Köpte hus i april i fjol och här eldas det med olja, pannan är en CTC 1200 Family 25. Vår tanke är att gå över till att elda med pellets när oljan är slut, men blir inte kloka på vilken brännare som kan funka och bli bra. Har försökt googla och läsa oss till vad som kan passa men är man helt okunnig inom området hjälper det inte så mycket.. :o Är det någon som kan säga en brännare som kommer att passa, gärna en länk så det inte blir några missförstånd. Vi kommer att ta hjälp att installera brännaren sedan (har en halv kubik olja kvar fortfarande) men den ska inhandlas nu av diverse anledningar, därför behöver vi lite vägledning. Tack på förhand!

Det finns en bra tråd här om CTC 1200: http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=1&t=12803

Verkar finnas en del begränsningar med den pannan. Sammanfattningsvis:
* Kräver mycket uraskning och rengörning för att vara effektiv.
* Vid pelletseldning blir effekten endast 12-13kW.

Jag fick just denna kampanj från Effecta i eposten: http://effecta.se/files/Komplett_kampanj.pdf

29.900kr plus moms för en ny panna tycker jag låter som en bättre deal än att fortsätta med din gamla. En ny brännare lär väl kosta en slant också.

Tack för länken, där fanns ju en bra lista på lämpliga brännare! Pannan är från 2003 så det känns som den borde ha ett tag kvar i sig?
En relaterad fråga, vad behöver vi komplettera med för själva matningen av pellets till pannan? Ett pelletsförråd, doseringsskruv (?), vad mer?

Klarar du dig på 12kW till huset och gillar att sota och rengöra pannan ofta så är det väl ok med pannan. Pelletsförråd och skruv hittar du billigt på blocket. Jag har tyvärr inte koll på vad mer som behövs.

Värmebaronen har gjort ett kit för att deras Viking Bio ska passa bra ihop med den pannan. Du behöver då detta: Monteringskittet, brännaren, förråd typ Mafa mini, matarskruv i lämplig längd. (1,5m om Mafaförrådet kan stå bredvid pannan.)

Läs mera på forumet www.pellets.info

Passa dig noga för värmebaronens ökända brännare som dessutom inte har tillräckliga inställningsmöjligheter för pannan.
De brännare som idag kan rekommendderas till pannan är BioBjörn (Energibiten.se) och den nya Eurofire med uraskning från: http://www.yourvismawebsite.com/eko...janster-1/villabrannare?tm=produkter-tjanster
Båda dessa brännare har moderna inställningsmöjligheter och automatisk uraskning. Urakning av pannan en gång i veckan är inte så arbetskrävande och själva pannan är effektiv.

Pellx KMP-Ariterm och Effecta ligger i samma klass som värmebaronens genom den gamla omoderna konstruktionen med ett runt brännarrör och de fabrikaten ska man undvika.
.

Det har funnits mycket skräp på pelletsbrännarmarknaden men Viking Bio hör inte till dessa. Det finns andra betydligt mer avancerade och oftast kortlivade brännare... Den är enkel och robust och det finns garanterat brännare som går att ställa in mer exakt men vad kostar de och hur länge håller de?

Min Viking Bio har tuffat och gått i 14 år nu. Brännt över 70 ton pellets.

Om du ser pellets som en tillfällig lösning så ska du givetvis söka begagnat men läs på och se upp för surkarten. (Både brännare och forumskribenter.) Mer automatik kan vara bekvämt men det krånglar också mer och det finns automatik på marknaden som verkligen inte fungerar som utlovat.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi har en kombipanna för el och i vårt fall en pelletsbrännare (Janfire Flex A). Denna uppsättning fanns när vi flyttade till huset för drygt ett halvår sedan. Efter snart en eldningssäsong avklarad har jag nu lite synpunkter på min utrustning:

Insticksbrännare som typen vi har kallas går ej att få med automatisk uraskning. Askning är inte kul jobb, dessutom måste det göras regelbundet annars stannar den.

Vårt pellets förråd kan bara fyllas med 2,5 ton vilket gör att man får fylla ofta. Som tur är görs det med bulkbil som blåser in det. Fylla manuellt från säck hade ju varit ett riktigt idiotjobb.

Man måste ändra effektlägen på vår beroende på värmebehovet. Jag hade föredragit att en tempgivare skulle kunna sköta detta.

Min slutsats är att istället för att uppgradera/ förbättra det vi har så kommer vi att installera ytjordvärme. Denna bör dessutom bli insparad på några år på grund av lägre driftskostnader.

Detta om hur jag har det, kanske att mina funderingar hjälper dig fram till ett beslut som är rätt för dig.

pjodden skrev:
Askning är inte kul jobb,
Det där med att uraskning påstås vara ett merjobb tycker jag är fel, därför att om man strör ut sin aska på gräsmattan så behöver den ju inte kalkas :)

Hyltran från Veglemyren skrev:
Det där med att uraskning påstås vara ett merjobb tycker jag är fel, därför att om man strör ut sin aska på gräsmattan så behöver den ju inte kalkas :)
Jag försökte bara ge min bild av att elda med pellets och för mig är det ett merjobb att aska pannan. Framförallt med tanke på att det måste göras kontinuerligt med korta intervall.

Sen har jag visserligen 6000m2 gräsmatta men jag tror inte den behöver så mycket kalk, i alla fall inte vintertid när det blir som mest aska... ;)

pjodden: med de moderna brännare jag rekommenderade har du både automatisk uraskning och både fläktstyrka och pelletsmatning kan enkelt inställas på en digital display.
Den gamla VikingBio har för det första svårighet att komma ned i en effekt som passar ekonomisk eldning i en CTC1200 och dessutom stor förbrukning av dyra roster och brännarrör så den bör man helt och hållet undvika även om den säljs begagnad billigt. Inlärningstiden innan man lärt sig den brännarens alla egenheter är en tid man kan använda till annat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.