Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Vilken säkringsstorlek ska det egentligen vara till Ikeas diskmaskin?

1. S
    Medlem · 31 inlägg
    I samband med snart färdig köksrenovering var elektrikern hit och drog fram en helt ny 10A-grupp avsedd för diskmaskin. Har inte funnits uttag för diskmaskin tidigare i huset.

Det är ett Ikea-kök så valet föll på deras diskmaskin Villboda. När installationen var i full gång fann jag följande i manualen:
    spec.PNG 16a.PNG
    Går jag på specifikationerna så är allt frid och fröjd, men enligt texten till höger så måste jag låta elektrikern göra om hela jobbet med grövre kabel, alternativt försöka lämna tillbaka en diskmaskin som jag redan avembalerat och fingrat på.

Vafan..

Redigerat 21 maj 13:18
  2. useless
    Lök. · Gävleborg · 25 926 inlägg
    Antingen en felskrivning, eller en produktavdelning som inte har någon aning om vad dom håller på med.
    10 A räcker, men du kan väl fråga ikea varför en apparat som drar 2100 W måste avsäkras med 16 A och se vad dom svarar.

3. S
    Medlem · 31 inlägg
    Texten på den undre bilden känns ju väldigt generisk jämfört med rutan med specifikationerna.

Ska dra iväg ett mail till Ikea och fråga hur dom resonerat, men var några dagars svarstid stod det.

4. Centano
    Husägare · Västra Götaland · 501 inlägg

Centano

Husägare
    Vad står det på typetiketten på luckan?

5. B
    Medlem · Dalarna · 1 144 inlägg

Bjober

Medlem
    Jag tolkar det som att maskinen är dimensionerad för att anslutas till 16A säkring. Dvs blir det kortis i maskinen tål kablage och komponenter 16A.
    Däremot behöver maskinen inte mer än 10A och ska fungera med 10A säkring.
    Det är min tolkning och jag tycker de hade kunnat uttrycka det tydligare.

6. S
    Medlem · 31 inlägg
  7. Fotografen
    Verktygstokig · E · 11 529 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Ska jag göra en gissning i det blå så beror 16A-formuleringen på en miss i en översättning av en text på ett språk som talas i ett land där man avsäkrar vanliga vägguttag med 16 A?

• Laddar…
  8. B
    Medlem · Dalarna · 1 144 inlägg

Bjober

Medlem
    Ja där är det tydligt 10A säkring som gäller.
    Oavsett så ska det fungera med 10A så strunta i kommentaren i manualen om 16A.
    Säkra för det ditt kablage är dimensionerat för, dvs 10A.

• Laddar…
  9. S
    Medlem · 31 inlägg
    Tack för all input! Jag kör vidare enligt planen och skickar en blänkare till Ikea att manualen säger emot sig själv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.