Har tröttnat på att ha en massa olika lösa plastbackar, kartonger och lösa sortimentaskar för alla verktyg och elinstallationskomponenter, kablar etc. Jag har familjebilen till sporadiska uppdrag och den blir snabbt rörig så nu kikar jag på att införskaffa någon mobil förvarningslösning.

Spontant lockar det att investera i någon modulär lösning modell pirra som är lätt att rulla till och från bilen och där man kan kombinera olika förvarningar.
  • Små utdragslådor för sortiment av skruv, ändhylsor och liknande småpryttlar
  • Små/Mellanstora utdragslådor för sortiment av normkomponenter
  • Mellanstora utdragslådor för handverktyg
  • Mellanstora/stora lådor för skruvdragare mm
  • Lite större utdragslådor eller tomma "backar" med lock för olika sorters kopplingskabel tex FK, RQ, CAT6 etc.
Har så klart googlat. Har hittat att Dewalt har flera lösningar, Milwaukee har en lösning, Stanley kanske mer prisvärt?
Dock svårt att få kläm på Dewalts lösningar, de har olika namn på olika serier och jag fattar inte vad som är kompatibelt med vad, och Stanley, går den att bygga ut eller är pirran "som den är" osv. Tacksam för tips, erfarenheter och vägledning!

Vad gör slags uppdrag är det? El? Snickeri?

Trodde framgick men det är främst elarbeten 😀

• Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Jag har ingen koll på de du nämnde men både Bosch/Sortimo och Festool/Tanos har som dels klickar i varandra, dels finns med utdragslådor och det finns både rullplattor och pirror till båda. Bosch/Sortimos variant heter bland annat L-boxx och Festool/Tanos heter Systainer. En del andra tillverkare säljer sortimentlådor som passar endera detta system, tex Wago.

• Gilla
steppen7
  • Laddar…
Jag kör packout från milwaukee, tycker det funkar bra och gillar att man snäpper fast allt på en basplatta i bilen så allt inte åker omkring.

Vet att dom ska komma med en ny packoutpirra där nedersta delen är en utdragbar låda istället för låda med lock som det är idag.

Om man nu inte vill ha packout så skulle jag kolla på toughbuilt, har klämt lite på det hos danne på kiwitools.se och det verkar vara riktigt gediget och genomtänkt.

• Gilla
steppen7
  • Laddar…
Kollade toughbuilt och det verkar ligga i samma prisklass som de andra proffsfabrikaten. Kan leva med den prisnivån om man får vad man betalar för så att säga. Jula/Meec har ju liknande system för en helt annan peng, är det skräp? Finns någon mittemellannivå?

K
Jag kör med makitas ”makpac” system i olika storlekar. För maskiner och småprylar.

En del inredda med sortimentlådor för skruv och dylikt från jula.

Kompletterar med en pirra och gummistroppar vid behov.

• Gilla
steppen7
  • Laddar…
Har inte känt och klämt på dessa billiga från köpladorna men jag kan misstänka att kvalitén är lägre precis som priset.

Tror det är värt att köpa från en av dom större "märkes" då utbudet är större och produkterna kommer finnas kvar längre än dom som man kan köpa på exempelvis jula. Det är en klar fördel om man kan komplettera med fler saker efter flera år.

Är du egenföretagare eller får köpa för att ha i tjänsten så skulle jag absolut inte snåla utan ta kostnaden.

Tror jag har kanske lagt 10-12 på packout och jag ångrar det inte.

Jag har några Makita makpac och hade (sålde, kanske var dumt) ett gäng Bosch L-boxx som jag fått på köpet med diverse handverktyg men har aldrig sett någon inredning till. De levereras med inredning i billig tunn plast för respektive maskin men jag måste ha missat helt då att det finns utdragslådor och annat smart till dessa?

Ja jag kan köpa på firma, annars hade jag nog inte övervägt de professionella systemen med tanke på priset.

Dewalt TSTAK och Stanley FatMax är tydligen samma system med olika märken på bara då båda varumärken ägs av Black and Decker.

Har nu varit och känt på tre olika prisklasser: Meec, Fatmax och Packout.

