1 556 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Vilken pool om man inte vill ha pvc och ändå varmt?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Rent generellt: Om barnen inte ligger i poolen 24/7 skulle jag inte oroa mig alls (så länge det är ok kvalitet)LouiceH skrev:
Även om dom får i sig lite vatten så är det så små mängder och så liten tid av deras liv att jag har svårt att tro att det alls påverkar ens om det vore den jäkligaste plasten, och PVC är inte farligt för din barn direkt som så, men problemet är väl snarare framtagningen av plasten och ev förbränning
Det finns dock hårdplastpooler om man förderar dom. Tex denna:
https://www.biltema.se/fritid/leksa...MIj47U6d2oiAMVtmGRBR1vfSQgEAQYAiABEgLaKfD_BwE
Barnen ska alldrig åka bil, äta mat som varit i plastförpackningar, vara i ett hus där väggarna är målade, ha leksaker i plast, ha på sig annat än bomullskläder, dricka något från en plastflaska, ha en mobiltelefon, ha skor, ha regnjacka, andvända vatten i ett hus till något (plaströr, plastdelar i pump osv) ? Hur lång kan man göra listan ?
Om du är orolig för en pools material, har du inte tänkt på att ha klor i poolen?
Om du är orolig för en pools material, har du inte tänkt på att ha klor i poolen?
Hej. Tack för svar. Jag glömde skriva att jag menar med ett djup på minst 120 cm.klaskarlsson skrev:
Rent generellt: Om barnen inte ligger i poolen 24/7 skulle jag inte oroa mig alls (så länge det är ok kvalitet)
Även om dom får i sig lite vatten så är det så små mängder och så liten tid av deras liv att jag har svårt att tro att det alls påverkar ens om det vore den jäkligaste plasten, och PVC är inte farligt för din barn direkt som så, men problemet är väl snarare framtagningen av plasten och ev förbränning
Det finns dock hårdplastpooler om man förderar dom. Tex denna:
[länk]
Hälsningar Louice
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Aha, en "riktig" pool, hakade upp mig på "barn" 
Men även om Linern kan innehålla pvc så kan man ju klä den med kakel.
Som sagt att oroa sig lokalt för PVC behöver du inte, men om du miljömässigt inte vil använda det så kanske ngn form av tätskikt man målar på kan vara något: Dvs ni bygger en pool av tex betong/leca osv - och sedan målar ni insidan med lämpligt tätskikt, och sen klinker på det.
https://ardex.se/produkt/ardex-s-7-plus/
Som sagt att oroa sig lokalt för PVC behöver du inte, men om du miljömässigt inte vil använda det så kanske ngn form av tätskikt man målar på kan vara något: Dvs ni bygger en pool av tex betong/leca osv - och sedan målar ni insidan med lämpligt tätskikt, och sen klinker på det.
https://ardex.se/produkt/ardex-s-7-plus/
Hej! Ursäkta sent svar här. Jag ville bara skriva tack för hjälpen. Ha det så bra!klaskarlsson skrev:
Aha, en "riktig" pool, hakade upp mig på "barn"
[länk]
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken uppkopplad shuntautomatik för Home Assistant?
Värme allmänt -
Vilken shuntautomatik för Home Assistant?
Villalarm & Hemautomation -
Hur demontera inbyggd Ikea Whirlpool mikrovågsugn i Faktum-stomme
Kök -
Friggebod som poolhus med bastu och wc/dusch - vad tycks?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vilken bandslip/kombislip för trä?
Verktyg & Maskiner