Byggahus.se

Vilken rörlig ränta har ni?

1. Thomas59
    Medlem Nivå 11
    60p ok
    70p mer än ok
    80p bra rabatt
    90p bör du vara mkt nöjd med men dit når bara ett fåtal

Sen gäller det att bevaka sina intressen. Bankerna har en tendens att "återta" delar av rabatten med tiden, genom diverse fula knep och lögner som kan vara svåra att genomskåda.

2. Per Eskilsson
    Administrator · Nivå 19
    Nej, jag upplever inte att man får lägre ränta för att man också har företaget på samma bank (även om banken inte håller med). Bäst ränta får nya kunder (och de som är anställda på banken), inte de som varit trogna banken under lång tid.

3. L
    Medlem Nivå 8
    Får man fråga hur du la upp det hela för att komma ner så lågt?

4. Thomas59
    Medlem Nivå 11
    3.88 bör du kunna komma under på 3 mån rörligt. 3.55 till 3.65 är fullt möjligt med lite förhandling.

Tricket:
    1. Påläst om bankens marginaler och vad andra fått för rabatt
    2. Kunna visa på bra ekonomi, främst betalningsförmåga med god marginal för oväntade avbräck
    3. Lagom belåning i förhållande till säkerheten
    4. Kunna spela ut bankerna mot varandra och i konsekvens med det en god förhandlare
    5. Vara fullt beredd att byta bank, förhandla därför med minst 3 banker samtidigt och ljug inte för mycket om vilka erbjudanden du fått från de andra bankerna. Bankerna har rätt bra koll på varandra så du genomskådas lätt och då sitter du i en sämre sits
    Skadar inte att fråga banken vilka kriterier du ska uppfylla för att få en rabatt runt 80p (fullt rimligt) givet att du uppfyller punkterna 2-3 ovan.

Sen ska man givetvis förhandla bort ALLA typer av avgifter.

5. K
    Medlem Nivå 6
    Bra tips där. För alla att ta till sig. Bankerna ska gärna pressas lite så att de känner av konkurrensen och inte bara låter räntorna dra iväg medan de som lånar säger att "jaha den räntan fick jag" som att det är något man bara tilldelas och inte har möjlighet att påverka.

6. S
    Medlem Nivå 3
    Stirra dig inte blind på de räntor du läser på nätet. Även om man får en bra boränta så finns det andra delar i kalkylen också.

Många är t.ex. helkunder hos någon storbank och får därmed låg eller ingen ränta på sparade pengar samt lönekonto, höga premier på försäkringar, dyra/dåliga pensionsfonder, massor med avgifter på banktjänsterna (Visa-kort, internetbank) osv.

Det är klart att banken kan erbjuda lite bättre boräntor om de samtidigt kan tjäna 10 000kr/år på kringtjänsterna. Men det är ju egentligen totalkostnaden som är intressant.

7. K
    Medlem Nivå 5
    Jag gjorde inget mer än ringde min bankkvinna och frågade vad hon hade för priser på olika räntor. Hade 50 punkter marginal tidigare så det blev 25 sämre nu med nya bankreglerna. Jag har inget företag eller speciella kontakter, däremot tror jag på att kunna visa upp en sund ekonomi avseende belåningsgrad, amortering och sparande.

Redigerat 4 jan 2012 10:38
  8. M
    Medlem Nivå 16
    Swedbank står fortfarande fast vid den dealen jag gjorde med dem om att binda till Stibor. Idag betalar jag 2,6% på mitt rörliga lån.

9. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Fick ett förslag från SEB på 0,8 procents påslag på deras inlåningsränta, utan bråk. Det gav ungefär 3,85, 3,50 och 3,20 på 3mån, 1år, 2år. Rabatten från list är 0.5 , 0.9 , 0,7 om jag minns rätt.

Vi får väl se hur det går att pressa dessa siffror....

10. oobum
    Medlem Nivå 8
    Ni som har rörligt och förhandlar, är det var tredje månad ni ringer/träffar er bankkontakt?

11. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Hos SEB träffar man en överenskommelse kring rabatt som banken håller i ett år. Som kund kan du förstås välja att förhandla om detta varje tremånaders period om du vill.

12. F
    Medlem Nivå 9
    För oss var det två år. Vi fick 0,49 över upplåningsräntan (jan 2010, 85% belåning helkunder förutom pensioner).

13. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Samma hos Handelsbanken.

14. K
    Medlem Nivå 5
    Samma för oss. Marginalen på SEB bestämdes för två år.

15. oobum
    Medlem Nivå 8
    Åh, ja nu när jag tänker efter så fick jag 0.5% i rabatt på deras ränta. (Hos länsförsäkringar bank), dock sas det inget om hur länge detta skulle gälla..