Byggahus.se

Vilken rörlig ränta har ni?

1. A
    Medlem · Västra Götaland · 96 inlägg

AKTIVERAMERA

Medlem
    Som rubriken lyder, hur mkt ligger er rörliga ränta just nu på och hur mkt har ni i lån? Såg till min förvåning att vår rörliga ränta höjdes med 0,5 hos SEB över en natt. Har nu 5,45% vilket jag tycker är lite emkt och det känns som vår rabatt "försvann" Har lån på 2,5 milj.

2. Carisma
    Medlem · 411 inlägg

Carisma

Medlem
    De höjde våran med 0,5 också... Fick svaret "Höjda kostnader"...?

3. Theoharis
    Medlem · skåne · 149 inlägg

Theoharis

Medlem
    Det gäller att hålla sig alert när det gäller rabatterna...
    Jag ringer vår rådgivare (eller mailar) minst var sjätte månad..... vid 2 tillfällen hade rabatten minskat (Rådgivaren spelade oförstående till hur det kunnat ske)
    Ber henne se över rabatten samtidigt som jag jämför med andra banker... pressar lite och ser vad det finns för marginaler...
    Jag har gjort klart för henne (spelar med öppna kort)... att får jag bättre erbjudande ngn annanstans så tackar vi för oss...

I vanliga fal så brukar de flesta kunder förhandla hårt när de tar lånen.. sedan slappnar de av och verkar inte orka hålla på .. det tjänar bankerna en hel del på...

4. Peter2400
    Medlem · Västkusten · 4 906 inlägg

Peter2400

Medlem
    Seb rörliga ränta ligger numera på 6.75%, vi har en rabatt på 1.40% så vi hamnar på 5.35%.

Tycker också det är konstigt att Seb höjde 0.5% när de andra bankerna nöjde sig med 0.1-0.25%.

5. H
    Medlem · 94 inlägg

Henrik_N

Medlem
    Jag har 4,95% rörlig efter senaste höjningen på 0,20 hos HsB.

6. HusByggarTomten
    Medlem · . · 2 157 inlägg
    Jag har 5,69 % hos lokala SHB-kontoret. Men då har vi fortfarande inte lagt det i stadshypotek som sagt. Räknar med att de kommer ner en bit när huset är klart och lånet kan läggas där.

7. A
    Medlem · Halland · 45 inlägg

apanap

Medlem
    5,10% på byggkreditivet och 4,95% blir det på slutplaceringen om inte riksbanken höjer igen, vilket dom nog gör iofs :mad:

8. S
    Medlem · 20 inlägg

Skåne_huset

Medlem
    Har SEB, ligger på 5,55 nu efter att de höjde med 0,5 för ett par dagar sedan.

Jag har starka funderingar på att kontakta SEB och ifrågasätta vad fasen de håller på med

När jag bytade bank från Länsförs (3 mån) sänkte jag min ränta med 0,8% enheter vill jag minnas. (dvs gapet var 0,8%)
    Nu efter denna ökningen så är gapet (5,60-5,55 = 0,05%)
    Hur fasen har de lyckats trolla bort den rabatten som vi fick från början (tror rabatten var 1,25% på SEB). SEB har uppenbarligen hissat upp den rörliga rejält (för att täcka förluster i SEB baltikum?)

Förbannad är jag ivarjefall och ni kan räkna med att jag kollar framförallt på DnbNor, och håller ett öga på om de ska höja med om några dagar. De ser ruggigt billiga ut just nu.

Vidare kan jag konstatera att trots att min bolåneränta har stigit med 1,1% sedan december så ligger deras förbannade sparkonto kvar på samma 3,65%. Där har de inte så brått att höja

9. A
    Medlem · Västra Götaland · 96 inlägg

AKTIVERAMERA

Medlem
    Ja, det känns illa att SEB höjer såmkt! Funderar allvarligt på att byta bank, men vi har en del bundet oxå så det kostar ju.. Vi har 1,3 rabatt på det rörliga och 0,6 på vårt bundna, tyckte det var ok men det hade ju vait bättre att förhandla så att man fick X punkter över repo som jag hört att vissa gör. Lätt att vara efterklok, visste dock inte så mkt då vi förhandlade för 2 år sedan..

10. S
    Medlem · 20 inlägg

Skåne_huset

Medlem
    Någon som varit i kontakt med SEB och om-förhandlat ?

Hur har det gått ?
    Vilka svar ha ni fått ?

Med tanke på att de har ett stort antal "högrisk-lån" i banken, så borde vara intresserade av att behålla "säkra kunder" med låg belåning för att stabilisera verksamheten, så de borde vara förhandlingsbara, men som sagt, är det någon som provat ?

På tal om förhandling så ska jag snacka med Handelsbanken imorgon

11. 7
    Medlem · Dalarnas · 507 inlägg

79:an

Medlem
    Såg att min senaste höjning var på 0,1% men jag har landshypotek.

12. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 27 900 inlägg

MathiasS

Medlem
    Jag har under våren haft kontakt med ett lokalt kontors kontorschef. Vi har träffats vid två tillfällen för att diskutera vår ekonomi i allmänhet och vid dessa båda tillfällen har jag bett kontorschefen att se över våra nuvarande lånevillkor. Det har fortfarande inte hänt något så nu skiter jag i SEB och byter bank efter snart 15 år där. Jag har alltid kunnat förhandla fram bästa villkoren där men nu har jag tröttnat och tänker inte ens försöka.

13. S
    Medlem · 20 inlägg

Skåne_huset

Medlem
    DnbNor ägs till 37% av norska staten.
    Med oljan i ryggen lär de ju ha en av de bästa kreditvärdigheterna och inte behöva betala extra höga räntor på "intern-bank marknaden" (när banker lånar till varandra)

Undrar om det är därför som de kan erbjuda så låga räntor (relativt andra banker), nu när det gungar på finansmarknaden

14. S
    Medlem · 20 inlägg

Skåne_huset

Medlem

Handelsbanken - rörligt

Handelsbanken kunde ivarjefall gå ned till åtminstonde 5,20% på helrörligt (08-07-17)

15. gadu^
    Medlem · Västra Götaland · 2 064 inlägg

gadu^

Medlem
    SEB 5.25% på 2,2mille...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.