Hej det är så att jag ska måla min ytterdörr och ett räcke till förstubron. Senare i vår ska jag renovera alla husets fönster. Nu vet jag av erfarenheter från lackfärger att penseln är stor skillnad för resultatet. Jag har en bred ca 150kr och en liten lackpensel ca 50kr av bra kvalitet från anza. Jag ska måla med beckers fönster och snickerifärg nu och till fönsterna har jag köpt jotuns ultimate fönster.
Nu undrar jag om någon kan ge något tips om penslar för dessa färger. Det stog på beckersburken att det skulle vara en mjuk pensel av syntetborst. Jag behöver minnst två penslar. En liten pensel för finlir och en stor för staketets större delar.
Tips uppskattas. :)

Spröjspensel tycker jag är bra för fönstermålning generellt. Genom att den är spetsig går det att dra en snygg linje mot glaset. Man slipper tejpa.

Eftersom du har lackpenslarna tycker jag absolut som sommartorparn att du ska ha en spetsig spröjspensel 15-20mm och kanske en sneställd/oval fönsterpensel 25-35mm

Tack för tipsen. Jag framförde även samma fråga till min lokala coop bygg kille i umeå. Han har varit målare. Han sa att till de stora ytorna så ska man använda en elementroller och sedan efterstryka med lackpensel en gång upp och en gång ner. Man tar den lilla diametern på rollern för att man inte ska slösa så mycket färg. Att man gör så är för att vattenbaserade färger är mycket snabba att stelna. Man hinner man få upp mycket färg, stryka snyggt innan det torkar för mycket och få ett jämt färglager som inte rinner och blir droppar om man använder denna teknik. Ska prova i morgon. Har ni något tips om märke på penslarna?

Japp, en spröjspensel gör jobbet bra. Även för en ovan så går det snabbt att få bra resultat utan att maskera. Komplettera med en glasskrapa om du inte har sedan tidigare också: http://www.byggnadsvardsbutiken.se/glasskrapa/409-0. Finns på alla byggvaruhus också.

Roller funkar såklart också kanon, Dock brukar jag inte använda det själv.
Jag tycker Mästers och Färglands American Style penslar fungerar bra.

Lite sent men ändå. Jag vill bara uppdatera hur det gått. Tekniken med roller och efterstrykning med pensel fungerade så mycket bättre än jag till och med hoppats. Så glatt överaskad blev jag. Jag tycker annars vattenbaserade färger kan vara svåra att få till bra finnish på då de torkar så snabbt. Tekniken kan rekommenderas för stora ytor och ytor där det är viktigt att det inte ska bildas droppar, tex saker som ska torka lodrätt. Rollern gör att färgen inte appliceras i för tjockt lager och bildar droppar. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.