Byggahus.se

Vilken luft-vatten-värmepump skulle ni välja av dessa två?

20k läst  66 svar

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej! Nu sitter jag och väljer mellan två offerter på ny luft-vatten-värmepump + innedel. Båda offerterna har samma pris så när som på några hundralappar.

1. Mitsubishi PUHZ-HW112-YHA2 (16 kW) + Ecodan innedel.

2. NIBE F2120 12 kW + innedel VVM 325.

Huset är 1,5 plan på 185-190 kvm inklusive källaren, är byggt på 30-talet och har tegelstomme.

Jag tänker att Mitsubishin har mer kraft för samma pris. Och med invertertekniken ska det väl inte vara någon fara om den är lite överdimensionerad. Samtidigt är NIBE:n en helt ny modell och ska vara väldigt effektiv. Eller är det kanske bättre med en modell som inte är alldeles ny och mer beprövad?

Tar tacksamt emot synpunkter som kan hjälpa mig att välja. Det är lite 50/50 just nu.

2. I
    Medlem · Nivå 8
    Mitsubishin alla dagar, inget fel på nibe men du kommer behöva krämen, om du inte bor i Skåne dvs. Tegel drar

• Laddar…
  3. J
    Medlem Nivå 1
    Tack! Bor i Skåne.

4. F
    Medlem · Nivå 10
    Mitsubishi utan tvekan.

• Laddar…
  5. C
    Medlem · Nivå 11
    Mitsubishi utan tvekan, men kör på någon av Splitt modellerna

• Laddar…
  6. J
    Medlem Nivå 1
    Vad är grejen med split då? Modellen är den som installatören rekommenderar.

Fördel för Mitsubishi och högre maxeffekt hör jag. NIBE:n är lite effektivare enligt kalkylen jag fått när man kollar på avgiven och tillförd energi. De räknar dock med lite tillskott medan Mitsubishin beräknas täcka allt. Många grannar har Mitsubishi och är väldigt nöjda. Det lutar nog åt den. Tack för svar.

7. J
    Medlem Nivå 1
    Ok, kollade upp skillnaden mellan split och package. Köldmedium mellan inne- och utedelen på split-modellen. Fördelen är att pumpen är mer skyddad mot att frysa sönder vid längre strömavbrott. Blir väl några tusen extra för modellen och lite extra för installationen kan jag tänka. Läste dock något om att årlig översyn behövs.

8. I
    Medlem · Nivå 8
    Split är bättre, ingen frysrisk och fler komponenter inne i ditt varma sköna pannrum. Bättre driftmiljö än utomhus i en plåtlåda. Enda nackdelen med Mitsu i den storleken är att minsta effekten är på ca 4 kw, vår och höst kommer den gå mycket on/off om du inte har bra med volym i systemet. Å andra sidan så är dessa gjorda för flera 100 K start/stopp så det är nog något annat som skiter sig innan startreläet. )

• Laddar…
  9. S
    Medlem Nivå 13
    En nackdel med split bör vara att vid utbyte av utedelen så får man troligtvis även byta ut innedelen en modell med vatten till utedelen går oftare att köra mot äldre innedel. Kolla upp hur mycket respektive modell lämnar vid lite kyla samt cop det säger inte så mycket hur dom lämnar vid +7 grader kan tom vara bättre med lite elspets vid riktig kyla om vp lämnar högre cop hela tiden.

• Laddar…
  10. K
    Medlem · Nivå 11
    Är man hemmafixare får du inte fixa med split utan måste lägga 20-30k för varje ändring eftersom kyltekniker måste anlitas. Med monoblock så kan du själv med hjälp av bara elektriker byta pump den dagen den slänger in handduken..

Är priset verkligen lägre för mono-varianten? Har fått intrycket av att split blir lite billigare

11. J
    Medlem Nivå 1
    Bra poäng! Verkar också som att package kan gå ner till 3,4 kW medan split bara ner till 4,5 kW. Detta för modellerna med 16 kW maxeffekt. Det enda som fortfarande gör mig lite velig är att NIBE-pumpen på pappret är effektivare. COP över 5 medan Mitsun har runt 4,4. Även i kalkylen för mitt hus har NIBE:n bättre effektivitet, dvs mindre köpt energi även om det räknas med lite tillskottenergi i förhållande till producerad energi. Någon som har en kommentar om det?

12. J
    Medlem Nivå 1
    På polarpumpen.se är split fyra tusingar dyrare för samma storlek (16).

13. S
    Medlem Nivå 13
    Om du behöver 16 kw av mitsubishi varför inte välja 16 kw av Nibe ? Kolla upp hur mycket effekt respektive modell lämnar vid den temp du brukar ha som kallast på vintern och hur mycket ditt hus behöver och välj modell efter det.

14. J
    Medlem Nivå 1
    Blir ca 10000 mer för en 16 kW NIBE. Mitsubishin har 9,2 och sedan är nästa steg 16 kW, för package. Så då blir det 16 även om det möjligtvis är något överdimensionerat. Vet ej om det behövs, men jag har låtit installatörerna föreslå vilken modell de anser att huset behöver. Men visst, det kan basera sig delvist på att hamna på en prisnivå som de flesta är beredda att betala för en ny installation av lv-pump.

Jag tar nog Mitsun ändå. Hör i princip bara positiva omdömen om deras kvalitet och driftsäkerhet medan NIBE verkar ha mer mixade omdömen och vissa modeller som har dragits med problem.

15. C
    Medlem · Nivå 11
    Hej jemil11!
    Oavsett vad du väljer så skall du kolla vad som ingår i din leverans.
    Jag installerade Mitsubishi PUHZ- SW 100 + innerdel EHST-20-CYM9C.
    1 st innerdel
    1 st utedel
    1st trådlös termostat
    1 st benstativ för innerdelen (då alla anslutningar är på ovansidan och min FLVP hade alla anslutningar under till)
    1st benstativ för utedelen
    1 st kondensvattentråg med värmekabel
    Isolerade kylrör
    Styrkablar
    Erforderliga vattenrör och anslutningar

Pris i Aug 2015
    99600 kr - 50%rot = 16 500 Tot 85 450 kr och då monterade dom bort och slängde gamla Niben FLVP.

Så när du bestämt dig för vilken maskin du skall ha så plocka hem minst 3-4 offerter på precis det di vill ha.För det är stor diffar när du kommer med kringutrustning som ovan.

Mitt hus är 1,5 plan byggt 2009 170 kvm.

Frågan om man vill ha split versionen eller package så kan man ställa sig frågan varför skall man dra ut vatten till utsidan för att sedan leda tillbaka det till inner delen. Med tanke på ev. långvarigt elavbrott mitt i vintern
    Det som någon skriver om ev byte av ute del i framtiden skulle medföra även byte av innerdelen är endast en spekulation som inte lämnats några belägg för.