Vad kan ni rekomendera för såpa att rengöra trädäck med och hur många delar bör man blanda med vatten ? 50/50 med rotborste? Räcker det att det är skugga när jag rengör eller bör det regna? Jag tänkte inte olja däcket.

Redigerat:
museo12 skrev:
Vad kan ni rekomendera för såpa att rengöra trädäck med och hur många delar bör man blanda med vatten ? 50/50 med rotborste? Räcker det att det är skugga när jag rengör eller bör det regna? Jag tänkte inte olja däcket.
varför hålla på att skura som en dåre när man kan ta högtryckstvätten å sen att resultatet blir bättre?
mvh
estwing

• Gilla
Nimajneb
  • Laddar…
estwing skrev:
varför hålla på att skura som en dåre när man kan ta högtryckstvätten å sen att resultatet blir bättre?
mvh
estwing
Nä, man ska ju inte göra onödigt jobb, man kan ju såpa i vilket fall sen.

museo12 skrev:
Nä, man ska ju inte göra onödigt jobb, man kan ju såpa i vilket fall sen.
exakt!
glöm inte att slipa av lätt med ett 100 papper efter tvättningen!!!

mvh
estwing

• Gilla
GöstaH
  • Laddar…
Kör du med någon tralltvättare estwing eller blåser du bara på med vanliga munstycket? Verkar ju vara många här som säger att trät flisar sig med högtryck?

Är förövrigt också intresserad av vilken blandning man ska köra på såpan?

Förresten så låter det ju som att det blir ganska mycket jobb om man ska slipa hela altanen med sandpapper även om man sätter det på en hållare med skaft? Har inte världens största altan men att slipa 97kvm låter minst lika jobbigt som att skura?

• Gilla
Jonas63789
  • Laddar…
Blås inte på med vanliga munstycket! Det kommer flisa sig, skifta i färg och likna kvasten när det torkat. Om du vill undvika det får du köra med så lågt tryck/långt avstånd att det inte gör någon nytta med tvättningen alls. Eller köra med en speciell "tralltvättborste" på tvätten.

Såpa, en riktig skurborste och ett par kalla så blir det jättefint. Om det är väldigt nedgången så är det väl slipa som gäller annars. Riktigt skitgöra..

• Gilla
AALGREN82 och 1 till
  • Laddar…
Vanliga munstycket flisar, man kör tex med Kärchers racer. Sedan måste man ha en speciell teknik så att det inte blir ringar på trallen, bla måste man måste hålla den i rörelse hela tiden.

• Gilla
ansgar46 och 1 till
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Vanliga munstycket flisar, man kör tex med Kärchers racer. Sedan måste man ha en speciell teknik så att det inte blir ringar på trallen, bla måste man måste hålla den i rörelse hela tiden.
Jo det känns ju fel att köra på med vanliga munstycket. Blev lite nyfiken på hur estwing menade bara. Beträffande trallen så är den precis nylagd. Det enda jag har gjort nu är dammsugit den och skurat bort fågelbajs ;)

Ingen som har tips på hur såpan ska blandas en gång för alla? Har sökt runt och hittat allt ifrån 1+4 till 50/50. Det man blir nyfiken på är ju om det blir bättre ju mer såpa man använder eller om det bara är för att vara på den säkra sidan? Ungefär som att använda både bälte och hängslen för att inte tappa brallorna ;)

• Gilla
MeLa4700
  • Laddar…
Du har fram till i vår att fundera på hur du vill sköta o rengöra din trall.
Fram tills dess så njut av sommaren istället :)

Nimajneb skrev:
Du har fram till i vår att fundera på hur du vill sköta o rengöra din trall.
Fram tills dess så njut av sommaren istället :)
Vilken sommar? ;) Men var så säker på att jag njuter när chansen finns :)

Gillar bara att vara ute i god tid och med så många som förespråkar såpa här borde det ju finnas en officiell byggahus-blandning :)

Dom flesta som förordar såpa har..

Överskott på tid
Enbart erfarenheter av lacknaftabaserad träolja som strukits på tjockt på smutsig trall.
Saknar högtryckstvätt
Saknar trallmunstycke
Saknar teknik för att köra trallmunstycke
Tycker såpa luktar gott.

Svarar man ja på någon/några av ovanstående frågor så blir man gärna en såpskurare.

Själv svarar jag nej på alla ovanstående påståenden så därför såpskurar jag inte och detsamma gäller ju för dom allra flesta.

• Gilla
estwing
  • Laddar…
M
museo12 skrev:
Linoljesåpa är det ju många som förespråkar.

• Gilla
krister_uppsala
  • Laddar…
Brukar köpa en halvkilos burk med såpa, inte den vanliga på flaska. Brukar räck till 3-4 hinkar uppblandat med varmt vatten. Sedan är det bara att svabba ut en del av vattnet på trallen (fungerar även att använda vattenkanna med stril) och låta det verka i några minuter och sedan skurar man av, brukar använda en halvmjuk skurborste ca 3dm bred. Spola av med vattenslangen. Du kan sedan om du vill svabba ut en omgång med såpvatten (även här kan du använda vattenkannan) som får torka in i trallen. Och inte i solljus för det torkar för snabbt, så det en mulen dag och det gör inget om det regnar.
Har tidigare kört med högtryck och även trallmunstycke tidigare, samt olja, men tröttnade för min trall blev ojämn och det stänker/skvätter så allt blir skitigt runt omkring, även det som inte ska rengöras.
Men jag har bara såpat i 3-4 år så vi får se vad jag tycker om de nya tralldäcken efter 10 år.
Billigt om du värderar kostnaden, för en halvkilosburk såpa kostar väl en femtiolapp.

Redigerat:
  • Gilla
Perahlgren78
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Dom flesta som förordar såpa har..

Överskott på tid
Enbart erfarenheter av lacknaftabaserad träolja som strukits på tjockt på smutsig trall.
Saknar högtryckstvätt
Saknar trallmunstycke
Saknar teknik för att köra trallmunstycke
Tycker såpa luktar gott.

Svarar man ja på någon/några av ovanstående frågor så blir man gärna en såpskurare.

Själv svarar jag nej på alla ovanstående påståenden så därför såpskurar jag inte och detsamma gäller ju för dom allra flesta.
Antar att du använder Cuprinols olja? Den är ju många som förespråkar iaf. Hade ju själv inte en tanke på att såpa trädäcket innan jag började läsa här.

Det viktiga för mig är att trallen håller sig ljus. Kan svara nej på alla dina påståenden utom trallmunstycket och om jag har någon teknik har jag ingen aning om då jag aldrig har provat. Att skaffa ett munstycke är ju dock enkelt fixat och inte speciellt dyrt heller...

Vad gör oljan för nytta kontra såpan? Det ska ju inte behövas någon behandling alls av tryckt virke sägs det ju iaf inte mot röta...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.