Är det enbart Festool som gäller då? Har en
Bosch GCM 8 SJL som spåna så in i helsike, gå inte vara inne och kapa med grovdammsugare inkopplad. Har ni något tips

Festool är bättre men inte sådär extremt bra direkt...bättre är ofta att själv bygga om utsuget för bättre funktion. Men även då är kapsågar inget vidare, brukar alltid bli mkt damm.

• Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
Konstigt?... Jag har en likadan såg med en Kärcher WD3P grovdammsugare inkopplad och jag upplever nästintill inget spån på "fel" ställe.

Vad är det för grovdammsugare du har?

Man kan väl säga så här, spånupptagning kan vara ganska bra på en del sågar men det man inte kommer undan är det fina dammet från sågning, Det kommer alltid att finnas och lägga sig i rummet där man har sågen, enda sättet att undvika är att såga utomhus.

• Gilla
Pear4Life och 1 till
  • Laddar…
Nifisk Aero 26-21 inkopplad. Gå inte äns kapa foder och lister för man behöver sedan stor städa hela rummet. Katastrof skulle ja säga. Ok värkar inte finnas någon riktigt bra för inomhusbruk än då. Då få jag avvakta några år till

Hela rummet far det tunna damm partiklar som lägger sig precis överallt.

Har läst många trådar om tips men finns ingen lösning tyvärr på den här modellen , har provat själv mixtra utan resultat

dof dof skrev:
Kolla här så har du lite tips.
[länk]

Ja utomhus tyvärr! Bekvämt inne dock om det skulle blitt rent:)

A AndersS skrev:
Man kan väl säga så här, spånupptagning kan vara ganska bra på en del sågar men det man inte kommer undan är det fina dammet från sågning, Det kommer alltid att finnas och lägga sig i rummet där man har sågen, enda sättet att undvika är att såga utomhus.

Framförallt är det det fina dammet som är problemet.

Minst dålig, vad jag provat är Festool Kapex.

Dammet kommer du inte ifrån utan vill du ha dammfritt är det ute som gäller. Det är inget fel på sågen utan en "produktegenskap".

Är även lite större spån också som missas.men värst med med minsta partiklarna.. bättre än så här måste det ändå finnas. Men Festool äger nog, finns en anledning att proffsen väljer detta märke skulle ja tro.

Visst kan du kanske hitta de som fungerar bättre men då blir en också annan prislapp, däremot så blir det aldrig dammfritt med de produkter som vi handlar även om du väljer Festool. Skillnaden blir bara lite mindre damm men aldrig dammfritt, så frågan blir då vad det är värt att damsuga/torka bort lite mindre när det arbetet ändå måste göras. ;)

Cheesen
När jag satte lister inne och hade bastusnickaren samtidigt så sågades det flitigt. Satte då fast ett par flärpar av kartong på sidorna om gummistyrningen bakom klingan för att få ett bredare upptagningsområde. Förbättrade spånupptaget avsevärt, dammet som fastnade på väggen bakom uteblev helt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.