Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Vilken modell av strömbrytare?

1. Roffe_riff
    Medlem · Västerbotten · 299 inlägg

Roffe_riff

Medlem
    Hejsan. Efter ommålning har jag fått besked att där inte längre skall sitta en grå strömbrytare. Nu skall den enligt uppgift förvandlas till vit.
    Fråga 1: Kan man som kännare se vilken modell den grå är, för att kunna utreda vilken den kan ersättas med.

Fråga 2 berör vad den vita är för apparat. Nämligen så att ramen försvann i samband med måleri. Tacksam för svar!
    Mvh

2. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 14 915 inlägg

tommibPremiumikon: Hand

Bergsfogde
    Ingen aning om vad det är för modell men om du ändå ska byta den på första bilden kan du ju lätt flytta en vippa till den andra.

Det finns inte heller något behov av att veta fabrikat för att byta strömställare, du byter hela apparaten. Jag rekommenderar ELKO RS men andra verkar gilla Schneider Exxact.

• Laddar…
  3. L
    Medlem · Stockholm · 63 inlägg

Lassebo

Medlem
    Den vita är från Serien Trend.

4. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 14 915 inlägg

tommibPremiumikon: Hand

Bergsfogde
    Aha, den tredje bilden fanns inte när jag skrev förra svaret.

Den vita bilden visar en strömbrytare som liknar Schneider (Eljo) Trend men jag tror att det är en kopia. Riktiga Schneider/Eljo har vanligen grönfärgade plastdetaljer inuti.

Biltema m.fl. har sålt kopior på Trend länge.

• Laddar…
  5. L
    Medlem · Stockholm · 63 inlägg

Lassebo

Medlem
    Stämmer nog att det kan vara en kopia, de vi har är gröna. Vet ej om de haft andra färger före eller efter ca 2000.

• Laddar…
  6. daddydj
    Medlem · Uppsala · 687 inlägg

daddydj

Medlem
    Synnerligen fult med utanpåliggande förhöjningsram samt dessutom urjackat i trälisten på bild tre. Jag skulle bytt ut alla tre brytarna, både det synliga och innanmätet. Ganska enkelt egenjobb och inte dyrt.

• Laddar…
  7. Roffe_riff
    Medlem · Västerbotten · 299 inlägg

Roffe_riff

Medlem
    Tack för svar och råd! Kommer byta ut hela rasket mot icke-biltema variant.

Föregående ägare har valt variation framför enhetlighet. Det mesta i huset skiljer sig. Alltifrån olika brytare, strömuttag, sida som har kallt respektive varmt vatten, beredare etc.

Utmärkt tillfälle att välja linje och hålla den.

8. H
    Medlem · 290 inlägg
    Nej, dom har alltid varit gröna. Åtminstone sen 1990.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.