Om jag skriver köpekontrakt på hus ihop med någon annan, vilken praktisk/juridisk relevans har det om det står t.ex. att båda personerna köper med "1/2-del"?

Om man går in med olika stort belopp och vill att ägandet ska vara proportionerligt till det, kan det regleras senare med separat avtal eller gäller det att få det rätt på köpekontraktet?

Jag kommer inte riktigt ihåg hur det såg ut när vi köpte, men jag har för mig att i köpekontraktet står det bara vilka som är köpare. Vilken andel de köper med har egentligen inte säljaren med att göra.

Men man bör väl ha bestämt sig innan man begär lagfart. Kan vara så att andelen måste stå i köpebrevet (skrivs på tillträdesdagen), som ju ligger till grund för lagfartsansökan.

Vill man ändra senare så får man gå in med en ny lagfartsansökan, kostar då ca. 800 kr i admin avgift. Och jag skulle tro (men vet ej) att det behövs ett gåvobrev som underlag för den ansökan.

Andelen är inte relevant för säljaren, efterssom köparna är solidariskt betalningsansvariga. Dvs om en av köparna inte kan betala sin andel så är övriga köpare skyldiga att betala den också. Säljaren kan kräva full betalning från vilken av köparna som helst.

Tack så mycket för svaret!

Det kan nog stämma som du säger. Mäklaren sa något om att det kunde ändras fram till tillträdesdagen, vilket väl då innebär köpebrev/lagfart.

Hörde från annat håll att andelarna registreras i fastighetsregister och kan också ha betydelse vid separation eller dödsfall.

Det har betydelse om ni kombinerar det med ett äktenskapsförord (som definierar vad som är enskild egendom), eller om ni inte är gifta, ett samboavtal som undantar huset från sambolagen.

Om ni är gifta och du ex. äger 70% av huset, så äger du dessa 70% så länge ni är gifta. Men om ni skiljer er så räknas alla tillgångar ihop till en stor pott, och vid bodelningen får ni hälften av värdet var. Då spelar det ingen roll vilka ägarandelar man hade medan man var gift.

De enda tillgångar som inte hamnar i klumpen är enskild egendom, man kan upprätta ett äktenskapsförord där man då skriver in att villan till 70% är din enskilda egendom. Egendom kan också bli enskild om man ärever den via testamente, och det i testamentet är föreskrivet att arvet skall vara din enskilda egendom. Ärver du bara "enkelt" utan att dte finns en sådan skrivning så blir arvet giftorättsgods, precis som det mesta annat, dvs. det skall delas.

Tack igen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.