Kanske en dum fråga men har precis blivit med sommarhus och behöver lite hjälp. Skulle vilja fräscha till altanen runt husen och vet inte vad jag ska använda för olja? Funderar på om prignenterad antracit grå är rätt? Någon som är kunnig inom området och kan hjälpa? Kanske bara tvätta?
Altan är runt timmerhus
Altan är runt timmerhus
Kör du en produkt med linolja blir trät mörkt / svart med tiden .
Hittade ingen lasyrolja som gick åt vitt så blev gul .
Nu är virket åt det röda hållet .
Man kan även köra med såpa (inte från mataffären) då blir trät grått .
För rengöring av trä till altan så finns det produkter för detta .
Personligen föredrar jag att använda skydd (olja / lasyrolja) för trät så sprickor inte uppstår .
Hittade ingen lasyrolja som gick åt vitt så blev gul .
Nu är virket åt det röda hållet .
Man kan även köra med såpa (inte från mataffären) då blir trät grått .
För rengöring av trä till altan så finns det produkter för detta .
Personligen föredrar jag att använda skydd (olja / lasyrolja) för trät så sprickor inte uppstår .
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 208 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 208 inlägg
Jag röstar på linoljesåpa. Tvätta ordentligt med samma såpa och lägg en eller eventuellt två strykningar såpa och låt torka in, jag tycker personligen att det är mycket trevligare än olja.
https://www.rekoshoppen.se/sv/blogg...uide-sapa-altanen-med-linoljesapa.html#varfor
(Jag använder grov roller på trallen en stund efter tvätten när den är lagomt fuktig och tycker det funkar fint och går snabbt.)
https://www.rekoshoppen.se/sv/blogg...uide-sapa-altanen-med-linoljesapa.html#varfor
(Jag använder grov roller på trallen en stund efter tvätten när den är lagomt fuktig och tycker det funkar fint och går snabbt.)
Redigerat:
Bortsett från olika uppfattningar huruvida man ska olja eller såpa trädäck: I den fina miljö TS nu skaffat och med denna typ av hus samt de synliga berghällarna anser jag att såpskurat blir överlägset vackrast.
Gärna lite fler bilder på nyförvärvet. Det ser verkligen läckert ut!
Gärna lite fler bilder på nyförvärvet. Det ser verkligen läckert ut!
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden