Byggahus.se

Vilken rörlig ränta har ni?

1. P
    Medlem Nivå 6
    2,86% låter grymt bra.

Från 1:a januari kommer jag landa på 3,1 %, Danske Bank.

/Patrik

2. P
    Medlem · Nivå 9
    Min rörliga sänktes till 3.34 igår (ink låneskydd) hos SHB Handelsbanken,

3. B
    Medlem Nivå 1

Seb

letar förfullt efter en ny bank...ligger nu efter sänkningen på 3,83 vilket jag tycker är oförskämt högt (SEB rörligt).. har god inkomst, och la in 15 % så lite lägre tycker jag nog att vi är värda...

lån på 3,2 MSEK

4. G
    Medlem Nivå 4
    2,93 swedbank lån 2,4

5. E
    Medlem Nivå 1
    Samtal idag på Swedbank:

banktjänsteman
    -Och så är vår 3-månaders ränta på 3,73 (listpris)
    Jag
    - Ja, nu har ju vi tidigare haft en rabatt hos er...
    Banktj.
    - Nu har vi inte rabatter längre på de rörliga, det är liksom inbakat i räntan...

En stund senare
    Jag - Det är med att rabatten försvinner känns inte bra, det var ju pågrund av den som vi BYTTE till er bank sist.....
    Banktj - Mmmm, jaha....Jag vet att Anders Borg säger att man ska pressa räntan, men det är inte så enkelt.... Jag ska se vad jag kan göra... Något ska väl gå...

Får besked nästa vecka (ny och lite osäker banktjänsteman som nog inte fick/vågade bestämma något själv)

6. D
    Medlem Nivå 6
    hehe. jag ska ju in och diskutera sådant nästa vecka. får se hur de går

7. M
    Medlem Nivå 17
    2,71% från idag.

8. D
    Medlem Nivå 7
    Men 2,71??? hur stora lån har du? 10 mille eller?

Är det någon som har en känsla för hur stark kopplingen är mellan storleken på lånen och den ränta man kan få? Det verkar här i tråden som att de som har låga räntor även har stora lån.
    Skulle vi inte kunna ange både ränta och lån för att reda ut det?

3,8% och 950000

Har inte ringt banken sen i sommras...

9. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Belåningsgrad, betalningsförmåga och inkomstform är nog mer intressant.

10. kaked08
    Renoveringsnovis Nivå 3
    "Belåningsgrad, betalningsförmåga och inkomstform är nog mer intressant."

Vilket vänder åt vilket håll? En god inkomst mot för lånets storlek, ger det mindre utrymme för rabatt..?

11. Per Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    3,85% (inkl 1,1% "rabatt") SEB
    2.693.000
    Fastigheten värderad till 4,8 mkr den 26 november i år
    Helt rörlig ränta - ej tremånaders - lånet förlängs 2013-01-28

Banken säger jag kan få 3,5% om jag ändrar till 3 månaders ränta - vad bör vi göra?

12. M
    Medlem Nivå 2
    Byt bank.

Det går att få mycket bättre hos andra banker - speciellt med en belåningsgrad på 55-60%.

Jag har också SEB och har stort sett samma förutsättningar (lån) som du - och har 3,3% helt rörligt. Det finns dock en del rapporter på Comboloan t.ex. om att några har räntor från 2,76-2,8% och strax under eller knappt över 3%. Jag ska kolla med lite olika banker. Det bör du göra med.

13. Swetrot
    Medlem Nivå 11
    Nej, en god och säker inkomst borde betyda lägre risk och lägre ränta. Är man två i hushållet är det bättre om bägge tjänar 40.000kr och jobbar i olika branscher på olika företag än om en tjänar 65.000kr och den andra 15.000kr, och helst skall man inte heller jobba på samma företag.

Vissa yrken är säkrare än andra. T.ex. anses läkare alltid ha en relativt god arbetsmarknad, medans bankers på investmentbanker kanske lever lite mer farligt om konjunkturen svänger.

14. D
    Medlem Nivå 7

Ja där rök ju min teori rätt kvickt. Har också SEB men med 1.15% rabatt. En kollega jag pratade med igår hade 1,3 men han hade 1,5 miljoner i lån

15. Swetrot
    Medlem Nivå 11
    Kolla med andra banker om vad de tycker att ni skall ha för ränta. Jag tycker ni borde kunna pressa det 0,25% till utan några väldigt yviga förhandlingar, men det är ju alltid den som lånar ut pengarna som bedömer risken.