Meec, utdragslådorna kändes förvånansvärt bra, men enheten är mindre än andra moduler och kan bara kopplas fast på toppen av en stack vilket är helt otroligt dåligt. En stor poäng med utdragslådor är ju att ha dem längre ner så att man kommer åt prylar utan att koppla loss ovanliggande lådor, annars kan man ju lika gärna ha billigare och lättare sortimentlådor Sen var sortimentlådan inte alls prisvärd, lite tunt lock och vassa hörn men kostar mer än Fatmax. Allt luktade skarpt av plast. Billigt men ändå inte prisvärt.

Fatmax, dom hade inte utdragslådorna på Bauhaus tyvärr så kan inte bedöma dem, men sortimentlådorna och övrigt känns helt ok, ffa de med metallspännen. Det är bara spännena som skiljer men tyckte skillnaden mot plast var rätt stor. De i metall snäppte liksom fast med bättre klick. Lite svårt dock att klicka ihop moduler med spännena på sidorna, precis om Meec krävdes det rätt olikka mycket kraft från spänne till spänne.

Packout, en helt annan prisklass och grejerna klickas ihop och isär supersmidigt med bara en låsning. Utdragslådorna kändes mycket stabila, dock har Meec en smidigare låsning på varje låda ungefär som låset på en baklucka på bilen istället för Packouts metallspänne och sedan får man använda kraft för att öppna och stänga.

Jag reagerade på att det är förvånansvärt tunga grejer redan utan verktyg. Packouts "kit" med tre moduler på pirra varav en är utdragslådor väger hela 25kg enligt en sajt nu när jag kollar. Sen ska man i med verktyg.. lyfta i och ur bilen med 25kg som grundvikt är ju inte jättekul. Hamnar väl på 40kg med lite blandat kabel och verktyg i.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
S steppen7 skrev:
En stor poäng med utdragslådor är ju att ha dem längre ner så att man kommer åt prylar utan att koppla loss ovanliggande lådor, annars kan man ju lika gärna ha billigare och lättare sortimentlådor
Jag begriper mig faktiskt överhuvudtaget mig inte riktigt på grejen med lådor med lock som snäpps ihop.
Eller ja, det är så klart praktiskt vid själva transporten, men så fort man skall använda grejorna måste man ju koppla isär dem, för givetvis är det aldrig lådan i toppen man skall in i. Och så slutar det ganska snart med att man kopplat isär alltsammans och står där med en massa utspridda lådor.

Redigerat:
  • Gilla
steppen7 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag begriper mig faktiskt överhuvudtaget mig inte riktigt på grejen med lådor med lock som snäpps ihop.
Eller ja, det är så klart praktiskt vid själva transporten, men så fort man skall använda grejorna måste man ju koppla isär dem, för givetvis är det aldrig lådan i toppen man skall in i. Och så slutar det ganska snart med att man kopplat isär alltsammans och står där med en massa utspridda lådor.
Jäkligt praktiskt att transportera i bilen då allt sitter fast i bilen utan att man behöver stå med spännremmar och dylikt.

Sen när man ska transportera det man ska ha till arbetsplatsen så klickar man fast det i vagnen och drar det dit enkelt utan att behöva krångla. Som det snabbt blir om man ska ha med sig 2-3 raaco lådor, vertygsväska och kanske lite lösa verktyg.

Sen gäller det att man har lite ordning i bilen så man har det man oftast använder mest lättillgängligt och sällansaker i botten.

Jag kör packout och är nöjd och hade gärna haft fler lådor om jag hade plats, men när "vagnen" är där bak så är det nästan slut plats tyvärr. Skulle köpt en buss.

Bjuder på en bild.

• Organiserat lastutrymme med verktygsväska, staplade plastlådor och förvaringslådor i en bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
steppen7 och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Det ska ju i så fall vara snäppen så man kan ta med sig olika lådor, men öppningen framåt så man kommer åt allt utan att montera isär vagnen

Dessa Yato vagnar är riktigt trevliga!
[bild]
[länk]
Intressant, ser ut som plåt men det kanske det inte är?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.