3 655 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Vilken LED-list som bänkbelysning?
Hej!
Jag tänkte sätta LED-list som bänkbelysning i vårt nya Ikea-kök. Jag har Plejd på all annan belysning nästan så jag vill ha Plejd även på denna.
Jag har tittat på Ikeas egen MITTLED och på Hide-a-lite Extend G2. De verkar väldigt lika i både pris och egenskaper men det fina med MITTLED är att bredderna matchar stommarna. Vad jag förstår är båda gjorda för 24 V konstantspänning och bör gå att styra med Plejd LED-75.
Vad säger ni?
Vänliga hälsningar
Johan
Jag tänkte sätta LED-list som bänkbelysning i vårt nya Ikea-kök. Jag har Plejd på all annan belysning nästan så jag vill ha Plejd även på denna.
Jag har tittat på Ikeas egen MITTLED och på Hide-a-lite Extend G2. De verkar väldigt lika i både pris och egenskaper men det fina med MITTLED är att bredderna matchar stommarna. Vad jag förstår är båda gjorda för 24 V konstantspänning och bör gå att styra med Plejd LED-75.
Vad säger ni?
Vänliga hälsningar
Johan
Själv kör jag Philips Hue och det jag absolut älskar med denna är att jag själv kan välja både ljusstyrka OCH färgtemperatur. Jag har två presets som jag växlar mellan beroende på om det är "dagtid" eller natt. Ena är max ljusstyrka och ett kallvitt ljus för bästa arbetsljus och ett är varmvitt väldigt dimmat som jag har tänt på sena kvällar och nätter. Idag kan jag inte tänka mig att ha bara en färgtemp på belysningen.
Du rekommenderar alltså "tunable white"? Det finns en sån version hos Hide-a-lite men verkar inte finnas hos Ikea.RoTe skrev:
Själv kör jag Philips Hue och det jag absolut älskar med denna är att jag själv kan välja både ljusstyrka OCH färgtemperatur. Jag har två presets som jag växlar mellan beroende på om det är "dagtid" eller natt. Ena är max ljusstyrka och ett kallvitt ljus för bästa arbetsljus och ett är varmvitt väldigt dimmat som jag har tänt på sena kvällar och nätter. Idag kan jag inte tänka mig att ha bara en färgtemp på belysningen.
I mitt fall är det ju full RGBW, tror jag det kallas, men ja, att välja färgtemp på det vita är guld värt enligt mig. Bänkbelysningen har jag som enda belysning i köket kvälls och nattetid och den ger ett dämpat, behagligt, men fullt tillräckligt ljus för hela köket. Kan tillägga att det är tre ledlister i full längd.L lbs129 skrev:
Om du hade 3 skåp som sitter ensamma hur hade du tänkt då? Känns tufft att kapa hur lister så mycket eftersom de är hyfsat dyra. Fråga 2 ger hue lika mycket ljus som Ikea mittled tro? Skall ha takanslutna skåp så jag kan ju ha adapter ovanför. Problemet är att om väljer Ikea måste jag ha en leddriver per skåp. För övrigt hela mitt hus typ alla lampor är hur. Funderar på en spotlight i varje skåp som är vitrinskåp.RoTe skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Downlight fönstersmyg, vilken modell? Koppla tillsammans med LED-list?
Belysning -
Vilken bänkbelysning matchar ljuset i köksfläkten Följande (Ikea)
Belysning -
IKEA Omlopp bänkbelysning LED-lister
Köpes, Hyres & Bytes -
vilken drivare till led-list??
Belysning -
Vilken ledstripe (effekt) för bänkbelysning
Belysning