22 595 läst ·
21 svar
23k läst
21 svar
Vilken momentnyckel borde jag köpa?
Sida 1 av 2
Om man vill införskaffa en vanlig momentnyckel på Swedol så har dom två modeller i 1/2" :
VE-39913 1/2" 4,1-20,6Kpm 230,00kr
VE-39915 1/2" 3,4-34,5Kpm 498,00kr
Har man mer nytta av den dyrare för mer än att efterdra bilhjulen? Rätt stor prisskillnad.
Sen har ju Biltema denna http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=79456
Duger den billiga på Swedol till vanligt bilmek etc, när skulle man behöva den dyrare..?
VE-39913 1/2" 4,1-20,6Kpm 230,00kr
VE-39915 1/2" 3,4-34,5Kpm 498,00kr
Har man mer nytta av den dyrare för mer än att efterdra bilhjulen? Rätt stor prisskillnad.
Sen har ju Biltema denna http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=79456
Duger den billiga på Swedol till vanligt bilmek etc, när skulle man behöva den dyrare..?
Jag har Clas Ohlsons #30-6309 som går till 210Nm (~21,5kpm) och där går nog den fysiska gränsen för vad en tunnis som jag orkar dra för hand. Jag vet inte när man skulle ha nytta för mer än t.ex. Swedols lilla men som så ofta så dyker ju behovet upp precis när man köpt det lilla verktyget
Enda tillfället jag kan komma på att den större behövs är när man ska dra fast deformationsmuttern till drivknuten på bilen men som sagt, då måste jag ändå hyra in en starkare person...
Jag har biltemamodellen som du länkade till..
Har bara positivt att säga om den.
Det mest positiva är väl att skalan är i Nm vilket gör att man slipper räkna om från Kpm eller nåt annat kryptiskt (som ivartfall inte jag förstår).
Att man via handtaget gör moment-inställningen som man sen enkelt låser är väl oxå positivt med den.
Sen kostar den ju lite mer förstås.
Nåt som jag har sett på billigare varianter är att de rekommenderar att man drar med ett lågt moment ett par gånger om den har varit oanvänd ett tag (för att oljan ska sprida sig i verktyget eller nåt). = Jobbigt.
Det behöver man inte göra med biltemanyckeln
Hoppsan, det var visst rätt mycket reklam för biltema ( Jag jobbar inte där
MVh // Martin
Har bara positivt att säga om den.
Det mest positiva är väl att skalan är i Nm vilket gör att man slipper räkna om från Kpm eller nåt annat kryptiskt (som ivartfall inte jag förstår).
Att man via handtaget gör moment-inställningen som man sen enkelt låser är väl oxå positivt med den.
Sen kostar den ju lite mer förstås.
Nåt som jag har sett på billigare varianter är att de rekommenderar att man drar med ett lågt moment ett par gånger om den har varit oanvänd ett tag (för att oljan ska sprida sig i verktyget eller nåt). = Jobbigt.
Det behöver man inte göra med biltemanyckeln
Hoppsan, det var visst rätt mycket reklam för biltema ( Jag jobbar inte där
MVh // Martin
Visst de går bra men dom flesta tar i för mycket och faktum är att nästan allt skall dras med ett korrekt åtdragningsmoment så vill man vara rädd om fälgar och hjulbultar så skall momentnyckel användas.Leif... skrev:
Ja man kanske är lite överdrivet nogrann om man skaffar momentnyckel för hjulbultars skull, men det kommer väl annat också.
Köpte Clas Ohlssonmodellen som OlaF skrev om, men ärligt talat så fattar jag inte hur man ställer in den. Bilderna på bruksanvisningen ser helt annorlunda ut än på själva momentnyckeln. Dessutom är det en sån modell man ska ställa in på låga moment när den inte används.
Ola, tyckte inte du inställningen var knepig?? Jag kommer lämna igen och köpa Biltemas istället...
Köpte Clas Ohlssonmodellen som OlaF skrev om, men ärligt talat så fattar jag inte hur man ställer in den. Bilderna på bruksanvisningen ser helt annorlunda ut än på själva momentnyckeln. Dessutom är det en sån modell man ska ställa in på låga moment när den inte används.
Ola, tyckte inte du inställningen var knepig?? Jag kommer lämna igen och köpa Biltemas istället...
Jag tycker den är jätteenkel att ställa in. 10-tal på skaftet och ental på "handtaget". Vrid på handtaget så skruvas det upp eller ner längs handtaget, 10Nm per varv. Handtagets skala är 0-9 så säg att du ska ställa in den på 95Nm - då vrider du handtaget tills dess kant mot skaftet passerar "90" på skaftets skala och sedan vidare till 5 på handtagets skala (som mäts vid mitten av skaftets skala...)
Låter nog urknepigt när jag skriver det men när du har den framför dig så klarnar det nog. Men trivs du inte med den så är det klart att du ska byta. Viktigast är ju att man trivs med grejerna.
/O
Låter nog urknepigt när jag skriver det men när du har den framför dig så klarnar det nog. Men trivs du inte med den så är det klart att du ska byta. Viktigast är ju att man trivs med grejerna.
