Go kväll!
Vi bor 2vuxna och 2barn i ett enplanshus på 103kvm och värmer huset och vattnet med gas (bor i Skåne). Nu tänkte jag investera i en Luft/vattenpump men har fått gör mig att då bör jag byta panna oxå, ngt med en schunt. Ngn som vet??
Undrar även vilken pump jag bör satsa på? Bäst i test? Prisvärda och pålitliga, billiga reservdelar, service etc? Har ni även ngn aning vad de kostar inkl installation vore det kanoners:)
Tack på förhand

Finns en del att läsa om luftvattenvärmepumpar och dimensionering av radiatorer för lågtemp värmesystem på www.varmepumpsforum.com

Ehh...tack?? Låter som du är vvsare eller ngt i den stilen:) "dimensionering av radiatorer för lågtemp värdesystem?"?? Är gas lågtemp värdesystem då eller? Radiatorerna är det inget fel på? Tror jag missuppfattar dig en del:) sorry...

Menar värmesystem, jäkla t9:)

Jepp, värmepumpar är av lågtemp typ, dvs de ger bäst verkningsgrad vid låg framledningstemperatur.

Du bör även mäta elementen (storlek/enkel dubbelpanel) så att de räcker till om du byter till värmepump då effekten sjunker vid lägre framledningstemperatur.

RInkabyrör har en lättförklarlig guide som man kan räkna ut skillnaden i effekt beroende på framledningstemperatur:

http://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/dimensionering-radiator/

Nu blev det iaf lite mer begripligt:) tack

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.