2 247 läst · 13 svar
2k läst
13 svar
Vilken Luft-/Luftvärmepump ska jag köpa?
Hej alla luftvärmeentusiaster,
(Moderatorer, detta är samma inlägg som jag gjorde i en gammal tråd, men skickade separat eftersom jag var osäker på om min fråga skulle få svar och det är väldigt viktigt för mig att få goda råd här!)
Jag står införföljande:
- Nyköpt hus, tidigare ägarna har endast nyttjat som sommarhus så jag har ingen årskonsumtion från tidigare år att jämföra med.
- Huset har delvis "1820-talsisolering", dvs originaldelen är ett bulhus och där är det endast tjärat virke på tjärat virke i väggarna, dock isolerat tak och delvis grund. Ett tillbygge från 50-70-tal har ok isolering. Finns dock en del drag och kallrasområden som vi lär få identifiera och försöka åtgärda allteftersom hösten blir kallare nu.
- Knappast någon öppen planlösning och lågt i tak
- Huset är på Gotland och vid kusten, blåsigt men mycket sällan -15 eller dyl. För de få kalla vinterdagarna har vi kamin vi brassar på med.
- ca 80 m2 i ett och ett halvt plan
- i dagsläget endast direktverkande el och som sagt kamin
- Lågt i tak (knappt 2,20) och vill därför inte ha något klossigt. Golvmodell kan kanske vara ett alternativ?
- Två preferenser: låg ljudnivå och inte för dyrt!
När jag läste ett byggahus-test från januari verkade Fujitsu 09 LM Slim vara alternativet för mig, osäker på om den fortfarande säljs dock. Har även försökt läsa in mig på Energimyndigheten och andra tester men blir lite överväldigad. Alltså, snälla skriv rekommendationer för mitt case!
(Moderatorer, detta är samma inlägg som jag gjorde i en gammal tråd, men skickade separat eftersom jag var osäker på om min fråga skulle få svar och det är väldigt viktigt för mig att få goda råd här!)
Jag står införföljande:
- Nyköpt hus, tidigare ägarna har endast nyttjat som sommarhus så jag har ingen årskonsumtion från tidigare år att jämföra med.
- Huset har delvis "1820-talsisolering", dvs originaldelen är ett bulhus och där är det endast tjärat virke på tjärat virke i väggarna, dock isolerat tak och delvis grund. Ett tillbygge från 50-70-tal har ok isolering. Finns dock en del drag och kallrasområden som vi lär få identifiera och försöka åtgärda allteftersom hösten blir kallare nu.
- Knappast någon öppen planlösning och lågt i tak
- Huset är på Gotland och vid kusten, blåsigt men mycket sällan -15 eller dyl. För de få kalla vinterdagarna har vi kamin vi brassar på med.
- ca 80 m2 i ett och ett halvt plan
- i dagsläget endast direktverkande el och som sagt kamin
- Lågt i tak (knappt 2,20) och vill därför inte ha något klossigt. Golvmodell kan kanske vara ett alternativ?
- Två preferenser: låg ljudnivå och inte för dyrt!
När jag läste ett byggahus-test från januari verkade Fujitsu 09 LM Slim vara alternativet för mig, osäker på om den fortfarande säljs dock. Har även försökt läsa in mig på Energimyndigheten och andra tester men blir lite överväldigad. Alltså, snälla skriv rekommendationer för mitt case!
Medlem
· Nykvarn
· 2 383 inlägg
Vad är dyrt ?
Välj en golvmodell om du inte har öppen planlösning
Välj en golvmodell om du inte har öppen planlösning
Låt oss säga att budget är 10 lax exkl installation. Över det är dyrt.
Hur är golvmodell bättre för hus som saknar öppen planlösning?
