1 240 läst · 8 svar
1k läst
8 svar
Vilken kanalfläkt?
Hej,
Vi håller på och bygger fritidshus och jag skulle behöva tips på kanalfläkt som ska användas för frånluft i badrum.
Finns möjlighet att placera fläkten på loft/vind ovanför badrum (isolerat, sadeltak, öppet till nock/nockbalk som löper genom hela huset så isoleringen ligger i taket).
Jag vill så klart inte höra fläkten, men det skiljer rätt mycket i pris på kanalfläktar, från de enklare för omkring tusenlappen till de isolerade lådorna för över 5000 kr. De jag främst tittat på är de med EC-motorer.
Vad använder ni och vad tror ni räcker? Jag är som sagt bara intresserad av kanalfläkt, då vi redan förberett för det.
Friskluft tas från alla rum och leds ut via badrum. Huset är på 73 kvm.
Vi håller på och bygger fritidshus och jag skulle behöva tips på kanalfläkt som ska användas för frånluft i badrum.
Finns möjlighet att placera fläkten på loft/vind ovanför badrum (isolerat, sadeltak, öppet till nock/nockbalk som löper genom hela huset så isoleringen ligger i taket).
Jag vill så klart inte höra fläkten, men det skiljer rätt mycket i pris på kanalfläktar, från de enklare för omkring tusenlappen till de isolerade lådorna för över 5000 kr. De jag främst tittat på är de med EC-motorer.
Vad använder ni och vad tror ni räcker? Jag är som sagt bara intresserad av kanalfläkt, då vi redan förberett för det.
Redigerat:
jag var på väg att köpa en kanalfläkt, men avråddes av en bekant.
i en del badrum kör vi klimatfabriken k7 genom imkanal och de fläktarna fungerar utan problem, har en massa smarta funktioner.
i ett badrum kunde vi inte köra en k7, eftersom den har kapsling IP44 och 230v-matning, och den hade då hamnat för nära duschen för att elektrikern skulle koppla in den.
jag ringde och pratade med PAX och de rekommenderade pax calima. den kan drivas med 12v och då behöver man inte tänka på kapsling, avstånd till dusch mm. har haft den 4år nu och det funkar förnämligt. även den har en massa smarta funktioner, så den stör verkligen inte.
i en del badrum kör vi klimatfabriken k7 genom imkanal och de fläktarna fungerar utan problem, har en massa smarta funktioner.
i ett badrum kunde vi inte köra en k7, eftersom den har kapsling IP44 och 230v-matning, och den hade då hamnat för nära duschen för att elektrikern skulle koppla in den.
jag ringde och pratade med PAX och de rekommenderade pax calima. den kan drivas med 12v och då behöver man inte tänka på kapsling, avstånd till dusch mm. har haft den 4år nu och det funkar förnämligt. även den har en massa smarta funktioner, så den stör verkligen inte.
Vad var anledningen till att de avrådde dig från en kanalfläkt?D danne_i_huset skrev:jag var på väg att köpa en kanalfläkt, men avråddes av en bekant.
Fläkten behöver ta ut ca 10/ls från badrummet om ni vill följa standard. Vid så pass stora luftflöden kan det bli lite ljud av genomströmningen i frånluftsventilen.L larsha1 skrev:Hej,
Lite osäker på hur det skall dras på vinden men kan ni få en 90 graders ljuddämpade böj mellan kanalfläkt och badrum tar den det mesta av själva fläktljudet.
En en annan utmaning kan bli att hitta en kanalfläkt som ger just 10/l s, ofta ger dom mycket mer och då är en lösning att installera en varvtalsstyrning. Ofta kan man heller inte beräkna tryckfallet i anläggningen så välj en fläkt som ger lite mer än 10/s friblåsande, tex 15-20 l/s.
Använder den här fläkten monterad på vinden och då från ett badrum samt ett toalettrum, inga störande ljud utan funkar bra.L larsha1 skrev:Hej,
https://www.clasohlson.com/se/Kanal...m_medium=organic&utm_campaign=google surfaces
kvalitén är bättre skulle jag säga men dyrare möjligen. Och så går det att få en installation med lägre ljudnivå.D danne_i_huset skrev:
Tack för all info, i detta fall kommer det vara enkelt att komma åt då det är ett loft/vind som man kan gå på rätt obehindrat. Elektrikern kommer in om några veckor så att lösa el till fläkt är inga problem. Det går även lösa en 90 graders böj mellan fläkt och badrum.
Har kikat lite på en Östberg CK 125 C1 EC, den går att varvtalsstyra både direkt på men även externt om man vill verkar det som. Det känns som en sån borde kunna funka rätt bra eller? Går det ställa ner en sån här fläkt så pass mycket så den lägger sig nånstans kring 15-20l/s?
Har kikat lite på en Östberg CK 125 C1 EC, den går att varvtalsstyra både direkt på men även externt om man vill verkar det som. Det känns som en sån borde kunna funka rätt bra eller? Går det ställa ner en sån här fläkt så pass mycket så den lägger sig nånstans kring 15-20l/s?
Funkar säkert bra, sen kan man ju välja den minsta 62 l/s.L larsha1 skrev:Tack för all info, i detta fall kommer det vara enkelt att komma åt då det är ett loft/vind som man kan gå på rätt obehindrat. Elektrikern kommer in om några veckor så att lösa el till fläkt är inga problem. Det går även lösa en 90 graders böj mellan fläkt och badrum.
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...-kanaldiameter-100-mm-luftvolym-62-ls-3054322
Liknande trådar
-
Vilken solcells offert ska jag välja?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Vilken kanalfläkt lämplig till Cronspisen?
Värme allmänt -
Sambon blir tokig på fläktljud från kanalfläkt, vilken ska vi byta till? Se bilder.
Ventilation -
Vilken kanalfläkt och hur göra installation - fjällstuga
Ventilation -
Vilken kanalfläkt är bäst?
Ventilation