Byggahus.se

Vilken rörlig ränta har ni?

1. D
    Medlem Nivå 7
    Jag har också SEB och ska förhandla under februari. Generellt verkar SEB ha ökat sina marginaler rejält vilket lär synas i kvartalsrapporten som släpps 8 feb och ännu mer i nästa rapport. Kan jag få 0,65 i påslag få jag väl vara nöjd även om jag haft mellan 0,42-0,55 tidigare.

En sak som stör mig en aning är att SEB själva styr över sin upplåningsränta till 100 %. Jag har ju noll insyn i hur de räknar ut den. Jag har exempelvis fluktuerande 10-30 000 kr på mitt lönekonto hos dem. De pengarna får jag 0 % ränta på men de kan finansiera ett lån på 1-3 miljoner för de pengarna om jag förstått saken rätt och detta lär ju inte synas i deras upplåningsränta så de har nog ett rejält påslag redan där plus det påslag de redovisar öppet.

2. Per Eskilsson
    Administrator · Nivå 19
    Jag funderar på att skapa en ny tråd där vi listar 3-månadersräntor högst upp i tråden.
    Jag föreslår att vi anger 1) aktuell ränta, 2) förfallodag, 3) bank, 4) lånebelopp och 5) användarnamn.

För att få vara med i listan måste räntan fortfarande gälla. Låter det som en bra idé?

Så här skulle det kunna se ut:

1. 3,60%, 2012-03-10, Nordea, 2,4 mkr, MrX
    2. 3,73%, 2012-02-02, Handelsbanken, 1,5 mkr, Mr_Y
    3. 3,76%, 2012-02-28, SEB, 3,9 mkr, Per Eskilsson
    ...

Jag tar på mig att uppdatera listan högst upp i tråden. Är detta intressant?

3. D
    Medlem Nivå 7
    Det är mycket intressant. Dock måste det också framgå vilket datum man förhandlat fram räntan. Det är väldigt olika mellan bankerna hur länge räntenivån ska gälla. (6 mån, 1 år, 2 år osv)

4. F
    Medlem Nivå 1
    Hej !
    Mina lån förfaller oxo under februari så jag var på möte hos banken (SEB) igår.
    Tidigare har vi haft 0.50% påslag på upplåningsränta (bundet 1 år)på ett lån på 2,5 mkr
    Nu garvade bara banktjejen och erbjöd 0.80% på en tvååring.
    Enligt henne var det tydligen nya regler med 1% påslag som default som gällde.
    Ger mig inte utan jag siktar på en 0.65% ,banken skulle komma tillbaka under veckan med ett bud....
    Retar mig lite att det verkar så personbundet detta med rabatter, en kompis la just om sina lån och han fick 0.50% påslag utan problem på ett lån på 3,5 mkr.
    Borde kanske byta kontor..........

5. S
    Medlem Nivå 3
    Nej, det är inte alls intressant. Detta pga att bankerna inte justerar sina räntor dagligen. Ditt exempel ovan säger egentligen inget alls om vilken av personerna 1,2,3 som har bäst förhandlad ränta - Nordea kanske precis har sänkt sin officiella ränta medan SEB kommer att sänka den om en vecka, varpå det blir tydligt att person 3 faktiskt hade bäst rabatt och därmed betalar minst per år.

Det som är intressant är exakt hur mycket rabatt den enskilde kunden har fått på på officiell ränta. För man kan anta att de officiella räntorna är hyfsat lika över tiden och då är rabatten en mycket tydligare indikator på vilken bank som är billigast.

6. Per Eskilsson
    Administrator · Nivå 19
    Jag håller inte med dig. Det intressanta är väl vad man betalar efter rabatt, inte hur stor rabatt man fått. Eller tänker jag fel?

7. A
    Medlem Nivå 1

Du tänker helt rätt... Det är den faktiska procent satsen man har på sina lån som vi ska jämföra oss med. Den visar vilken bank som kan ge bäst lånevillkor...

Men som de flesta vet, är att ju mer du kan "ge tillbaka" till banken i form av fondsparande, sparande i sparkonton och köp av deras produkter mm gör att man får det lite lättare att få ner räntan i förhandlingarna.

De riktigt låga räntorna får man inte utan motprestation till banken.

8. Per Eskilsson
    Administrator · Nivå 19
  9. G
    Medlem Nivå 1
    Låter som att många har 3-månadersränta. Är ni snälla att kalla den för "rörlig ränta"...

10. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Varför det? Det är ju ett lån med ränta bunden i 3 mån. Även om det är det rörligaste vi har nuförtiden så verkar det konstigt att kalla den för något den inte är.

11. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Nu finns det väl en och annan som fortfarande har helt rörlig ränta, så det är nog bäst att kalla det för dess rätta namn.

12. S
    Medlem Nivå 3
    Jo, det är intressant för dig själv men rätt ointressant för alla andra.

För som jag skrev i förra inlägget så ändrar bankerna inte sina räntor konstant utan med någon/några månaders mellanrum. Om du kollar på Combolan.se så har alla banker just nu följande 3mån ränta: 4,3% (om de ändrat nyss) eller 4,45% (om de inte ändrat sedan december). I början på nästa månad kommer det att vara tvärt om - hälften av bankerna står kvar på 4,3 och de andra har till slut sänkt till kanske 4,2%, vad vet jag.

Ovanstående exempel visar på att det är svårt att utifrån en enda tidpunkt säga vilken bank som är billigast över tiden. Din lista drabbas av samma problem, om person X har 4,0% hos Nordea medan Y har 4,15% hos SEB så vet vi inte vilken av bankerna som ger lägst ränta. SEB kanske bara tillhör dem som inte sänkt räntan ännu i år och om en månad kommer rollerna därför att vara omvända.

Är du med på hur jag resonerar?

13. Per Eskilsson
    Administrator · Nivå 19
    Nej!

Bankerna har ökat sina bruttopriser och marginaler rejält den sista tiden. Att då bara prata rabatter är rätt så ointressant. Intressantare är att prata nettopriser.

14. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    jomen poängen här är att den faktiska räntesatsen efter rabatt har ett bästföredatum. I 3mån fallet så är siffran bara relevant i 3 månader medan min framförhandlade rabatt (eller marginalpåslag) lägger ett år eller lånets löptid.

Det vore väl bra att lägga till marginal eller rabatt i den räntelista vi skapar?

15. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Jag kan se en poäng med det eftersom det är den siffran man diskuterar med banken.