Byggahus.se

Vilken sänksåg 2017?

1. LsaiboT
    Medlem · Skåne · 727 inlägg

LsaiboT

Medlem
    Slangen från en CTL26 passar perfekt på en Bosch GKT55GCE.

• Laddar…
  2. FredrikR
    Tidsoptimist · Dalarna · 9 397 inlägg

FredrikR

Tidsoptimist
    Instämmer till fullo!

• Laddar…
  3. LsaiboT

LsaiboT

Medlem
    Men hade det varit idag hade jag köpt en festoolsänksåg... =)

• Laddar…
  4. P
    Medlem · Örebro · 276 inlägg

Provrundan

Medlem
    Hade det funnits en "ogilla"! ;)

Nåja, varför?

5. LsaiboT

LsaiboT

Medlem
    Klyvkniv saknas på boschen. Sen hade hade det varit trevligt att kunna använda samma skenorna till fräsen med.

• Laddar…
  6. Alltgår
    Medlem · Skåne · 1 010 inlägg

Alltgår

Medlem
    Har du upplevt avsaknaden av klyvkniv som ett problem på Bosch?

7. LsaiboT

LsaiboT

Medlem
    Nej, men det räcker att man saknar den en gång för att man ska skada sig. =)

• Laddar…
  8. FredrikR

FredrikR

Tidsoptimist
    Med en Boschfräs är det löst! ;)
    Jag har inte saknat klyvkniven, än - men visst är det värt att att kontrollera att det man sågar ligger plant och stabilt.

9. FredrikR

FredrikR

Tidsoptimist
    Boschs skenadapter, FSN OFA, borde kunna gå att använda till din Dewalt fräs.

En fördel med Festoolsågen är att du kan såga närmare en vägg tex. Boschens dammutsug bygger något mer utåt än Festoolens.

• Laddar…
  10. LsaiboT

LsaiboT

Medlem
    Har redan en festool of1400. Vill inte byta ner mig. ;)

• Laddar…
  11. LsaiboT

LsaiboT

Medlem
    Jag kan glatt meddela att denna inte passar till Festool Of1400. Jag har kittet, började modda för att den skulle passa. Det gick där, jag gav upp. ;) det funkar men blev inte så bra.

• Laddar…
  12. ullberg
    Verktygstokig · Stockholm · 3 240 inlägg

ullberg

Verktygstokig
    https://www.byggahus.se/forum/verkt...maskiner-idag-146.html?perpage=15#post2682995

Vi kommer aldrig få veta säkert hur det hade gått med en annan såg, men jag är helt säker på att det inte hade skadat med en klyvkniv i det här fallet...

Trist att tumma på säkerhet, och dessutom är det väl tråkigt att få märken som det där i ens dyra fina verktyg - det tycker i alla fall jag

/U

• Laddar…
  13. Alltgår
    Medlem · Skåne · 1 010 inlägg

Alltgår

Medlem
    Jag har legat på hanen länge avseende sänksågsköp. Var varit helt inne på Bosch pga skenorna och priset, men frånvaron av klyvkniv har fått mig att vela in i det sista. Nu kommer jag nog mest att såga skivor upplagda på bord, men men..En klyvkniv känns ju ändå som en självklarhet på ett sådant här verktyg.

• Laddar…
  14. LsaiboT

LsaiboT

Medlem
    Boschs skenor är väldigt bra att skarva ihop. Annars är det väl inget som skiljer mot festools.

• Laddar…
  15. P
    Medlem · Örebro · 276 inlägg

Provrundan

Medlem
    Vad som talar för Boschen för mig är att jag använder 18V systemet redan, jag älskar 18V cirkelsågen men den jag har är 2år gammal och inte anpassad för skena (nu verkar det finnas en variant för skena GKS 18V-57G Cirkelsåg 18V C&G). Men det bygger ju lite på att den gamla går sönder och jag måste köpa ny... tror inget annat 18V passar skenorna.

Min Dewaltfräs (621 tror jag den heter) har något fel på låsskruven för höjdjusteringen (går inte att låsa lätt och den blir sämre och sämre) så troligtvis skulle den behöva repareras med en helicoil och ny skruv så där lutar det kanske åt en ny fräs ändå så en Festool alt. Bosch skulle kunna vara ett alternativ.

Läste länken och det är ju inte alltid jag kapar i perfekta upplagda saker, blir ofta att jag klyver brädor snudd på fri hand och sågar in i befintliga väggar, golv, tak etc Så en klyvkniv lär oftast inte skada...

Och om både Festoolen och Boschen pasar lika bra till min CT26 sugare är det oavgjort där...

Bosch:
    + passar 18V systemet.
    - saknar klyvkniv.
    = anslutning sugare.

Festool:
    + klyvkniv.
    - passar inte 18V.
    + snyggare ihop med sugaren...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.