Jag har klarat mig i många år utan en sänksåg. Men nu har jag en förfärlig massa fönstersmygar både invändigt och utvändigt att fixa. Jag ska även panela delar av fasad. Vilken budgetsänksåg rekommenderas? Vad får man för upp till 2000 SEK?

En skena är ju bra att ha. Men då bör det vara lite längd på den. De där man skarvar verkar bra vara fladdriga och svårjobbade.

Är det någon som har något bra tips? Det är alltså en sladdvariant som är aktuell. Inte batteri.

Rickard.
Hur har du tänkt använda sänksågen i dom jobben? Är det för att klyva smygarna?

A
O Olf Oggler skrev:
Jag har klarat mig i många år utan en sänksåg. Men nu har jag en förfärlig massa fönstersmygar både invändigt och utvändigt att fixa. Jag ska även panela delar av fasad. Vilken budgetsänksåg rekommenderas? Vad får man för upp till 2000 SEK?

En skena är ju bra att ha. Men då bör det vara lite längd på den. De där man skarvar verkar bra vara fladdriga och svårjobbade.

Är det någon som har något bra tips? Det är alltså en sladdvariant som är aktuell. Inte batteri.
En begagnad Festool sålde en av mina för 2300kr i somras den var i bra skick så det borde finnas för runt 2000kr..

Ja, precis. Enklare kapning av MDF osv, kanske vi kan kalla det.

Rickard.
Hittar du inte något begagnatfynd tror jag inte du hittar något särskilt bra för under 2000kr. Trots att jag har en tre gånger så dyr sänksåg hemma så är jag inte så säker på att jag skulle ta fram den för detta ändå, skenorna behöver något brett att ligga på för att det ska bli stabilt. Bordssåg är optimalt men i brist på det skulle jag föredra cirkelsågen ändå.

En ny klinga, en bra rätskiva och två tvingar får du definitivt för under 2000kr om du behöver bättre snitt än vad du kan åstadkomma med det du redan äger.

7ender
Min Scheppach PL45 med 140 mm skena har funkat utmärkt i 10 år, förutom att den inte når igenom en 45 regel med skenan. Men modellen som säljs nu PL55 lär klara det. Tyvärr verkar den säljas med 2x70 skenor, men 140 går att köpa till.

A
O Olf Oggler skrev:
Ja, precis. Enklare kapning av MDF osv, kanske vi kan kalla det.
Det går utmärkt o klyva upp smygar med en sänksåg med skena, blir bredden smalare än skenan så lägger man en annan bit som distans under skenan bara så kolla begagnat marknaden är min rekommendation.

Klyvsåg är bra om allt ska klyvas i jämnbred men blir lite trixigt om det ska klyvas 150mm i botten av smygen och 157mm i toppen så blir det inte lätt o få det rakt..
Men med sänksåg och skena så blir det på mm perfekt 🤩

• Älska
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
Tag fasta på rubriken. Budgetvariant. Vi har väl både biltema, och jula, och Lidl. Finns det ingen av dessa 1000-kronorsprodukter som duger något till? OK. Jag får nog göra avkall på skenan i den prisklassen.

A
O Olf Oggler skrev:
Tag fasta på rubriken. Budgetvariant. Vi har väl både biltema, och jula, och Lidl. Finns det ingen av dessa 1000-kronorsprodukter som duger något till? OK. Jag får nog göra avkall på skenan i den prisklassen.
Inte som klarar av en snygg och någran sågyta… då är det kanske bäst o hyra en bra såg…

Rickard.
Scheppach för 1900kr+500kr för en 140cm skena känns kanske inte så dumt?

Jag har inte testad scheppach:en men skulle hellre köpa den än riktiga "no name" produkter.

Är de så odugliga dessa budgetsågar? Fixar man det bättre med japansåg eller fogsvans?

Rickard. Rickard. skrev:
Scheppach för 1900kr+500kr för en 140cm skena känns kanske inte så dumt?

Jag har inte testad scheppach:en men skulle hellre köpa den än riktiga "no name" produkter.
Scheppach. Vad är det för märke egentligen? Det verkar säljas på Bauhaus i alla fall. Jag måste åka och kolla.

Låg en Festool ute på Tradera för 2600 med 1m skena , inget bud vid avslut så går kanske att kontakta säljaren.
Avhämtning i Göteborg

• Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
O Olf Oggler skrev:
Scheppach. Vad är det för märke egentligen? Det verkar säljas på Bauhaus i alla fall. Jag måste åka och kolla.
Det är väl i princip en importör av mest kinesiska(gissning) verktyg, kan nog jämföras mot andra billiga "hemmafixarverktyg".

Förr sysslade dom även med mer seriösa snickerimaskiner lite mer som Luna men idag verkar dom främst slåss mot black and decker och einhell på butikshyllorna. Jag vet inte om dom har någon egen tillverkning någonstans.

Vill lägga till att det inte finns någon magi med en sänksåg utan det är egentligen bara en cirkelsåg med lite mer funktioner. Förutom att dom passar bra på en skena så gör skenan att du kan såga från snyggsidan men det blir inte bättre kvalité än vad en cirkelsåg kan såga från baksidan t ex.

Största anledningen att jag använder min är för den grymma förmågan att inte sprida spån över hela garaget när jag jobbar inomhus, det händer men det är sällan den följer med någonstans utanför garaget.

Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jag hade satsat på en från Lidls parkside performance-serie. Fanns för 1500 (eller mindre kanske) spänn för ett tag sedan med skenor men utan batteri. Av budgetmaskinerna jag sett så har parkside kännts som bland dom bättre. Det störiga är ju att de inte alltid finns i lager.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.