/O
Ett råd till alla momentnyckelägare, även blivande sådana.
Om ni har/skaffar en sån modell där man ställer in momentet genom att vrida i handtagsdelen, sen "klickar" den till när momentet är uppnått. (Jag tror att det är den vanligaste typen idag)
Då ska ni komma ihåg att skruva ner momentet helt när ni är klara! Om ni "lagrar" den med fjädern spänd, så riskerar ni att den tröttnar lite och sen stämmer inte momentet längre. Jag inbillar mig att det här kan vara ett lite större problem med billiga, då dom kanske inte använder lika bra fjädermaterial. Men jag har varit med om en halvdyr Kamasa som råkade ut för detta. (låg väl 1-2 år med ca 100 nm inställt)
Om ni har/skaffar en sån modell där man ställer in momentet genom att vrida i handtagsdelen, sen "klickar" den till när momentet är uppnått. (Jag tror att det är den vanligaste typen idag)
Då ska ni komma ihåg att skruva ner momentet helt när ni är klara! Om ni "lagrar" den med fjädern spänd, så riskerar ni att den tröttnar lite och sen stämmer inte momentet längre. Jag inbillar mig att det här kan vara ett lite större problem med billiga, då dom kanske inte använder lika bra fjädermaterial. Men jag har varit med om en halvdyr Kamasa som råkade ut för detta. (låg väl 1-2 år med ca 100 nm inställt)
Jag väcker den här tråden för att fråga om det är någon som sett en momentnyckel där spannet ligger nångonstans typ 10-50 nm? Alltså, 5-40 eller 12-60 går ju också bra. Dessutom skulle jag helst vilja att den inte var längre än runt 300 mm eller så och helst under 1000-1500 spänn..
Det finns ju de som går från cirka 10-100 nm, men de brukar vara för stora, och dessutom misstänker jag att de inte är lika noggranna i den nedre delen av skalan. Och jag undviker helst att köpa två, även om jag vet att det är vanligt med en upp till 20 nm och en över 20 nm.
Det finns ju de som går från cirka 10-100 nm, men de brukar vara för stora, och dessutom misstänker jag att de inte är lika noggranna i den nedre delen av skalan. Och jag undviker helst att köpa två, även om jag vet att det är vanligt med en upp till 20 nm och en över 20 nm.
Finns en passlig modell i Tools ( Luna) katalogen. Moment 5-50 Nm, längd 335mm...pris??? Antagligen inte passligt!! Men man kan ju alltid kolla, ibland blir man förvånad..
Rahsol Torofix K, artnr 5124-0141
Rahsol Torofix K, artnr 5124-0141
Strålande! Jag hittade även en som klarar 8-60 nm på deras sida. Nu får jag väl vänta tills på måndag för att ta reda på priserna bara. Hoppas att de inte är helt ohemult dyra bara.
Tack så jättemycket för tipset Ardexsmitten.
Tack så jättemycket för tipset Ardexsmitten.
Återkom gärna med pris, när du fått de! 
Ringde faktiskt just till en återförsäljare som tydligen hade öppet fortfarande, och den du tipsade om låg på 1600 spänn inklusive moms, medan de andra som kunde vara aktuella låg nånstans runt 2000 och 2500.
Fast jag kikade just på Fredells webshop, där kunde jag köpa en Tengtools 5-25 nm plus en Tengtools 20-100 nm för 1200 plus moms totalt. Nu vet jag ju inte längden på den lilla, men den borde inte vara längre än den på Luna tycker jag.
What to do..? Någon som har en uppfattning om kvaliten på Tengtools sådana här grejer?
Fast jag kikade just på Fredells webshop, där kunde jag köpa en Tengtools 5-25 nm plus en Tengtools 20-100 nm för 1200 plus moms totalt. Nu vet jag ju inte längden på den lilla, men den borde inte vara längre än den på Luna tycker jag.
What to do..? Någon som har en uppfattning om kvaliten på Tengtools sådana här grejer?
Jag kan varmt rekomendra Rahsols momentnycklar. Har ett förflutet som maskinrep till sjöss, och där använde vi endast Rahsol. Momentnyckel använde vi dagligen, så de fick verkligen bekänna färg. Rahsol är enkla att ställa in och lätta att läsa av.
Tengtools har jag ingen erfarenhet av.
Tengtools har jag ingen erfarenhet av.
Jag ska definitivt väga in den åsikten.
Men grejen är att jag inte kommer använda den i jobbet, utan det blir i princip en-två gånger om året som hojen behöver lite översyn, och det är nog allt. Frågan är om det är hållbarheten eller precisionen men betalar extra för. Vid närmare eftertanke så är det ju antagligen båda..
Men grejen är att jag inte kommer använda den i jobbet, utan det blir i princip en-två gånger om året som hojen behöver lite översyn, och det är nog allt. Frågan är om det är hållbarheten eller precisionen men betalar extra för. Vid närmare eftertanke så är det ju antagligen båda..