L
Har ett hus med vattenburen värme. Dock är garaget uppvärmt med el.

I garaget står idag värmepumpen och jag tänkte köpa radiatorer så jag kan koppla på den på det vattenburna.

Funkar det att köpa vilka sort som helst på radiatorer och är det så enkelt som att rörläggaren bara kopplar på en ledning på den som går in i huset så jag får en slinga i garaget också?

• Värmepump i ett förråd, med rörledningar och en frys, oorganiserat och verktygslöst rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rymligt garage med arbetsbänk, hyllor och olika föremål såsom verktyg och hushållsartiklar, ljust och organiserat.
    Skapa konto
  • Element med rör vid vägg, trägolv, vit färg, slitage märken, röd märkning på rör.
    Skapa konto
  • Element med röranslutningar vid vägg, damm och smuts på golvet.
    Skapa konto
L Lewdis skrev:
Har ett hus med vattenburen värme. Dock är garaget uppvärmt med el.

I garaget står idag värmepumpen och jag tänkte köpa radiatorer så jag kan koppla på den på det vattenburna.

Funkar det att köpa vilka sort som helst på radiatorer och är det så enkelt som att rörläggaren bara kopplar på en ledning på den som går in i huset så jag får en slinga i garaget också?
Du verkar ha ettrörssystem. Så om det ska kopplas på en befintlig slinga behöver elementet ett ettrörskoppel.
Hur många element ska du sätta upp?
Rörmokaren kanske gör en helt ny slinga?

Är värmepumpen överdimensionerad?
Klarar den att även värma garaget?

Gör en egen slinga för garaget.
Går att välja antingen enrörs- eller tvårörsystem, det kvittar efter det blir egen slinga.
Se till att sätta STAD-ventil på nya slingan.

L
T Tompafix skrev:
Du verkar ha ettrörssystem. Så om det ska kopplas på en befintlig slinga behöver elementet ett ettrörskoppel.
Hur många element ska du sätta upp?
Rörmokaren kanske gör en helt ny slinga?
Garaget är på 60 kvm. Tänkte sätta tre stycken 500x1600 element.

Kanske dum men kopplar man inte bara på en skarv på befintliga rör så att vattnet även kan gå över den nya slingan eller tänker jag fel på hur detta skall kopplas in?

L
Demmpa Demmpa skrev:
Är värmepumpen överdimensionerad?
Klarar den att även värma garaget?

Gör en egen slinga för garaget.
Går att välja antingen enrörs- eller tvårörsystem, det kvittar efter det blir egen slinga.
Se till att sätta STAD-ventil på nya slingan.
Hur vet man om systemet klarar av att värma upp även garaget? Kan jag titta på pumpen på något sätt?

Vad innebär en egen slinga? Behöver jag använda fler utgångar på beredaren då?

Vad innebär en STAD vad skall den göra?

L
Tog en bild väggen bakom där beredaren står. Där syns de att de gjort en koppling från ledningen till sovrummen på nedervåningen. Kan man inte göra en liknande lösning för garaget utan några andra kopplingar?

• Installation under tak med kopparledningar, kablar och isolering, delvis oavslutad med exponerade komponenter och skarvar.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.