Byggahus.se

Vilken rörlig ränta har ni?

1. Per Eskilsson
    Administrator · Nivå 19
    OM vi inför rabatter i tabellen är jag rädd för att fokus hamnar på fel sak (på rabatten istället för på den verkliga räntan). Jag säger som -MH- "Börjar man prata rabatter, har man ju redan accepterat deras grundbud. ;)".

Posta gärna era verkliga bolåneräntor i denna tråd:
    http://www.byggahus.se/forum/priser-kalkyler-fastighetsskatt-m-m/187873-vad-har-ni-bolaneranta.html

2. B
    Medlem · Nivå 6
    Fattar inte riktigt. Om man förhandlar till sig en rabatt på säg 0,5% (enheter) på ett lån som är "nära rörligt", dvs. tre månaders bindningstid. Gäller rabatten då endast i dessa tre månader, och när det omsätts nästa gång så får man ingen rabatt? :x

Då är ju rabatten värdelös på allt annat än långa bindningstider?!

3. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Nej det är precis tvärtom!

Den absoluta/faktiska räntesiffran som Per jagar gäller bara i tre månader, därefter riskerar den att ändras. Rabatten/marginalen gäller oftast ett år eller lånets bindningstid.

Som sagt: den faktiska förhandlade rätesiffran har ett bästföredatum.

EDIT: jag ser att det står "lägger ett år" i min förra post. Det ska förstås stå "gäller ett år".

4. B
    Medlem · Nivå 6
    Ah... Jodå. Det förstod jag att räntan att betala kommer att ändras (eftersom den är semi-rörlig "tre månader"). MEN lånets bindningstid vid tre-månaders lån är ju endast tre månader. Dvs. det du skriver "... ett år eller lånets bindningstid...", innebär ju då att man måste hota med bankbyte minst årligen för att få OK ränta?!

Jag har tre-månaders lån med Swedbank, på ca 2,4 mnkr, och detta utgör omkring 2,8 årslöner för hushållet. Det finns också aktier och fonder - och vi har varit passiva eftersom vi uppfattat att vi skulle ha 0,5% i ränterabatt. Aktuell ränta är 4,45% och - vilket framgår av en separat tråd - ett bankbyte är mycket nära förestående.

5. Per Eskilsson
    Administrator · Nivå 19
    Ja, om du har delat upp ditt lån i flera bindningstider (t ex 3 månader, 1 år, 3 år, 5 år och 10 år) ELLER om du som jag har flera 3-månaderslån med olika förfallodatum så måste du förhandla om oftare än en gång per år.

Detta är en av anledningarna till att jag förordar att man har HELA bolånet i ETT enda lån.

6. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Ja hos SEB är det så att den ö.k. man gör om rabatt/marginal gäller i ett år för ett 3 månaders, så ja, man behöver hota med bankbyte årligen om det är förhandlingsstrategin manhar. Tror det fungerar så hos flera banker.

För egen del ser jag dock bara detta som en påminnelse att förhandla om. Om jag känner att min 3 månaders-deal inte är tillräckligt bra efter ett halvår finns det inget som hindrar en omförhandling från min sida. Antingen vill banken då vara med eller så vill dom inte. Nästkommande 12-månperiod är jag säker på att jag kommer omförhandla...marginalen är för hög.

7. Per Eskilsson
    Administrator · Nivå 19
    Min förhoppning är att vi uppdaterar tabellen när förfallodagarna har passerat. På så sätt får vi en levande tabell som talar om hur läget ser ut nu. Vi ser vem som har fått vad och i vilken bank vilket förhoppningsvis kan leda till en bättre priskonkurrens och ökad rörlighet av kunder mellan banker.

8. Per Eskilsson
    Administrator · Nivå 19
    Rabatten på SEB vad gäller 3 månadersräntan gäller i två år numera. http://www.seb.se/pow/wcp/index.asp...barticle.xsl&sitekey=seb.se&lang=se&t=welcome

När jag förhandlade om räntan för tre år sedan så gällde rabatten enligt vår bankman "tills vidare", dvs vilket jag tolkar som hur länge som helst. Men när två år hade passerat så tog de bara bort rabatten utan att informera om det. Och vi gick ett halvår och betalade listpris, utan någon kompensation när det påtalades.

Det jag vill komma till är att ett muntligt avtal med en banktjänsteman gäller inte i bankens värld. Du måste ha det skriftligt.

Redigerat 7 feb 2012 08:54
  9. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Rätt Per, det där är nya uppgifter för mig. Fast är det inte lite märkligt att prata om bindningtid för ett 3månaders lån? Skum information. Har jag just tecknat ett lån med 2 års bindningstid där räntan justeras var 3dje månad? Det är vad som står där.

Edit: Det är föga förvånande ett skrivfel på webben. Däremot är det sant att banken står för marginalavtalet i två år.

Redigerat 7 feb 2012 09:34
  10. Per Eskilsson
    Administrator · Nivå 19
    Jag tror att bankerna lurade oss totalt när de avskaffade rörliga räntor och lanserade 3-månadersräntor som rörliga räntor.

11. M
    Medlem Nivå 16
    Men räntan som rabatten skall dras på ändras var 3:e månad, så hur bra/dåligt ditt avtal ändras även det var 3:e månad.

12. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Ja självklart?

13. S
    Medlem Nivå 3
    Vaddå, "Nej!"? Om du inte förstår eller inte håller med om hur jag resonerar är det väl ganska konstruktivt om du ställer motfrågor eller försöker motbevisa mina teser istället för att bara avfärda dem.

För att förenkla saken och minska missförstånden följer här ett påstående. Jag hävdar att påståendet är sant, vilket jag försökt argumentera för i mina tidigare inlägg. Anser du att påståendet är sant eller falskt? Om du anser att det är falskt får du gärna förklara varför.

Om person X just nu har 4,15% ränta hos SEB och person Y har 4,0% ränta hos Nordea så vet vi ändå inte vem av dem som kommer att betala minst i räntekostnader under året (båda lånen är lika stora).

14. Per Eskilsson
    Administrator · Nivå 19
    Baserat på de knappa uppgifter du lämnat så vet vi med säkerhet inte vem som kommer att betala minst i räntekostnad under året. Men om du lägger till förfallodatumet så ökar sannolikheten att vi gissar rätt.

15. M
    Medlem Nivå 16
    Så, vad säger då rabatten när de här 3 månaderna har gått, som inte den faktiskt räntan säger? Ditt argument var någon gång att ange den faktiska räntan bara var relevant i 3 månader, men är vi inte överens om att rabatten faktiskt bara är relevant i 3 månader den med?