Byggahus.se

Vilken papp mellan bärlina å marksten?

1. N
    Medlem · Nivå 12
    Skall börja med altanen på framsidan. Har tänk lägga ut marksten å sedan regla ut på dessa.

Vilken papp skall jag använda mellan marksten å den tryckta bärlinan/regeln?

Kan jag ta billigaste pappen för 120kr rullen eller behöver jag den dyra för 700?
    Vad är skillnaden?

Tjärpapp, YAM, YAP, SEM, SBS, Underlagspapp --> hjälp i djungeln...

2. A
    Medlem Nivå 16
    Du använder lämpligen syllpapp, som är avsedd för just detta ändamål.

3. N
    Medlem · Nivå 12
    Tack, det var ju billigt oxå!

• Laddar…
  4. Chrissofsweden
    Renoveringsnovis · Nivå 24
    Nu kanske det här kommer lite sent, men jag kör med vanlig underlagspapp. Däremot så la jag några extra lager istället :)

/G

5. N
    Medlem · Nivå 12
    Antgligen kvittar det, några fler lager kommer jag ändå använda då jag väger upp de sista mm med papp.

6. Chrissofsweden
    Däremot så är jag lite nyfiken på hur du inte tänker gräva för plint. Det säger jag inte för att vara skeptisk, tvärtom. Jag skulle själv gärna slippa plintar när det kommer till min veranda, som jag ska påbörja nästa vecka.

Hur gör du med underlaget? Bygger du "bjälklaget" direkt på för att det är så plant? Blir verandan väldigt låg?

Kan man sätta 95x95 i bjälklaget och låta dem gå ner till en platta på marken 60cm under bjälklaget? Skulle vara skitskönt att slippa plintarna.

/G

7. slacker
    Verktygstokig · Nivå 17
    Som jag ser det så utan korrekt underarbete så kommer markstenen att sjunka med tiden - Så ska man lika gräva ut och lägga singel och sand så kan man väl lika gräva ut för plintar?
    Snopet är det ju om första tjälen skjuter i hörnet på din nya fina altan..

Jag plintar - Alla gånger...

Då dräneringen stundas så kommer nog jag till och med att köra med justerbara balkskor på plintarna för att kunna plocka upp eventuella sättningar i marken. Bygget av altanen är nog igång lagom till semestern..

Redigerat 7 apr 2011 13:09
  8. Chrissofsweden
    Jo, jag ska ju iofs dit med en mini-grävare, så grävningen blir väl lindrig..

Nej, nu ska jag inte trasha den här tråden. Sorry Nose, jag startar en ny :blushing:

/G

9. N
    Medlem · Nivå 12
    Vi bor på ett ställe med kedjehus där PEAB lagt ca 40-50 cm makadam/grus å kört lastbil på det i 2 år under områdets byggnation, alltså det är stenhårt och väldränerat så det blir typ ingen tjäle. Alla grannar som byggt trall har bara lagt marksten under reglarna med 1-1.5 m mellanrum cc45 tänkte jag. Reglarna blir 45x95 å så 28 eller 34 mm trall på det.

10. slacker
    Verktygstokig · Nivå 17
    Tolkar det där som "korrekt underarbete" ! d^_^b