Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Vilken poolrobot ska man köpa?

1. Per Eskilsson
    Administrator · Skåne · 6 069 inlägg

Per EskilssonPremiumikon: Traktor

Administrator
    Vi är dåliga på att göra rent poolen och har mycket växtlighet, buskar och träd som smutsar ner poolen. Så nu har vi bestämt oss för att införskaffa en poolrobot. Men vilken ska man köpa?

Har ni några erfarenheter? Vi vill att roboten ska vara så bra som möjligt. I Folkpools katalog finns det poolrobotar från 6 990 kr till 21 990.

Folkpools billigaste Smart Kleen kostar 6 990 medan den kostar 4 900 kr på buildor.se. Vi kan tänka oss lägga mer pengar på roboten än så om vi tror att det är värt det.

Tilläggas kan att vi har mosiak i vår pool och vill att poolrengöraren ska kunna städa upp det som eventuellt har fastnat i fogen mellan mosaikplattorna.

Redigerat 19 jul 2015 19:31
  2. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 30 158 inlägg
    Många importerar robot från detta ställe

http://www.marinapoolspaandpatio.com/

Dolphin dx4 eller nitro nc71 är det många som köper. Är inte påläst själv men jag skaffade jag robot vill jag kunna styra den själv eftersom 80% av skräpet hamnar under inloppen.

3. Scout
    Medlem · Stockholm · 565 inlägg

Scout

Medlem
    Vi köpte en Smart Kleen som gått ett antal rundor eftersom poolen blev så smutsig under byggtiden.
    Eftersom vi har tak har den inte kommit till användning efter den initiala perioden då den fick göra ett antal pass.
    Enkel konstruktion och inte några direkta finesser men den gjorde sitt jobb !

4. Leahcim
    Medlem · Gävle · 140 inlägg

Leahcim

Medlem
    Skulle vilja ruska liv i denna tråden igen.
    Vi håller också på att tittar på poolrobot.
    Viktig del med roboten är att den klarar sand i hörnen.

/mike

5. Per Eskilsson

Administrator
    Tack vare att du ruskade liv i tråden så fick jag ett ryck idag. Köpte en Zodiac RV 5400 Vortex Pro 4WD. Har ingen aning om den klarar sand i hörnen men kan visa mer imorgon då den ska sjösättas.

6. Workingclasshero
    Medlem · Stockholm · 2 887 inlägg
    Jag står i startgroparna att handla en jag med.
    Förslag?

7. Per Eskilsson

Administrator
    Hittills är jag nöjd, men det känns som att det är för tidigt att uttala sig. Jag har bara kört den en gång. Det var en fin förpackning. Roboten känns modern (säljaren sa att den är ny för i år) och robust, den städade bra och var enkel att hantera.

Köpte den hos Rubinpool för att den var billigare där än hos Folkpool. Lyckades dessutom pruta 10%. Orkade inte vänta på leverans från USA.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

• Laddar…
  8. Workingclasshero
    Eldriven?
    Trodde det bara fanns de man kopplade till poolpumpen.

9. Per Eskilsson

Administrator
    Ja, den är eldriven och lever sitt eget liv dvs sitter inte ihop med bräddavloppet. Tror att du ska satsa på en eldriven poolrobot.

10. MathiasS
    ...näe det finns inga seriösa robotar som sitter kopplade på breddavloppet, utan dom ser ut som den per köpt.

11. Workingclasshero
    Hur fungerar den?

12. MathiasS
    Som Per säger, den går på el och samlar upp skräpet i magen på sig själv.

13. anders07
    Medlem · Stockholm · 6 576 inlägg
    Absolut!
    En helt självgående som klättrar på vägg ska man välja!

14. Per Eskilsson

Administrator
    Nu har vi använt Robert (som vi döpt poolroboten till) tre gånger på tio dagar och den fungerar bra. Poolen har aldrig varit så här ren. Har ingen etfarenhet av andra poolrobotar men denna är lätt att handskas med och lätt att göra rent. Smutset, löven och sanden hamnar i en återanvändningsbar dammsugapåse som man enkelt sköljer ren med trädgårdsslangen.

• Laddar…
  15. Nimajneb
    Medlem · Blekinge · 12 090 inlägg

Nimajneb

Medlem
    Importerade en Nitro för 6 år sedan, lite av pionjär, den är fortfarande lika pigg o glad.
    https://www.byggahus.se/forum/pool/145522-dax-o-skaffa-robot.html

Skull jag köpa igen skulle jag skippa funktionen med skrubbbning av vattenlinjen men definitivt haft kvar vägg o trappstädning. Har man solfolien på så får Robbie ibland för sig att städa undersidan på solfolien o det blir inte så jättebra då den börjar suga luft. Känner det som overkill med att ha den fjärrstyrd, ligger något löv kvar så är det bara att rikta in Robbie när han just klättrat upp för en vägg.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.