Vi ska byta ut en gammal sliten trestavig björkparkett och söker en naturlig, enstavig ekparkett.

Vi har tittat på flera olika, bla en från Kärhrs, en från Barlinek, och en från Pergo. Vi vill gärna ha träkänsla i golvet snarare än en hård lackad yta, så de vi sett på är mattlackade och borstade.

Vi har även kollat på Barlineks fiskbensparkett som ett alternativ.

Har nån erfarenhet av dessa? Jag har sökt artiklar, test och kommentarer, men har hittat mest gammal info, så jag skulle bli väldigt glad om nån har något att berätta som gäller dessa 2018-2019. :)

BirgitS
Välkommen till forumet!

Du frågar om vilken parkett som håller bäst men skriver också om att det ska gälla 2018-19 och det går ju inte ihop, vad som håller bra vet man ju först om minst 10 år. Kan du förtydliga?

I forumet brukar Kährs tas upp som premiummärke och en del har lyckats bra med golv från Barlinek medan andra har haft stora problem med att lägga golvet t.ex. för att brädorna inte har varit rätvinkliga.

• Gilla
Linda Wiveka Olsson och 1 till
  • Laddar…
surris
Kährs är bra

• Gilla
JNS2019
  • Laddar…
T
Köp för guds skull inte Kährs, ett jäkla skitgolv som har dålig passform, särskilt i kortskarvar som kan vara ur vinkel.

Köp Tarkett eller Barlinek, har aldrig haft problem med dessa.

• Gilla
JNS2019
  • Laddar…
surris
T tank77 skrev:
Köp för guds skull inte Kährs, ett jäkla skitgolv som har dålig passform, särskilt i kortskarvar som kan vara ur vinkel.

Köp Tarkett eller Barlinek, har aldrig haft problem med dessa.
Lagt tiotals Kährsgolv och aldrig upplevt det...

• Gilla
JNS2019
  • Laddar…
T
surris mattias1jonsson skrev:
Lagt tiotals Kährsgolv och aldrig upplevt det...
Senaste tre Kährs jag har lagt har varit skit, så aldrig mer Kährs för min del!

• Gilla
JNS2019
  • Laddar…
surris
T tank77 skrev:
Senaste tre Kährs jag har lagt har varit skit, så aldrig mer Kährs för min del!
Okej, absolut alla får ha olika åsikter :)

• Gilla
JNS2019
  • Laddar…
Jag uttryckte mig otydligt - är ute efter en bra parkett, men vill gärna höra om ”färska” erfarenheter, från de senaste två åren eller så.

BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Du frågar om vilken parkett som håller bäst men skriver också om att det ska gälla 2018-19 och det går ju inte ihop, vad som håller bra vet man ju först om minst 10 år. Kan du förtydliga?

I forumet brukar Kährs tas upp som premiummärke och en del har lyckats bra med golv från Barlinek medan andra har haft stora problem med att lägga golvet t.ex. för att brädorna inte har varit rätvinkliga.

Jag har Byggmax 1-stav hos mig och är väldigt nöjd med kvalité/pris. Tror det är barlinek eller nått liknande det heter.

J JNS2019 skrev:
Vi ska byta ut en gammal sliten trestavig björkparkett och söker en naturlig, enstavig ekparkett.

Vi har tittat på flera olika, bla en från Kärhrs, en från Barlinek, och en från Pergo. Vi vill gärna ha träkänsla i golvet snarare än en hård lackad yta, så de vi sett på är mattlackade och borstade.

Vi har även kollat på Barlineks fiskbensparkett som ett alternativ.

Har nån erfarenhet av dessa? Jag har sökt artiklar, test och kommentarer, men har hittat mest gammal info, så jag skulle bli väldigt glad om nån har något att berätta som gäller dessa 2018-2019. :)

• Gilla
JNS2019
  • Laddar…
Kolla gärna på Bauhaus.
Jag köpte bjelin brac till bra pris.
Titta på det live, enstavs med matt lack i stor storlek.
2400*200*14
399kr kvm och handlar man för mer än 50000kr på deras kort så får du 10 procent tillbaka.
Riktigt bra kvalitet för dom pengarna.
Alltid hållt Kährs högt men hört lite skit dom sista åren.
Dom verkar ha skruvat upp tempot lite för högt

• Gilla
JNS2019
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Det verkar som om åsikterna går i sär, och erfarenheterna varierar. Vi ska kolla med parkettprover hemma ännu något varv och sen får väl magkänslan avgöra.

En annan sak vi undrat lite över är om parkett med HDF-mellanskikt är lika kvalitativ som ”vanlig” parkett med furu eller gran som mellanskikt? T ex Pergo träparkett är monterad på HDF. En av de försäljare vi talat med sade att ”riktig” parkett alltid har trästomme.

BirgitS
Det finns flera trådar varje år där folk skriver om sina erfarenheter så pröva med att söka lite i forumet på Kährs och Barlinek också.

• Gilla
JNS2019
  • Laddar…
Vill du ha bra parkett så kan du välja mellan Tarkett, kährs, boen , eller pergo enligt mig.
Största skillnaden är utbudet och det estetiska i varje bräda som skiljer tillverkarna åt. Själva hållfastheten i slitskiktet skulle jag säga inte skiljer sig. Beror snarare på vad man väljer för behandling. Här kommer personliga åsikter och viss fakta:

Kährs låsning gör att de kan bygga mycket större ytor utan att behöva delas av. Viktigt är att fjädern är i nivå med brädan innan den läggs som det faktiskt står i monteringsanvisningarna annars kan det säkert bli "ett skitgolv" av allt ihop...aldrig haft problem själv.

Pergos hdf parketter har jag inte så stor erfarenhet av förutom att jag provlagt lite. Det är lite billigare att tillverka antar jag.

Tarkett är en bra tillverkare. Deras hårdvaxoljade golv är fina. Känt märke.

Bjelin har jag inte någon erfarenhet av ännu.

Boen har fina golv i väldigt fin kvalitet och bra priser om man jämför. Deras 3-stav är lite bredare än andras och deras 1-stavs golv finns ofta i flera bredder. De har Castle plank som är riktigt breda klickgolv.

• Gilla
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
Lade Tarkett Noble Ek Retro i somras då originalparketten offrats efter en tidigare elementläcka som drabbade förra ägaren. Den är snygg men tydligen väldigt känslig, har fått en fem stycken ordentliga märken i den redan. Går inte att jämföra med originalen på nedervåningen men det är kanske vad man förväntar sig från en modern parkett.

• Gilla
Leonardt och 2 till
  • Laddar…
Vi lade Tarkett Pure Nature Ek 1-stav mattlackat för cirka två år sedan, i bland annat kök, håll och barnrum. Har hållt väldigt bra, inga direkta märken och väldigt snygga tycker vi.

• Gilla
JNS2019
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.