Byggahus.se

Vilken märke på plast badtunna, för och nackdelar?

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej, sitter och kollar på badtunnor men det finns en uppsjö. Jag skulle vilja veta för och nackdelar av folk som har badtunnor av liknande sort.

Jag är ute efter med:
    -Plast insats ( Helst grå ) Blå går bra.
    -Utvändig kamin. Bra verkning grad.
    -Utvändigt reningsverk. Ett som man kopplar in komplett med kopplingar som är beprövat.
    -En normallång person ( 170-195cm ) lång ska kunna sitta med axlarna under vattnet.
    -Urtappningsplugg.
    -8 personer ska få plats.
    -Lock.
    -Frost vakt.

Jag vill ha vatten i den året runt och det ska vara LÄTT att bada.

Dem som finns att välja på är:
    -Badtunnor.se ( Sotarns ) vet inte om dem har extern reningsverk.
    -Skargårds.com ( Regal )
    -Svenska badtunnor.
    -Spakompagniet.
    -Koriks Badtunnaexpert.se
    -Palgrunda.se
    -Crystalbad.se
    -Kirami.fi ( K-rauta är återförsäljare)

Ser fram emot era åsikter! :)

2. J
    Medlem Nivå 3
    Har ingen erfarenhet av extern kamin men däremot har jag ägt sotarns i trä med intern kamin, svenska badtunnors comfort med intern kamin och har nu en sotarns i plast med intern kamin.
    Svenska badtunnors tunna var så sjukt dålig så den bytte vi ut efter bara 7-8 månader och kanske 5-6 bad, fullkomligt hopplös att elda i så det tog 6-7 timmar att få badtemp i den trots "aktiv" eldning, sedan var finishen och stabiliteten i själva tunnan inte mycket att hänga i granen.
    Fick en liten förevisning av skillnaderna på sotarns vs skärgårdstunnas varianter med inbyggd kamin när jag hämtade min nya tunna som jag har nu och det lilla jag såg så var det rätt stor skillnad i finishen till sotarns fördel, det var också ganska stor skillnad i volymen på kaminerna, huruvida den ena är bättre än den andra kan jag inte säga då jag inte provat men får väl ändå som lekman säga att sotarns royal såg vettigare ut än skärgårdstunnan regal

3. M
    Medlem Nivå 1
    Okej, hur många sitter ni i Sotarns med intern kamin? På hemsidan står det Innerdiameter: 1,8 m. När jag kollat runt lite så har jag fått gott intryck av Sotarns, i alla fall när jag läser på hemsidan, samt så är priset bra.

4. G
    Medlem · Nivå 8
    Jag valde mellan sotarna och skärgårdstunnan. Men mina kriterier var att jag ville ha en så liten tunna som möjligt med då stor intern kamin (trögstartat men mest effektivt) som möjligt.
    (De flesta har en kaminstorlek men olika storlekar på tunnan). Det blev en skärgårdstunnan på cac1m2 o är nöjd. Eldar upp den från iskallt till hett vatten på under 1.5 tim utan problem.

5. M
    Medlem Nivå 1
    Just nu lutar det mest åt Sotarns Badtunna med extern kamin, mörkgrå insats för 18 900kr. Då kan man lägga lite pengar på att köpa lock, reningsverk och frost vakt. Sotarns kamin matas uppifrån samt att den ser ganska liten ut, hade var intressant att veta om någon använt den? Samt hur den fungerar i "verkligheten" Är den krånglig att sota?

Sotarn skriver att han rekommenderar intern kamin för bästa verkningsgrad, men skulle väll å andra sidan inte sälja något som inte fungerar.

Gentemot Fritidstunnan Comfort Cozy M Grafit Cederträ Cult•Kirami badtunna med extern vedkamin Cult 22kW •Cederträ som kostar 27 000kr. :)