen roll vilken som är vilken (det spelar ingen roll vilket håll du sätter i en stickpropp till en lampa i vägguttaget)

• Gilla
Movieboxen och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Sen om du bara ska montera en ny lampa spelar det ingen roll vilken som är vilken (det spelar ingen roll vilket håll du sätter i en stickpropp till en lampa i vägguttaget)
Jag ska bara sätta upp en ny lampa, där finns en inbyggd "sockerbit" på den nya med l och n. Så då kan jag sätta det hur som helst? Det spelar ingen roll? Jag förstår givetvis att ingenting ska in i jorden.

Ja, så är det. Det spelar ingen roll.
Men jag skulle sätta en liten peng på att vit är nolla och gul är tändtråd. Fasen byter namn när den lämna brytaren.
Fas är idag brun. Men tändtråd ska helst vara en annan färg, för att man lättare ska identifiera.

• Gilla
Movieboxen och 1 till
  • Laddar…
Och för oss purister så spelar det ändå viss roll.

Man vill ha fasen/tändtråden på botten i sockeln och nollan på ringen. Detta för att minska risken om någon byter lampa utan att ha slagit av knappen/strömmen.

Det är dock långtifrån rättkopplat ute i stugorna och vi hör inte om olyckstillbud var och varannan stund, och det spelar som sagt ingen roll för funktionen, men jag tycker ändå det är snyggt och vettigt att koppla så.

Det kostar relativt lite att kolla. Iaf här att lägga gul i botten.

• Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
Om lampan gått sönder så är det ju inte säkert att den som byter lampa vet vilket läge som är av och på, och om den har gått sönder mekaniskt så att bara delen med gängan är kvar kan det lätt bli farligt om den som ska byta lampan inte har rätt kunskap.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.