Jag har gamla radiatorer från 60 talet i radhuset. Nu har ventilerna börjat läcka. Ventilen är av typen Fellingsbro TKM sida ( se bild) Jag ska nu byta ut radiatorerna. Frågan är nu, vilket av rören är inlopp, resp utlopp? Att känna vilket rör som är varmast är hopplöst.. Är inloppsröret alltid till höger eller tvärtom? Eller är inloppet på samma sida som ventilen, dvs utåt och hamnar på höger eller vänster sida beroende åt vilken sida ventilen sitter på radiatorn? Jag hoppas någon kan ge mig svar.
Välkommen till forumet.
För att känna vilket rör som är framledning respektive retur så behöver man först stänga av värmesystemet ett tag så att temperaturen i rören sjunker, sen "maxar" man framledningstemperaturen å känner på bägge rören samtidigt, då känner man vilken som blir varm först.
När jag sökte på "Fellingsbro TKM" så fick jag träff på följande:
https://kundo.se/org/purmo-group-sweden-ab/d/gamla-tkm-bilder-och-information/
Tyvärr ger det nog ingen ledtråd.
För att känna vilket rör som är framledning respektive retur så behöver man först stänga av värmesystemet ett tag så att temperaturen i rören sjunker, sen "maxar" man framledningstemperaturen å känner på bägge rören samtidigt, då känner man vilken som blir varm först.
https://kundo.se/org/purmo-group-sweden-ab/d/gamla-tkm-bilder-och-information/
Hej och tack för svar!Demmpa skrev:
Välkommen till forumet.
[länk]
Idag gjorde jag tillsammans med frugan som du beskrev. Vi stängde av allt, lät det svalna för att sedan köra igång systemet. Vi kunde inte säkert avgöra med att känna vilket rör som blev varmt först. Det var omöjligt vilket jag befarade. Däremot kom frugan på att använda en digital termometer. Vi har prövat på 4 radiatorer och temperaturskillnaden var endast 0,1 grad på inloppsrör och utloppsrör vid 2 radiatorer, på de andra 0,3, resp 0,5 grads skillnad. Men det var hela tiden samma rör som var kallast. Det rör som är utåt, där vredet sitter är kallast och är därmed utloppet. Dvs det är tvärtom jämfört med moderna koppel.
Klicka här för att svara