Byggahus.se

Vilken säkring ska användas

1. K
    Medlem Nivå 1
    Hej,

vid användning av induktionshäll, ugn och diskmaskin (plus kyl/frys, lite lampor osv) gick säkringen kopplad till min lägenhet i källaren på huset (löste inte ut någon i säkringsskåpet i lägenheten).

När jag skruvade ur den gamla säkringen så satt där en 10/500 säkring inskruvad (precis inflyttad i lägenheten, därmed inte jag som skruvat in den).

Jag tycker dock det ser ut som säkringsuttaget kan vara anpassat till 16a säkringar. Satte därmed in en 16/500 säkring vilket passade bra och allting fungerar.

Kan det vara så att uttaget är anpassat för 16a, men personen innan hade satt i endast 10a? Passar mindre säkringar i större uttag, men inte vise versa? Kan ni se på uttaget om 16a är ok eller kan det finnas någon risk med detta?

nedan är en bild på säkringsuttaget..

http://www.bilddump.se/bilder/20191210142213-62.119.240.72.png

2. A
    Medlem · Nivå 9
    Med tanke på den gula passdelen är det nog tänkt för en 25A säkring, vilket är vanligt för en enfaslägenhet.
    Enklast är väl att fråga hyresvärden

3. a.o.f
    Medlem Nivå 4
    Det går inte att sätta in en för stor propp men det går att sätta in en mindre propp. Det blir automatiskt rätt om inte någon bytt till felaktig passkontakt.

4. K
    Medlem Nivå 1
    Ska det ens vara möjligt att ha en 25a säkring om hållaren vore gjord för 10 eller 16a?

5. K
    Medlem Nivå 1

Okej, tack! :)

6. a.o.f
    Medlem Nivå 4
    Nej. Proppens storlek motsvarar passkontaktens storlek.

7. D
    Besserwisser · Nivå 20
    Du kan sätta i en mindre men inte större säkring än avsett. Sannolikt fanns det bara 10A säkringar hemma när den byttes.

8. K
    Medlem Nivå 1
    Okej, tack. Kan man utgå från uttaget att det ska sitta en 25a där? Ser onekligen gul ut...

9. E
    Medlem · Nivå 22
    Ja du ska ha en 25 A propp

10. K
    Medlem Nivå 1
    Okej, tack för bra svar! (y)

11. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Eftersom det ser ut att vara en enfasmatning genom mätarplatsen så brukar det oftast vara 25A på mätarsäkringen.

En enfasspis/häll brukar oftast vara avsäkrad med 20A, resten oftast 10A (ibland 6A).

25A = Gul
    20A = Blå
    16A = Grå
    13A = Svart
    10A = Röd
    6A = Grön

Färgen finns både på säkringen och på passkontakten (bottenplattan).