Byggahus.se

Vilken knut för flaggan ska användas?

1. B
    Medlem · 257 inlägg
    Flaggan har två öglor i plast vid två hörn. Flagglinan kan löpa en gång genom öglan.

Vad ska man använda för knut som håller, i flera dagar, i blåst?

Jag provade med dubbelt halvslag kring egen part. Men till skillnad från när man försöker en båt, så drar flaggan mycket åt olika håll, så den går upp efter ett tag.

Finns det något bra som är snabb att göra?

2. D
    Besserwisser · E · 16 933 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Öglor i plast?

Antingen är det väl snabbfästen eller öglor av flagglina, typ. Den senare använder jag skotstek till.

• Laddar…
  3. tttomten
    Husägare · 2 281 inlägg

tttomten

Husägare
  4. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 740 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Du kunde ju försöka med en pålstek
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2020-4-4_23-40-32.jpeg

Men det kan ero på hur "knopvänlig" linan är också.

Ett alternativ kan vara att låta den undre linändan löpa igenom plastöglan, och sedan knopas ihop med den övre ändan med t.ex. en dubbel skotstek.
    Så att alltså ingen av linans ändar är knopad i plastöglorna, utan att linan bara löper igenom dem.

• Laddar…
  5. B
    Medlem · 257 inlägg
    Ja, i två hörn på flaggan, och även vinklarna för övrigt, är plastöglor fastsydd, avsedda för att binda lungorna i.

Problemet med pålstek blir nog detsamma som det dubbla tolvslaget. Delen av knuten med den lösa änden dras fram och tillbaka, och löser upp knuten, litegrann så som jag själv skulle lösa upp den.

Märkligt att det inte ska finnas en standardknut för flaggor. Ni som hissade och halade flaggor i lumpen, borde väl ha fått exakta instruktioner?

6. O
    Medlem · 12 inlägg

Ohlson_

Medlem
    Jag hade samma fundering, farsan knöt alltid flaggan och vimpeln så jag tänkte att d inte borde vara så svårt. När vi fick vår flaggstång så märkte jag hur bökigt det var, oavsett vad man gjort för knop.. eftersom det blåser så in i jämt här så blev vissa omöjliga att knyta upp, man hade gjort andra så var man rädd att den skulle låsa upp sig och linan skulle löpa ur..
    Jag köpte tillslut flaggclips i metall, den här typen: https://www.bauhaus.se/flaggclips-adela-2-pack-massing
    och satte dem så det ”övre” flaggclippet är fast och det nedre är flyttbart utan att knyta upp själva linan, så hela linan är nu i en loop som aldrig behövs knytas upp så jag är aldrig orolig över linhaveri och det går sjukt smidigt att byta vid flaggdagar.

• Laddar…
  7. B
    Medlem · 257 inlägg
    Ja, det är klart att det går att då till en knut som sitter absolut säkert. Men man vill ju kunna fåbupl dem också.

Men hur funkar sånt där flaggclips? Kanske bara att köpa och prova.

8. tttomten
    Husägare · 2 281 inlägg

tttomten

Husägare
    Hissar du flaggan i topp ordentligt?
    Du kan antingen använda knopen i bif dokument i inlägg #3 eller också en åtta, båda funkar bra.
    Du bör ha ett snabbfäste på linan också, att knyta i flaggans snabbfäste gör att knuten ibland hakar i skåran och upplöser sig samt att slitaget på linan ökar.

• Laddar…
  9. S
    Medlem · 13 inlägg

sporty_spice

Medlem
    Ja utveckla gärna @Ohlson_
    Jag gillar tanken på att linan sitter ihop i en loop.

10. O
    Medlem · 12 inlägg

Ohlson_

Medlem
    Jag e helnöjd, man bara hakar i dem i flaggan, klart värt att slippa pillet. Jag köpte i mässing känns bättre än plast..

11. A
    Medlem · Stockholms län · 9 205 inlägg

Avemo

Medlem
    När jag i scouterna fick lära mig att hissa flaggor var det alltid en lina i ena änden och en repögla i den andra. Då skulle man göra en skotstek på öglan, en råbandsknop på linan och sedan hissa med skotsteken uppåt. Om det finns en standardknut för flaggor skulle jag säga att det är så man gör. Frånsett att det då heter knop och inte knut.

Men nu hade du en plastögla i båda ändar av flaggan? Då fungerar inte ovan nämnda metod. Pålstek är mitt bud.

12. O
    Medlem · 12 inlägg

Ohlson_

Medlem
    Fick gå ut och ta lite bilder, så svårt att förklara :)
    Hela linan knyts ihop, clipsen sätts i ”öglor” på motsatt sida knuten så man kan flytta dem efter flagga/vimpelbredd, så när knuten är nere vid dig så är flaggan hissad och när knuten är uppe i toppen så är clipsen nere vid dig..

• Laddar…
  13. S
    Medlem · 13 inlägg

sporty_spice

Medlem
    Vilken service, tack!

14. B
    Medlem · 257 inlägg
    Med såna där flaggclips funkar den där mer permanenta knoppen med stoppknut bra. Så jag får väl skaffa.

• Laddar…
  15. B
    Medlem · 257 inlägg
    Scouterna fattar ingenting. Det lärde jag mig som liten och detta bekräftar detta.

På engelska heter det knot, så de är inte lika anala med namnen.
    En skotstek fungerar bra i skot. I en flaggstång där linan slackar och dras åt från flera håll under flera timmar eller dagar, löses den med säkerhet upp.
    En råbandsknop behöver jag väl inte kommentera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.