Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Vilken limpistol för värmekabel?

1. M
    Medlem · Skåne · 156 inlägg

Metroid

Medlem
    Ok! Jag kommer att limma direkt mot primade spånplattan. Tätt så att kabeln inte riskerar att lyfta sig.

En annan fundering...
    Jag kommer behöva väldigt låg effekt i badrummet. Andra våningen och inget direkt kölddrag under spånskivan. Avståndet mellan kabeln kommer bli 15-20 cm.
    Vill mest få ett liite värmare golv vintertid och som kanske torkar upp lite snabbare efter dusch. Vi kommer lägga våtrumsmatta.

Är det något problem att dra enkel kabel runt duschbrunnen? När man tittar på bilder hur andra lagt så är det ju alltid perfekt fram och tillbaka med exakt avstånd över hela golvet. Har bifogat en kraftigt förenklad skiss, där rund svart cirkel föreställer duschbrunn och rött är värmeslingan.

2. J
    Husägare · 2 984 inlägg

Johan456

Husägare
    15-20 är långt mellan och du riskerar att få sk. Randiga golv. Man bör sikta på CC 10cm, installerad effekt påverkar inte energiförbrukningen. Mät rummet, dra av för alla ytor som inte ska läggas. Sen räknar du ut CC-avstånd, rummets yta, efter att du dragit bort för tex golvbrunn, WC-stol etc. Ta rummets yta m2 och dividera med kabellängden i meter. Då får du ett exakt CC-avstånd i meter. Rita det vid varje böj. Limma, sträck, limma sträck. När hela är lagd och du är nöjd så limmar du fast kabeln ordentligt.

3. M

Metroid

Medlem
    Vad menas med randiga golv? Att mattan missfärgas och blir randig, eller att värmen blir ojämn över golvet och upplevs som ränder?

4. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Skåne · 7 490 inlägg

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Det köper jag men nu ser jag det ur flytspacklingens synvinkel.

Det är inte elektrikern som står där och har ett helvete om inte limningen håller. ;)

Jag vet att det tar tid att stripa och klippa strips men ska man ha armeringsnät vilket man bör när det är träbjälklag så duger det inte att limma slingan och då är stripning det absolut säkraste och bästa sättet.

• Laddar…
  5. T
    Husägare · Stockholm · 4 287 inlägg

twoody

Husägare
    Är det spån är det väll lättast med kabelklammer.

6. J
    Husägare · 2 984 inlägg

Johan456

Husägare
    Ja förlåt, det menas att det blir ojämn temperatur. Om det blir det eller inte beror på tjockleken flytspackel och ytskikt. Med matta är risken större kontra klinker. 15cm kan fungera även om det kommer vara mätbara skillnader så kanske man inte känner det. Kabeln är dock billig så jag skulle gå på en längre kabel.

7. J
    Husägare · 2 984 inlägg

Johan456

Husägare
    lägger man armeringsnät så får man stripsa ja. Men det var någon som ville lägga nät för att det skulle bli lätt att stripsa...

8. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    Och se till att termogivaren hamnar mitt emellan slingorna, för nära eller inpå så blir det inte varmt golv då givaren känner av tempen för fort

9. Paul-Staffanstorp

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Tror han syftade på sådant tunnt nät som inte är godkänt som armering och att han tyckte det underlättade för att lägga slingan med jämna avstånd vilket jag dock inte ser någon vinst i för det är lätt att rita på golvet.

• Laddar…
  10. M

Metroid

Medlem
    Lite återkoppling.

Har nu gjort klart med golvvärmen, fått den kontrollerad av elektriker och golvet har flytspacklats.

Jag primade och limmade den röda kabeln med medföljande lim och Biltemas limpistol för 129 kr. Fungerade hur bra som helst. Var lite orolig att den styva kabeln skulle böka, men satt som berget med limmet. Ganska täta limningar efter mattsättarens råd, ca 15-20 cm mellan varje.

Nu flytspacklat utan några problem med att kabeln lyft sig!

Tack för tips och råd!

• Laddar…
  11. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    Lite efter nu , men var står det att ett nät inte är godkänt att fästa en V-kabel vid, samt att det inte är godkänd armering, nu är det så att nätet armerar flyten så en större sammanhållning blir för den, samt att lägga V-kabel underlättas

12. Paul-Staffanstorp

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Var läser du att det inte är godkänt och fästa kabeln vid armeringsnätet... :thinking::thinking::thinking:
    Vilket sorts nät det ska vara för att räknas som godkänd armering framgår klart och tydligt på många ställen och dit hör inte de tunna hönsnäten eller putsnäten.
    Det ska vara punktsvetsat 2.5mm nät.

13. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    Det är klart börjas det att läsas lite här och där i allt som har med byggnation så blir det nog att hålla i hatten. Ordagrant så finns det en massa som inte är standard. Nu är det så att nätet armerar flyten, är det rätt eller inte, men du kanske är en sån som inte vet, utan måste läsa dig till vad som är vad

14. Paul-Staffanstorp

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Jag följer leverantörernas krav och riktlinjer istället för att köra egna hittepåvarianter med putsnät eller annat iaf... :dizzy:

Skulle det hända något med golvet i efterhand och det framkommer att det är utfört enligt leverantörens hänvisningar så slipper jag stå vid skampålen för att jag snålade och hittade på egna lösningar som visade sig vara skit... :lying:
    Dessutom slipper jag ta kostnaden för att göra om.

15. Kretikos
    Tillbyggare · stockholm · 862 inlägg

Kretikos

Tillbyggare
    Bumpar denna istället för skapa ny tråd. Någon som varit med om att isoleringen på en T2-blå spruckit av smältlimmet? Hände mig nyligen. Isolationstest och motstånd fortfarande ok men hade inget att laga med så får bli en ny kabel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.