Medlem
· Nykvarn
· 2 383 inlägg
Pris inkl installation är nog det du bör jämföra, en del säljer maskiner billigt men tar igen det på installationen
Tackar. Hittade nya modellen du refererar till:
https://e-klok.se/luft-luftvarmepump/tillverkare/luft-luftvarmepump/fujitsu-09-km-slim
Den va?
https://e-klok.se/luft-luftvarmepump/tillverkare/luft-luftvarmepump/fujitsu-09-km-slim
Den va?
Bästa svaret
Medlem
· Nykvarn
· 2 383 inlägg
Värmen kommer från början från en lägre punkt , sitter en högt placerad innerdel trångt till i mindre utrymmen så kommer det bli varmt vid innerdelen fortare och den går ner i viloläge innan värmen sprider sig .Lattjo-Snickaren skrev:
Golvmodeller är i mitt tycke även bättre generellt men ofta svårt att hitta plats för då det är möblerat på alla väggar med soffor, bokhyllor mm mm
Aha ok dvs jag måste begära offerter eftersom det skiljer sig beroende på var man bor?C Comfort Thomas skrev:
Avståndsmässigt nog inga problem, finns säkert installatörer nära. Huruvida försäljarna har någon de samarbetar med i närheten är ju inte lätt att veta.
Föreställde mig att installation brukade landa på 5 papp. Är det rimligt? Nån som kommit billigare undan?
Medlem
· Nykvarn
· 2 383 inlägg
Be några återförsäljare i din någorlunda komma och kika på plats så får du pris inkl installation utan överaskningar man kan få via köp på postorder
C Comfort Thomas skrev:Värmen kommer från början från en lägre punkt , sitter en högt placerad innerdel trångt till i mindre utrymmen så kommer det bli varmt vid innerdelen fortare och den går ner i viloläge innan värmen sprider sig .
Golvmodeller är i mitt tycke även bättre generellt men ofta svårt att hitta plats för då det är möblerat på alla väggar med soffor, bokhyllor mm mm
Intressant. Har golvmodeller generellt sett samma pris?
För att komplicera det ytterligare så har vårt hus en mkt dåligt isolerad och dragig del (vardagsrum och kök) och en bättre isolerad del (sovrum, allrum, badrum). Svårt att veta vilken del det är smartare att placera den i. Jag menar: det blir varmare snabbare i den del som den sitter i förstås, men frågan är om värmen når fram överallt och det går på ett ut eller om placeringen i detta fall påverkar komfort och ekonomi ?
Medlem
· Nykvarn
· 2 383 inlägg
Golvmodeller är oftast dyrare.
Ta hem några återförsäljare som på plats kan se förutsättningarna så får du nog bäst svar
Ta hem några återförsäljare som på plats kan se förutsättningarna så får du nog bäst svar
Det ska jag absolut göra!
Det enda som förbryllar mig lite är hur pass öppen planlösning som behövs för att maxytan ska kunna uppnås. 80-100 m2 tex... jaha, disponerade hur? Känner ingen som har en aula hemma liksom...
Det enda som förbryllar mig lite är hur pass öppen planlösning som behövs för att maxytan ska kunna uppnås. 80-100 m2 tex... jaha, disponerade hur? Känner ingen som har en aula hemma liksom...
Medlem
· Nykvarn
· 2 383 inlägg
Beror även på hur hög fläkthastighet du står ut med ljud och blåsmässigt för att nå större yta.
Golvmodeller upplevs oftast ha ett behagligare ljud vid samma luftflöde
Golvmodeller upplevs oftast ha ett behagligare ljud vid samma luftflöde
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp! Vart ska jag placera en andra luft-luftvärmepump
Värmepumpar -
Luft-luftvärmepump med hög ljudnivå på utedelen. Rimligt?
Värmepumpar -
Val av luft-luftvärmepump till stuga i Småland
Värmepumpar -
Quiz: Har du koll på luft-luftvärmepumpar?
Quizkommentarer -
Vilken luft-luftvärmepump ska jag köpa?
Värmepumpar