Hej! Håller på med en grusad uteplats kring en L-formad odlingslåda. Längs en del av ytan är det en liten slänt med ca 40 cm nivåskillnad och runtom är gräsmatta. Jag behöver en lösning hur jag ska göra med slänten. Vill inte gärna behöva gräva ut hela gräsmattan för att jämna till samma nivå så det ser naturligt ut. Som ni ser är det berg nära inunder och kan nog inte slå ner några pålar för stöttning om man skulle stöttat med tryckat. Min bästa lösning än så länge är att jämna till kanske i 45 graders lutning och sedan lägga större natursten längs med på en markduk. Lantlig miljö men vill inte att det ska se tafatt ut… hur hade ni tänkt?

Grusad uteplats under arbete med en L-formad odlingslåda till vänster, en liten slänt med nivåskillnad och synliga stenar, omgiven av gräsmatta och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
L-formad odlingslåda i trä bredvid en grusad gång med markduk, omgiven av gräsmatta och träd, framför ett rött hus med vita knutar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Hade nog inte tänkt så mycket alls. Släntat till kanten mot gräset lite. Markduk på jorden (men inte slänten) och sedan grus runt odlingslådan. Resten tager Moder Natur hand om.

Ett och annat trappsteg lite här och där skulle förstås vara snyggt. Gjut i betong på hälleberget.

Har du mycket sten är ett alternativ att fylla utrymmet med sten och grovt grus samt sätta stenpartiväxter. Skippa markduken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.