Byggahus.se

vilken sida uppåt för råspont på taket?

21k läst  9 svar

1. tiina
    Medlem Nivå 1
    Akut hjälp behövs!!!   :-?

Medan jag skriver detta håller på mina snickare att lägga råsponten på taket (mot mina intruktioner) den grovare sidan uppåt. Dom sa att råsponten var mycket tätare mellan springorna om man lägger det på det sättet (ca 2mm) än om man lägger den den släta ytan uppåt. Men jag har läst att den släta ytan ska vara uppåt... Den suger väl inte lika mycket vatten åt sig. Vad göra nu?

Finns det någon snickare där som kan det här och kan svara snarast möjligt

MVH/Tiina

Jo, nu löste det sig ändå...dom fick råd av någon riktig snickare och vände på råsponten :)...vem skulle tro en kvinna som lägger sig i allting ;)

En fråga till: nu har det börjat regna på råsponten. Hur länge ska man vänta med att lägga underlagspappret så att råsponten är tillräckligt torr? Skall det vara soligt och torrt flera dagar eller?

/T.

2. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 12

Re: vilken sida uppåt för råspont på taket?

Hmmm, skulle säga att båda sätten är "rätt"!
    Har du öppen takfot så att sponten syns underifrån skall den sågade ytan vara neråt så att färgen fäster bättre, annars anser jag att den sågade skall vara uppåt eftersom det ger bättre fäste för skorna när man lägger taket!

Aj, aj det skall INTE regna på råsponten! Har du otur så slår/kupar den sig :'( :'( :'( Var är pressarna? Ett nylagt råsponttak lämnar man inte opappat - då skall det vara täckt med pressar!

3. tiina
    Medlem Nivå 1

Tackar så mycket för hjälpen,

Takfoten är inte öppen men råsponten blev ändå lagt den sågade ytan uppåt.
    Jo, presenningar hade vi men regnen kom så plötsligt att dom han inte riktigt med att täcka så fort...hoppas att den klarat sig.

4. H
    Moderator · Nivå 25

Fukt under läggningsarbetet är inte så jättekänsligt, inte bra om det blir genomblött (kan slå sig). Ev fukt som byggs in av pappen är inget problem den ventileras ut "nedåt".

5. M
    Medlem Nivå 3

Hej :)

Nu håller jag på att lägga tak och följde tipsen i denna tråd om att lägga den hyvlade sidan uppåt eftersom vi skall måla råsponten ut till vindskivan.

Jag tycker dock att det verkar bli lite tätare mellan skarvarna på insidan där den grova sidan är. Dessutom verkar det som att sponten är något snedkapad, man kan känna det om man vickar brädan uppåt i sponten innan den spikas fast. Är det möjligtvis så för att den ska kilas fast och täta extra bra mot den sågade sidan?

Någon som har någon ytterligare kommentar till tråden.

Ska vi fortsätta med den hyvlade sidan uppåt? Hittills har vi bara kommit ett litet stycke på taket pga vädret som inte lämpar sig för råspontsläggning. Det som är lagt är pappat och pressat.

/Håkan

6. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9

Jag tycker nog att man ska ha sågsidan upp av den enkla anledningen att den hyvlade sidan kan ha vankanter... Dessutom är (som ByggaNytt påpekade) skogreppet avsevärt bättre på den sidan, om nu panelen skulle bli fuktig/frostig.

7. L
    Medlem Nivå 8

Första gången jag hört att men sätter hyvlat uppåt :-?

8. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25

Jag lånar tråden.
    ...eller frågar om en annan sida av råsponten... :D
    Skall not eller fjäder vara uppåt (mot taknocken)?

//ML

9. L
    Medlem Nivå 8

Fjädern. Vatten skall alltid kunna rinna av.

10. ByggPutte
    Medlem Nivå 8

Råsponten kan vara sågad så
    att den blir tätare på den sågade sidan
    än den hyvlade därför fick dom en springa på ca 2mm.
    Vi lägger alltid sågade sidan uppåt.
    Måste man måla nere vid takfoten vänder
    vi dom första brädorna fram till huslivet "fel" för
    att färgen ska fästa bättre.
    Ska man ha luftspalten vid huslivet händer det att
    vi klämmer fast myggnätet emellan bräderna där.
    Att det skulle vara bättre att ha den hyvlade sidan uppåt
    för att den inte suger vatten låter konstigt.
    Håller inte pappen så suger virket vilket fall som helst.

Mvh Putte