Byggahus.se

Vilken silikatfärg i källare?

1. H
    Medlem · Östergötland · 200 inlägg

hedstrom

Medlem
  2. S
    Medlem · 37 inlägg

Smeafan

Medlem
    Jag kan ta en bild ikväll!

3. slacker
    Verktygstokig · Stockholm · 3 754 inlägg

slacker

Verktygstokig
    Bara för att flika in - Jag körde med Hornbach "Silikatfärg", hittar inget datablad som anger huruvida den innehåller akryl eller inte. Färgen sitter där den skall så här 6-8 år senare och inget släpp eller liknande. Men attans vad dåligt den täckte - Räknade kvadraten och köpte mängden men fick nog bita i sura äpplet och köpa lika mycket till för att få en homogent målad vägg.... Just saying...

4. hlph
    Medlem · 169 inlägg

hlph

Medlem
    Är det svårt att måla med caparol sylitol bio? Vi har haft en målare som använde den färgen i ett av våra källarerum. Det blev jätte fint. Nu är jag på väg att måla om ett annat rum i källare och funderar på att använda samma färg, men ibland får jag intrycket att det är svårt att måla så att det blir jämt.

5. B
    Allvetare · Stockholm · 8 526 inlägg

b8q

Allvetare
    Medhåll på den. Jag har också kört Hornbach silikatfärg och inte haft några problem på 8-9 år. Men räkna med två strykningar.

6. J
    Renoverare · 60 inlägg

JFreemountain

Renoverare
  7. F
    Medlem · Halland · 578 inlägg

fb35523

Medlem
    Silikatfärg med plast i fungerar utmärkt om väggen inte behöver andas så mycket, men har man en viss fuktbelastning så räcker inte det fuktgenomsläpp den har. Följden blir att putsen blir fuktig och vittrar ganska fort. Jag har själv Biltemas färg i tak, innerväggar och vissa ytterväggar där det är betong och inte puts som yta och där fungerar det bra. Silikaten binder eventuell lös puts i viss omfattning (det är vattenglaset som gör det om jag fattat rätt) så man kan till viss del "rädda" puts som börjat bli dålig.

8. H

hedstrom

Medlem
    också nyfiken på det, och är den lika diffusionsöppen som keim?

9. H

hedstrom

Medlem
    Toppen!
    var den svår att måla med?

10. B
    Medlem · Skåne · 286 inlägg

Byggmarodören

Medlem
    Vi har målat drygt 900kvm med Keim Innostar, en kiselsilikat, som går måla på gips också.
    Beställer man färgen från Tyskland kostar den runt 100:-/L vid större beställningar.

Edit: jag vet inte hur diffusionsöppen den är, men den rekommenderades oss även till källarinnerväggarna.

• Laddar…
  11. S
    Medlem · 37 inlägg

Smeafan

Medlem
    Här kommer bilderna du efterfrågade.

Jag har inte provat någon annan silikatfärg eller annan diffusionsöppen färg så jag har inte något att jämföra med.
    Jag är dock nöjd med mitt resultat och skulle absolut kunna köpa samma färg igen.

Som du ser har jag inte jättesläta väggar.
    Jag målade två gånger, första gången spädde jag ut färgen med 10 procent vatten enligt anvisningarna på burken.

Jag tyckte färgen var ganska lättjobbad men den torkade lite snabbare än ”vanlig” väggfärg som jag har målat med innan så man fick vara ganska snabb.

Jag målade som jag brukar göra en rollerbredd i taget rakt uppifrån och ner.
    Jag kan inte se att det skulle vara flammigt eller något liknande som jag har hört att det kan bli.
    Jag har läst att man ska måla kors och tvärs med silikatfärg men så gjorde inte jag och det blev bra ändå.

Det gick åt mer färg än vad jag hade räknat med, antagligen för att jag har så grov yta på väggarna.
    Färgen är ju ganska dyr men jag fick tjugo eller tjugofem procents rabatt.

En sak som kan vara värd att nämna är att färgen är väldigt matt, tänk typ takfärg.
    Så den är nog inte så lämplig i ett utrymme där man kan behöva torka av väggarna för smuts fäster nog väldigt bra.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    E9339B2E-909F-49CA-A2C9-1F81D3A2AD18.jpeg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    CAABADB8-C36B-45DD-A37E-C93F638D5AFE.jpeg

12. H

hedstrom

Medlem
    Var den lätt att måla med? Vill gärna ha en mörkare grå färg, men verkar vara svårt att få en jämn yta? Utan ränder och där det täcker olika mycket.

13. H

hedstrom

Medlem
    Det såg ju riktigt fint ut. Mina väggar är inte heller helt jämna så går antagligen åt mer färg än man räknar med.

14. B
    Medlem · Skåne · 286 inlägg

Byggmarodören

Medlem
    Vi använde färgspruta, och då blev det relativt ojämnt resultat trots vi gick och efterdrog med roller, men det kan handlaget det var fel på också - första gången vi målat och körde på bortåt 400kvm per dag. Andra laget målade vi bara med roller och då blev det jämnt (men tog betydligt mer tid).

Vi har en vit nyans nära 0502-y på allting, så om en mörkare färg skulle vara svårare vet jag inte.

• Laddar…
  15. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 9 391 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.